طبع چای سرد است یا گرم ؟ معرفی 13 طبع چای مختلف

8 مرداد 1402 زمان برای مطالعه: 7 دقیقه 3 دیدگاه مقالات

سوالی که ذهن بیشتر کاربران چین چای را تا به امروز درگیر کرده، طبع چای است. طبع چای سرد است یا گرم ؟ در این مقاله، قصد داریم به بررسی تاثیر چای و طبع آن بر روی افراد بپردازیم و شما را با نکات مهمی درباره مصرف چای مطلع کنیم. چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است که هر کدام با روشی منحصربه فرد تهیه می شود که می تواند طبع و ویژگی های متفاوتی داشته باشد.

از این رو نمی توان به صورت مطلق بیان کرد که طبع چای سرد یا گرم است. اما با دانستن طبع چای می توانید با توجه به نیاز خود، چای بنوشید.

تفاوت طبع چای سرد و گرم

در ادامه به معرفی طبع سرد و گرم چای خواهیم پرداخت تا این موضوع را به درستی متوجه شوید.

طبع چای سرد

یکی از ویژگی های منحصربه فرد طبع چای سرد، ویژگی خنک کنندگی اش در فصول گرم سال است. از این رو، چای با طبع سرد در فصول گرم بسیار محبوب است. این نوع چای با رنگ بیشتری سرو می شود تا باعث تسکین و خنکی شود. طبع سرد این گونه چای ها، برای تعادل دمای بدن در طول روز مفید هستند و معمولا به عنوان یک نوشیدنی آرامش بخش و ملایم مورد استفاده قرار می گیرد.

طبع چای گرم

در طرف مخالف طبع سرد، چای گرم قرار گرفته که در فصول سرد سال محبوب هستند. این نوع چای ها، در فصل سرما، باعث ایجاد حس گرما و انرژی در بدن می شوند و در برخی موارد با طعم های تند و تیز همراه هستند. چای های گرم برای گرم نگه داشتن بدن در طول روز و بهبود خواب مفید است.

معرفی طبع چای‌ها

حال که با طبع سرد و گرم چای آشنا شده اید، به سراغ معرفی طبع چای ها خواهیم رفت تا در فصول سرد یا گرم، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

طبع کدام چای گرم و طبع کدام چای سرد است ؟

1- چای زرد

چای زرد دارای طعم ملایم و متعادلی است و بین چای‌های سبز و سفید قرار می‌گیرد. این نوع چای دارای خواص ضد‌اکسیدانی قوی بوده و می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد.طبیعت چای زرد گرم است. این نوع چای در طب سنتی نیز به عنوان یک گرم کننده شناخته و استفاده می شده است.

بهتر است قبل از خرید چای زرد بدانید : انواع چای زرد چیست؟ 7 چای زرد محبوب

طبع چای زرد

2- چای قرمز

چای ترش دارای طعم مطبوع و تلخی ملایم و طبع گرم است. این نوع چای دارای خواص ضد‌التهابی و آرام‌بخش بوده و می‌تواند به بهبود خواب کمک کند.

 

طبع چای قرمز

3- چای سیاه

چای سیاه که یکی از محبوب ترین چای ها در میان مردمان ایران است، دارای طعم تلخ و قوی با طبع گرم است و بیشترین مقدار کافئین را در میان چای‌ها دارد. این نوع چای می‌تواند انرژی بخشی مناسبی باشد و برای کمک به تقویت حافظه نیز مفید است.

شاید برای شما جالب باشد : 11 خواص منحصر به فرد چای سیاه که نمی دانستید!

طبع چای سیاه

4- چای سبز

چای سبز دارای طعم تلخ و معطری است. این نوع چای دارای خواص ضد‌اکسیدانی و انرژی‌بخشی است و می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند. طبع چای سبز سرد است و به عنوان یک نوشیدنی خنک کننده معروف است و بهتر است در فصول گرم بیشتر استفاده شود.

 

طبع چای سبز

5- چای سفید

چای سفید دارای طعم و طبع ملایم، متعادل و خنک است و کمترین میزان کافئین را در میان چای‌ها دارد. این نوع چای می‌تواند برای کمک به حفظ جوانی پوست و بهبود سلامت پوست مفید باشد.

طبع چای سفید

6- چای جازمین

چای جازمین دارای طعم معطر،ملایم و خوشبو با طبع سرد است و معمولاً با جوانه‌های گل جازمین تهیه می‌شود. این چای همانند چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و به حفظ سلامتی بدن کمک می کند. این نوع چای می‌تواند به افزایش آرامش و کاهش استرس کمک کند.

7- چای اولانگ

چای اولانگ دارای طعم ملایم و مطبوعی است و معمولاً در مناطق جنوب چین تولید می‌شود. این نوع چای می‌تواند به بهبود عملکرد قلب و عروق کمک کند. طبع چای اولانگ خنک و سرد است.

طبع چای اولانگ

8- چای پوئر

طبیعت چای پوئر نیز سرد است. چای پوئر دارای طعم تلخ و قوی است و معمولاً در کیسه‌های کاغذی به فروش می‌رسد. این نوع چای می‌تواند برای کمک به تناسب اندام مفید باشد.

بیشتر بخوانید : 8 خاصیت جادویی چای پوئر چیست؟

9- چای بلومینگ

چای بلومینگ دارای طعم ملایم و خوشبویی است و معمولاً به‌صورت گل‌هایی که درون آن‌ها چای قرار دارد، باز می‌شود. این نوع چای می‌تواند به ایجاد لحظات آرامش‌بخش و شادابی کمک کند.

طبع چای بلومینگ

10- چای ماچا

چای ماچا دارای طعم تلخ و متمایل به شیرینی است و معمولاً در ژاپن تولید می‌شود. این نوع چای دارای خواص ضد‌اکسیدانی قوی بوده و می‌تواند به بهبود سلامت گوارش کمک کند. چای ماچا از گونه چای سبز بدست می آید و طبیعت آن خنک و سرد است.

امروز بیشتر بخوان : آموزش طرز تهیه چای ماچا + ماچا لته

11- چای به

طبع چای به گرم است. چای به دارای طعم تلخ و دودی است و معمولاً در کشورهای شرقی آسیا و در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع چای می‌تواند برای کمک به تقویت استحکام استخوان‌ها مفید باشد.

12- چای زنجبیل

چای زنجبیل دارای طعم تند و تیز است و معمولاً با اضافه کردن عصاره زنجبیل به چای سبز تهیه می‌شود. این نوع چای می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم سرماخوردگی کمک کند. دمنوش یا چای زنجبیل را می توان یکی از گرم ترین چای های موجود دانست!

13- چای به لیمو

چای به لیمو دارای طعم تلخ و ترش و طبع گرم است و معمولاً با اضافه کردن عصاره لیمو به چای سیاه تهیه می‌شود. این نوع چای می‌تواند برای ایجاد انرژی و شادابی کمک کند.

 

فواید مصرف چای با طبع گرم

مصرف چای با طبع گرم می‌تواند به افزایش انرژی، کاهش تنش، بهبود خواب، و ارتقاء سیستم گوارشی کمک کند. همچنین، چای‌های گرم می‌توانند به تقویت عملکرد قلب و عروق، بهبود حافظه، و کاهش علائم سرماخوردگی نیز کمک کنند. از این رو، چای با طبع گرم گزینه ای ایده آل در فصول سرد سال خواهد بود.

مضرات مصرف چای با طبع گرم

مصرف بیش از حد چای‌های با طبع گرم ممکن است باعث ایجاد اضطراب، بی‌خوابی، افزایش ضربان قلب، و اختلالات گوارشی شود. همچنین، مصرف طولانی‌مدت این نوع چای‌ها ممکن است به سیستم عصبی و قلب آسیب برساند.

فواید مصرف چای با طبع سرد

مصرف چای با طبع سرد می‌تواند به تسکین، خنک‌کنندگی، کاهش التهابات، و بهبود خواب کمک کند. همچنین، چای‌های سرد ممکن است به تعادل دمای بدن کمک کنند و در فصل‌های گرم سال بسیار مناسب باشند. از این رو، چای با طبیعت سرد، گزینه مناسبی برای فصول گرم در سال خواهد بود.

مضرات چای با طبع سرد

مصرف بیش از حد چای‌های با طبع سرد ممکن است باعث کاهش انرژی، کم‌خونی، افزایش خواب‌آلودگی، و اختلالات گوارشی شود. همچنین، افراد با تمایل به سرماخوردگی نباید بیش از حد این نوع چای‌ها را مصرف کنند.

چگونه طبع چای را گرم کنیم؟

ممکن است برخی افراد، علاقه مند به چای طبع سرد باشند اما سردی مداوم برای آن ها آزار دهنده باشد.

برای گرم‌کردن طبع چای، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. افزودن نعناع: با افزودن برگ نعناع به فنجان چای، می‌توانید طعم و طبع چای را گرم‌تر کنید.
  2. اضافه کردن عسل: افزودن یک قاشق عسل به چای می‌تواند به طعم و طبع گرم‌تر آن کمک کند.
  3. استفاده از ادویه‌ها: با افزودن ادویه‌هایی مانند دارچین یا زنجبیل و هل به چای، می‌توانید طبع آن را گرم‌تر کنید.

برخی از گیاهان دارای طبع گرم هستند و در صورتی که تمایل دارید می توانید آن را به چای مورد نظر اضافه کنید. این گیاهان عبارت اند از : اسطخودوس، افتیمون، اکالیپتوس، آویشن، بابونه، بادرنجبویه، بهارنارنج، بومادران، جینیسنگ، خارمریم، رازیانه، رزماری، گل گاو زبان و …

اینجا بخوانید : چای و دیابت ؛ 7 چای برای کاهش قند خون بیماران دیابتی

چگونه طبع چای را سرد کنیم؟

برای سرد کردن طبع چای، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

اضافه کردن لیمو: با اضافه کردن چند قطره آب لیمو یا یک برش از آن به چای، می‌توانید طعم و طبع آن را سردتر کنید.

برخی از گیاهان دارویی طبع سرد دارند که در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید از آن ها در چای با طبع گرم خود استفاده کنید. این گیاهان با طبیعت سرد عبارت اند از : اقاقیا، برگ زیتون، خارخاسک، خارشتر، شاه تره، کاسنی، همیشه بهار و …

آیا مصرف بیش از حد چای یا قهوه در زمستان می تواند مضر باشد ؟

طبیعی است هر چیزی بیش از حد می تواند با سلامتی تداخل داشته باشد. کافئین موجود در چای و قهوه می تواند باعث اضطراب، کم آبی و بی خوابی، مشکلات گوارشی و افزایش ضربان قلب شود. متخصصین تغذیه بر این باورند مصرف 2 الی 3  فنجان در روز ایده آل است.

بهترین چای و دمنوش برای فصل زمستان

چای سبز منبع غنی از آنتی اکسیدان هاست. این چای علاوه بر آبرسانی به سلول های بدن، از بدن شما در برابر بیماری ها و عفونت ها محافظت می کند. چای سبز یکی از بهترین چای های ممکن تهیه شده از گیاه کاملیا سیننسیس است. برای مشاهده مهم ترین خواص چای سبز می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

شاید برای شما جالب باشد : 12 مورد از بهترین خواص چای سبز 

چای سیاه را می توان یکی از محبوب ترین چای ها به ویژه در میان مردمان ایران زمین برشمرد. نوشیدن چای سیاه توانایی رگ ها را بهبود بخشیده و به تسریع کاهش چربی کمک می کند. چای سیاه و چای سبز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

دمنوش های گیاهی، ترکیبی از بهترین گیاهان طبیعت هستند که می توانند به تسکین گوارش کمک کرده و از عفونت های فصلی و سرماخوردگی جلوگیری کند.

یک روز زمستانی سرد بدون نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه کامل نمی شود. دانه های قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هستند و به فعال نگه داشتن دستگاه ایمنی کمک می کند. از طرفی کافئین قهوه حس بی حالی روزمره ناشی از هوای ابری و روزهای کوتاه را برطرف و شما را سرحال می کند. در این باره مقاله زیر می تواند در انتخاب نوع قهوه به شما کمک کند. برای مشاهده بیشتر به مقاله زیر مراجعه کنید.

اینجا بخوانید :  قهوه بدون کافئین؛ خوب یا بد ؟

سخن پایانی

در این مقاله سعی بر معرفی طبع سرد و طبع گرم چای شد و به طبع گونه های مختلف چای پرداختیم و آن ها را بررسی کردیم. هر نوع چای، کاملا ویژگی منحصربه فرد خود را دارد و می تواند به سلامتی و آرامش شما کمک کند. در ادامه سعی بر فواید و مضرات مصرف چای با طبع های مختلف کردیم که می توانید آن را در روزمره و با توجه به فصول سال رعایت و استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.