چای و دیابت ؛ 7 چای برای کاهش قند خون بیماران دیابتی

26 آذر 1402 زمان برای مطالعه: 6 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

چای یکی از نوشیدنی های محبوب در سراسر جهان است که توسط دو سوم جمعیت دنیا مصرف می شود. برخی از این چای ها می توانند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشند و به کنترل قند خون، کاهش التهاب و افزایش حساسیت به انسولین کمک کنند. چای و دیابت می توانند ارتباطی مستقیم با یکدیگر داشته باشند. در این مقاله 7 چای و دمنوش برای کاهش قند خون را معرفی خواهیم کرد.

چای و دیابت؛ چای چگونه بر دیابت تاثیر می گذارد؟

ترکیبات موجود در چای ها و دمنوش ها سبب می شود تا فواید سلامتی مختلفی ارائه دهد. تحقیقات نشان می دهد برخی از این چای ها برای دیابت بسیار مفید هستند. اصلی ترین چای ها که از برگ گیاه کاملیاسیننسیس تهیه می شود شامل چای سیاه، چای سبز و چای اولانگ است. از دیگر چای های گیاهی محبوب می توان به چای نعناع و بابونه اشاره کرد.

دیابت نوعی بیماری مرتبط با افزایش قند خون ناشی از ترشح ناکافی هورمون تنظیم کننده (انسولین) است. انتخاب غذا و نوشیدنی هایی که به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک می کند می تواند در سلامتی آن ها نقش کلیدی داشته باشد. یکی از راه های عالی برای کنترل دیابت، انتخاب نوشیدنی های بدون کالری یا کم کالری مانند چای شیرین نشده به جای نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه است. برخی از چای ها حاوی ترکیباتی مفید هستند که با آسیب سلولی مبارزه می کنند و سطح قند خون را کاهش می دهند که آن ها را به گزینه ای عالی برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل می کند.

علاوه بر خواص این چای ها، نوشیدن آن ها می تواند به هیدراته نگه داشتن بدن شما کمک کند. هیدارته ماندن در هر فرآیند بدن از جمله تنظیم قند خون امری ضروری است. تحقیقات نشان می دهد کم آبی با سطح قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت مرتبط است که اهمیت مصرف منظم مایعات را برجسته می کند.

بهترین چای برای افراد دیابتی

تحقیقات نشان می دهد برخی از چای ها دارای خواص ضد التهابی هستند و می تواننند با کنترل حساسیت نسبت به انسولین، قند خون را کاهش دهند. در ادامه به معرفی این چای ها خواهیم پرداخت.

1- چای سبز

چای سبز فواید متعددی برای سلامتی دارد که یکی از آن ها کنترل و تنظیم قند خون است. نوشیدن چای سبز ممکن است به کاهش آسیب سلولی، کاهش التهاب و به کنترل قند خون کمک کند. این اثرات به دلیل وجود ترکیبات موثر در چای سبز است. اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) از کلیدی ترین ترکیبات چای سبز است که جذب گلوکز را در سلول های ماهیچه ای اسکلتی تحریک می کند و سطح قند خون را کاهش می دهد.

در 17 بررسی انجام گرفته بر 1133 نفر مشخص شد مصرف چای سبز می تواند به طور قابل توجهی سطح قند خون ناشتا و هموگلوبین (HbA1c) A1c را در طولانی مدت کاهش دهد. همچنین این مطالعات نشان میدهند که نوشیدن چای سبز ممکن است در وهله اول به کاهش شانس ابتلا به دیابت نیز کمک کند. این مطالعات برای بهره بری از مزایای چای سبز، نوشیدن 3 الی 4 فنجان چای سبز در روز را پیشنهاد می دهند. در صورتی که به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد چای سبز هستید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

چای سبز

اینجا بخوانید : لاغری با چای سبز + بهترین زمان استفاده 

2- چای سیاه

چای سیاه نیز حاوی ترکیبات گیاهی موثری از جمله تافلاوین و تئاروبیگین است. اصلی ترین خواص این ترکیبات شامل کاهش قند خون، ضد التهاب و آنتی اکسیدانی آن است. مطالعات نشان می دهند برای بدست آوردن فواید چای سیاه، نوشیدن 3 الی 4 فنجان چای سیاه در روز مناسب است.

چای سیاه

3- چای هیبیسکوس

چای هیبیسکوس که با نام چای ترش نیز شناخته می شود، از گلبرگ های گیاه هیبیسکوس سابداریفا بدست می آید. این گلبرگ ها حاوی انواع آنتی اکسیدان های پلی فنل مفید هستند که آن را به یک چای مفید تبدیل می کند. تحقیقاتی که خواص چای ترش را اثبات کرده اند نشان می دهند چای ترش اثرات متعددی از جمله کاهش سطح قند خون و التهاب ارائه می دهد.

چای هیبیسکوس

در یک مطالعه که بر روی 60 فرد مبتلا به دیابت انجام گردید مشخص شد کسانی که 8 اونس (معادل با 240 میلی لیتر) چای ترش را دو بار در روز به مدت 1 ماه می نوشیدند، کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک داشتند.

همچنین مطالعات نشان می دهند که چای هیبیسکوس ممکن است در کاهش مقاومت به انسولین کمک کند. در نظر داشته باشید چای هیبیسکوس ممکن است با برخی دارو های فشار خون از جمله هیدروکلروتیازید تداخل داشته باشد. در صورتی که از دارو استفاده می کنید، قبل از مصرف چای ترش با پزشک خود مشورت کنید.

4- چای دارچین

دارچین یکی از ادویه های محبوب ضد دیابت است که بسیاری از افراد آن را به عنوان مکمل به غذا و چای خود اضافه می کنند. مطالعات نشان می دهند سرو یک فنجان چای دارچین به تنهایی نیز می تواند فوایدی به همراه داشته باشد. در یک مطالعه که بر روی 30 فرد بزرگسال انجام شد، مشخص گردید نوشیدن 3.5 اونس چای دارچین (100 میلی لیتر) به کاهش سطح قند خون کمک می کند.

مطالعه دیگری نشان داد مصرف روزانه 6 گرم دارچین به مدت 40 روز می تواند به طور قابل توجهی سطح گلوکز قبل از غذا را در افراد بزرگسال کاهش دهد.

دارچین از مکانیسم های مختلفی به کاهش سطح قند خون از جمله کند آزاد شدن قند در جریان خون، افزایش جذب گلوکز سلولی و افزایش حساسیت به انسولین کمک می کند.

5- چای زردچوبه

زردچوبه یک ادویه محبوب و پر طرفدار است که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی شناخته می شود. ترکیب فعال و اصلی زردچوبه، کورکومین است که خاصیت پایین آورنده قند خون را بر عهده دارد.

مطالعات نشان می دهند کورکومین، حساسیت به انسولین را بهبود و باعث افزایش جذب گلوکز در بافت ها می شود. در یک بررسی در سال 2020 مشخص شد مصرف کورکومین با کاهش قابل توجه قند و چربی خون در ارتباط است. همچنین این ماده به کاهش آسیب سلولی، کاهش سطوح ترکیبات پیش التهابی و بهبود عملکرد کلیه کمک می کند. چای زردچوبه را می توان در خانه با استفاده از پودر زردچوبه تهیه کرد.

در نظر داشته باشید پیپرین (ترکیب اصلی فلفل سیاه) قابلیت جذب و اثرگذاری کورکومین را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. بنابراین بهتر است کمی فلفل سیاه به چای زردچوبه خود اضافه کنید.

6- چای بادرنجبویه

بادرنجبویه یک گیاه تسکین دهنده از خانواده نعناع است که رایحه لیمویی روشن دارد و اغلب به عنوان چای گیاهی از آن استفاده می شود. در تحقیقات مشخص گردید روغن های موجود در این گیاه ممکن است به تحریک جذب گلوکز و مهار سنتز گلوگز در بدن کمک و منجر به کاهش قند خون شود.

در یک مطالعه بر روی 62 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 مشخص گردید مصرف روزانه 700 میلی گرم کپسول عصاره بادرنجبویه به مدت 84 روز، به طرز چشمگیری قند خون ناشتا، هموگلوبین (HbA1c)، فشار خون، سطوح تری گلیسیرید و نشانگرهای التهاب را کاهش می دهد. مطالعات بر روی بادرنجبویه دلگرم کننده است اما برای اطمینان از تاثیرات چای بادرنجبویه نیاز به تحقیقات بیشتری است.

7- چای بابونه

از دیگر چای های تنظیم کننده قند خون، چای بابونه است. یک مطالعه بر روی 65 فرد مبتلا به دیابت نشان داد مصرف 150 میلی لیتر چای بابونه (مقدار 3 گرم در سه وعده در روز) بعد از غذا به مدت 8 هفته می تواند به طرز چشمگیری سطح انسولین و هموگلوبین (HbA1c) را کاهش دهد. چای بابونه نه تنها به کنترل و کاهش قند خون بلکه ممکن است به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو کمک کرده و از عوارض مرتبط با دیابت جلوگیری کند.

شاید برای شما جالب باشد : 10 دمنوش بی نظیر برای کاهش فشار خون بالا 

آیا نوشیدن چای می تواند در افراد دیابتی خطرناک باشد؟

با وجود اینکه در این مقاله به ارتباط چای و دیابت اشاره شد لازم به ذکر است که رعایت اعتدال در مصرف چای برای بهره مندی از خواص آن بسیار حائز اهمیت است. چای های متنوعی می تواند به سلامت افراد مبتلا به دیابت کمک کند اما نحوه مصرف آن نیز مهم است.

شیرین کننده ها

اغلب افراد دوست دارند چای خود را با شکر، عسل و شیرین کننده های دیگر شیرین کرده تا طعم آن را بهتر کنند. البته چای شیرین به صورت محدود بعید است که تاثیر قابل توجهی بر سطح قند خون داشته باشد، اما بهتر است افراد مبتلا به دیابت از شیرین کردن چای خود خودداری کنند.

قندی که به چای اضافه می شود می تواند باعث افزایش سطح قند و فشار خون و حتی افزایش وزن شود. ایده آل ترین حالت سرو چای بدون شکر است اما اگر به دنبال تغییر طعم چای خود هستید می توانید کمی دارچین، هل، لیمو یا عسل به چای اضافه کنید.

تداخل دارویی

نکته مهم دیگری که هنگام خرید چای برای افراد دیابتی باید در نظر داشت این است که برخی از چای و دمنوش ها می توانند با داروهای رایج دیابت تداخل داشته باشند. به عنوان مثال چای ترش و شنبلیله می توانند با داروهای رایج دیابت مانند متفورمین و گلیبورید تداخل داشته باشند. بهتر است قبل از مصرف مکمل های گیاهی یا استفاده از چای های مختلف با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

چای از نوشیدنی های محبوب میان اغلب مردم است که برخی از آن ها فواید بی نظیری برای کنترل و کاهش قند خون بالا دارند. در این مقاله به ارتباط چای و دیابت و چگونگی تاثیر آن بر قند خون اشاره شد. چای سبز، چای سیاه، چای هیبیسکوس (چای ترش)، و چای بابونه، و همچنین دارچین، زردچوبه و بادرنجبویه، همگی خواص ضد دیابتی دارند و می توانند گزینه های ایده آلی برای افراد مبتلا به دیابت باشند. برخی از چای ها ممکن است با داروهای مخصوص دیابت تداخل داشته باشند. بهتر است قبل از افزودن هر نوع چای به عادات روزانه با پزشک خود مشورت کنید. به خاطر داشته باشید برای بهینه سازی و کنترل قند خون بهتر است چای های بدون شکر را انتخاب کنید.

منبع

medicinenet، healthline، ncbi

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.