12 مورد از بهترین خواص چای سبز

3 دی 1402 زمان برای مطالعه: 8 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی های روی کره زمین است که فواید بالقوه زیادی برای سلامتی ما دارد. چای سبز از گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) بدست می آید. این چای از آنجایی که حاوی کاتچین و سایر ترکیبات مفید است، خواص بی نظیر و منحصربه فردی دارد. فراتر از طعم ممتازش، این نوشیدنی با آنتی‌اکسیدان‌های غنی، به بهبود متابولیسم، کاهش وزن، تقویت مغز و حافظه و محافظت در برابر سرطان کمک می کند. این امر چای سبز را به نوشیدنی محبوب افرادی تبدیل کرده که به دنبال یک سبک زندگی سالم هستند. در این مقاله به مهم ترین خواص چای سبز اشاره خواهیم کرد.

چای سبز

 

تاریخچه چای سبز

تاریخچه چای سبز به 2737 سال قبل از میلاد باز می گردد. این چای به طور تصادفی توسط امپراطوری چین کشف شد. در ابتدا چای سبز جز کالاهای گران محسوب می شد و تنها بالاترین طبقات جامعه چین از چای سبز استفاده می کردند. در قرن چهاردم چای سبز برای اهداف دارویی در دسترس عموم قرار گرفت.

چای سبز به مرور مورد علاقه عموم افراد قرار گرفت و در نهایت در قرن نوزدهم توسط کاشفان اروپایی به غرب منتقل شد. چندی نگذشت که چای سبز به همراه چای سیاه به نوشیدنی ملی بریتانیا تبدیل شد. اندکی بعد چای سبز توسط مهاجران انگلیسی به آمریکا و سراسر دنیا منتقل شد. در چند دهه اخیر، محبوبیت چای سبز به طور پیوسته در حال افزایش است و تحقیقات بیشتری بر روی تاثیرات و خواص آن انجام می شود.

چای سبز

خواص چای سبز

1- ترکیبات آنتی اکسیدانی

چای سبز حاوی نوعی پلی فنول به نام کاتچین است. این کاتچین ها، آنتی اکسیدان هایی قوی هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کنند. چای سبز حاوی مقادیر زیادی از کاتچینی به نام اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است. مجموعه آنتی اکسیدانی چای سبز می تواند در درمان بیماری ها و بهبود به شرایط سلامتی کمک کند.

2- بهبود عملکرد مغز و خلق و خو

یکی از تحقیقات در ارتباط با خواص چای سبز در سال 2017 نشان داد، چای سبز به دلیل ترکیبات مانند کافئین و ال تیانین (L-theanine) به بهبود عملکرد مغز و خلق و خو افراد کمک می کند. مطالعه دیگری در سال 2020 نشان داد چای سبز احتمال اختلال شناختی و آلزایمر را در افراد میانسال و مسن تا 64% کمتر می کند. همچنین پلی فنول ها یا کاتچین های چای سبز به کاهش هورمون استرس که معمولا باعث ایجاد افسردگی و اضطراب می شود کمک می کند.

بیشتر بخوانید : معرفی 8 چای آرام بخش و خواب آور 

3- چای سبز و لاغری

چای سبز می تواند به چربی سوزی و لاغری کمک کند. یک بررسی در سال 2020 نشان داد چای سبز بر متابولیسم افراد در هنگام ورزش هوازی و مقاومتی تاثیر می گذارد و بدن را وادار به چربی سوزی می کند.

برای کاهش وزن و چاقی در نواحی شکمی، نوشیدن روزانه حداقل 4 فنجان پیشنهاد می شود. این تحقیق در سال 2022 بیشتر بر روی زنان قابل توجه بود. در صورتی که به دنبال لاغری با چای سبز هستید، می توانید مقاله زیر را که از قبل برای شما آماده کرده ایم مطالعه کنید. در این مقاله به بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری نیز اشاره شده است.

اینجا بخوانید : لاغری با چای سبز + بهترین زمان استفاده 

4- کاهش ابتلا به سرطان

تقسیم سلولی کنترل نشده و گسترش سلول های غیر طبیعی یکی از عوامل ایجاد سرطان است. سرطان دومین عامل مرگ و میر در ایالات متحده است. برخی از ترکیبات چای سبز از جمله آنتی اکسیدان های موجود در آن ممکن است با از بین بردن رادیکال های مضر به مبارزه با سرطان کمک کنند.

تحقیقات نشان می دهند استفاده منظم از چای سبز، احتمال ابتلا به سرطان ریه و سرطان تخمدان را کاهش می دهد. در این باره آزمایشات مختلفی انجام گرفته که برخی دانشمندان نتوانستند اثر چای سبز را بر احتمال کاهش سرطان ثبت کنند. برای کشف بهتر این موضوع، دانشمندان در حال آزمایش و تحقیقات بیشتری هستند.

چای سبز می تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه، تخمدان و رحم، پروستات و ریه را کاهش دهد.

5- کاهش روند پیری مغز

چای سبز می تواند از مغز در برابر پیری محافظت کند. ترکیباتی مانند EGCG و L-theanine در چای سبز موجود است. البته لازم به ذکر است که نوشیدن بیش از حد (13 فنجان یا بیشتر) چای در روز می تواند شانس ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

6- کمک به سلامت دهان و دندان

از دیگر خواص چای سبز می توان به سلامت دهان و دندان اشاره کرد. در یک بررسی در سال 2021 مشخص شد دم کرده چای سبز یا حتی عصاره آن می تواند به بهبود سلامت دهان و دندان کمک کند.

خواص ضد باکتریایی پلی فنول های چای سبز به محافظت از حفره های دهان در برابر عفونت های باکتریایی کمک می کند. همچنین چای سبز با کاهش استرس اکسیداتیو حفره دهان به دلیل سیگار کشیدن از سلامت دهان این افراد محافظت می کند.

خاصیت ضد التهابی چای سبز به کاهش التهاب و خطر بیماری های پریودنتال و پوسیدگی دندان نیز کمک می کند. پلی فنول های چای سبز به سلامت دندان کمک و از خطر ابتلا به سرطان دهان جلوگیری می کند.

7- ممکن است به کنترل قند خون کمک کند

تحقیقات در سال 2020 نشان داد مصرف چای سبز ممکن است در کوتاه مدت به کاهش قند خون ناشتا کمک کند. مطالعه دیگری در سال 2021 بر روی بزرگسالان چینی نشان داد احتمال مرگ ناشی از دیابت نوع 2 برای افرادی که به صورت روزانه چای سبز مصرف می کنند 10% کمتر است. در صورتی که به دنبال راهی برای کاهش قند خون بالا هستید، پیشنهاد می شود مقاله زیر را که از قبل برای شما آماده شده است مطالعه کنید.

اینجا بخوانید : چای و دیابت ؛ 7 چای برای کاهش قند خون بیماران دیابتی 

8- ممکن است از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کند

مطالعات اخیر نشان می دهد نوشیدن منظم چای سبز می تواند بسیاری از بیماری هایی که به قلب مانند فشار خون یا چربی بالا آسیب می رساند را کاهش دهد. افرادی که چای سبز مصرف می کنند شانس کمتری در برابر بیماری های قلبی خواهند داشت.

9- افزایش طول عمر

ترکیبات محافظتی موجود در چای سبز در برابر سرطان و بیماری های قلبی در تحقیقات نشان می دهند که ممکن است به شما کمک کند تا عمر طولانی تری داشته باشید. در یک منبع معتبر تحقیقاتی در ژاپن مشخص شد افرادی که روزانه 5 فنجان یا بیشتر چای می نوشند، در مقابل افرادی که تنها یک فنجان یا کمتر چای مصرف می کنند احتمال خطر مرگ کمتری دارند.

در مطالعه دیگری در سال 2021 مشخص شد مصرف روزانه 7 فنجان چای سبز، خطر مرگ را تا 62 درصد کاهش می دهد.

چای سبز خطر مرگ را کاهش می دهد و کیفیت زندگی در سالمندان را نیز بهبود می بخشد. همچنین مصرف چای سبز به تقویت ایمنی و کاهش ناتوانی عملکردی در سالمندان کمک می کند.

10- کاهش ابتلا به دیابت

از شایع ترین بیماری ها دیابت است که محققان بر این باورند تا سال 2045 ممکن است حدود 629 میلیون نفر تحت تاثیر دیابت قرار بگیرند. چای سبز ممکن است مقاومت به انسولین و خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

11- کاهش فشار خون بالا

عوارض ناشی از فشار خون بالا سالانه در دنیا 9.4 میلیون نفر را قربانی می کند. اصلی ترین عوامل فشار خون بالا، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی، سن و ژن است که می تواند باعث فشار خون غیر عادی شود. چای سبز به کاهش فشار خون بالا و شل شدن عضلات کمک می کند.

دانشمندان دریافتند چای سبز می تواند فشار خون بالا سیستولیک (GET) را کاهش دهد. خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی این چای، به آرامش و انقباض عضلات و کاهش استرس اکسیداتیو عروقی کمک کرده و در نتیجه فشار خون بالا را کاهش می دهد. در مقاله ای به صورت جداگانه به معرفی انواع چای و دمنوش که فشار خون بالا را به طرز چشمگیری کاهش می دهد اشاره کرده ایم. برای مشاهده می توانید به مقاله زیر مراجعه کنید.

اینجا بخوانید : 10 دمنوش بی نظیر برای کاهش فشار خون بالا 

12- چای سبز برای پوست و مو

آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز پیری پوست را به تاخیر می اندازد. این آنتی اکسیدان ها به محافظت از پوست در برابر اشعه ماورابنفش و استرس اکسیداتیو کمک کرده و در نتیجه پوست شما را جوان نگه می دارد.

از دیگر خواص چای سبز می توان به کاهش التهاب پوست اشاره کرد. خاصیت ضد التهابی چای سبز از پوست در برابر واکنش های التهابی و برخی بیماری های پوستی مانند آکنه، درماتیت آتوپیک، کلوئید، زگیل، هیرسوتیسم، کاندیدیازیس و … محافظت می کند.

چای سبز رشد مو را تحریک و از ریزش مو جلوگیری می کند. یک مطالعه نشان داد استفاده از عصاره چای سبز بر روی پوست سر موجب کاهش چربی پوست می شود. چای سبز رشد مو را تحریک، مو ها را نرم و به درخشش مو کمک می کند.

انواع چای سبز

رنگ سبز طبیعی دم کرده این گیاه سبب می شود نام چای سبز را به خود اختصاص دهد. تولید و برداشت چای سبز هر ساله بر اساس منطقه ای که چای در آن رشد می کند متفاوت است. علاوه بر این، تفاوت هایی اساسی در نحوه برداشت و فرآوری چای وجود دارد که سبب می شود چای سبز به انواع مختلفی تقسیم شوند. برخی از محبوب ترین انواع چای سبز شامل موارد زیر می شود.

عوارض مصرف زیاد چای سبز

سوالات متداول

اگر هر روز چای سبز بنوشم چه اتفاقی می افتد؟

به طور کلی، اکثر مردم می توانند چای سبز را به صورت روزانه و به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی متعادل مصرف کنند. شواهد و مطالعات مصرف روزانه سه تا پنج فنجان چای سبز را برای سلامتی توصیه می کند.

مهم ترین خواص چای سبز چیست ؟

چای سبز فواید زیادی دارد. این چای سرشار از آنتی اکسیدان بوده که ممکن است به دلیل پیشگیری از آسیب سلولی به سلامت کلی شما کمک کند. ترکیبات چای سبز می توانند زوال عقلی را کاهش داده و به محافظت در برابر سرطان و بیماری های قلبی کمک کند.

چه مقدار چای سبز باید در روز بنوشید؟

میزان مجاز استفاده از چای سبز در طول روز می تواند برای هر فرد متفاوت باشد. با این حال مصرف 1 تا 3 فنجان برای سلامتی شما مفید است. به خاطر داشته باشید چای سبز حاوی کافئین است. بنابراین مصرف بیش از 6 تا 8 فنجان در روز توصیه نمی شود.

آیا چای سبز چربی شکم را کاهش می دهد؟

برخی از شواهد مبتنی بر تحقیقات با منبع معتبر نشان می دهد که نوشیدن چای سبز می تواند به کاهش چربی بدن، از جمله در ناحیه شکم، کمک کند. با این حال برای پاسخ قطعی به لاغری شکم و پهلو، نیاز به تحقیقات بیشتری است.

چه کسانی نباید چای سبز مصرف کنند؟

در صورتی که جز افراد زیر هستید، توصیه می شود قبل از مصرف چای سبز با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین زمان نوشیدن چای سبز

چای سبز را می توان در اکثر اوقات روز مصرف کرد. مصرف 20 الی 30 دقیقه قبل تمرین عصرانه و قبل از ناهار پیشنهاد می شود. بهترین زمان مصرف چای سبز 1 الی 2 ساعت بعد از صبحانه و ناهار است. توصیه می شود از مصرف چای سبز با معده خالی و قبل از خواب خودداری کنید.

شاید برای شما جالب باشد : 5 تاثیر قهوه بر بدنسازان

موثر ترین چای سبز کدام است؟

همانگونه که در مطالب فوق گفته شد، با توجه به منطقه و نحوه برداشت و فرآوری، چای سبز های متفاوتی در بازار عرضه می شود. یکی از بهترین چای سبز ها، چای ماچا است که دارای سطوح بالایی از آنتی اکسیدان است. رتبه دوم متعلق به چای سبز سنچا است که یک چای سبز دیابتی قوی است.

شاید برای شما جالب باشد : 7 خواص چای ماچا که سلامت شما را بهبود می بخشد 

آیا می توان چای سبز را با شیر سرو کرد ؟

بله. در صورتی که طعم چای سبز را نمی پسندید اما به دنبال خواص آن هستید، می توانید از شیر استفاده کنید. با این حال توصیه می شود در صورت امکان برای استفاده حداکثری از خواص چای سبز، آن را بدون شیر مصرف کنید.

سخن پایانی

چای سبز دارای طیف وسیعی از خواص و فواید است. در این مقاله به اصلی ترین خواص چای سبز اشاره شد. اکنون ممکن است بخواهید چای سبز را به عنوان بخشی از سبک زندگی خود در نظر بگیرید.

منابع مقاله

healthline، stylecraze، nccih.nih.gov

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.