5 کاری که نباید بعد از یک وعده غذایی کامل انجام دهید !

1 مرداد 1402 زمان برای مطالعه: 4 دقیقه 3 دیدگاه مقالات

وعده های غذایی یکی از مهم ترین قسمت های روزمره ما هستند که کیفیت آن ها بسیار اهمیت دارد. مصرف مواد غذایی مناسب و به موقع، کلیدی برای حفظ سلامتی و روند مناسب عملکرد بدن است. اغلب ممکن است عادات و کارهایی که بعد از سرو یک وعده غذایی انجامم دهیم بر کیفیت هضم تاثیر منفی بگذارد. آیا تا به حال به کارهای ممنوع بعد از وعده غذایی فکر کرده اید ؟

گاهی اوقات پس از صرف یک وعده غذایی کامل، به طور طبیعی احساس خواب آلودگی می کنیم. برخی نیز به کشیدن سیگار بعد از غذا بسیار علاقه دارند. برخی به دنبال سرو تنقلات، برخی به دنبال یک فنجان چای هستند و فکر می کنند که به هضم غذای آن ها کمک می کند. جالب است بدانید که بسیاری از این عادات بیشتر از آنکه مفید واقع شوند، در واقع به شما آسیب می رسانند.

در این مقاله سعی بر معرفی مهم ترین کارهای ممنوع بعد از وعده غذایی خواهیم داشت. با چین چای همراه باشید.

5 کار ممنوع بعد از وعده غذایی

1- بعد از سرو غذا نخوابید

برخی مواقع، افراد بعد از سرو وعده غذایی به رختخواب می روند. بهتر است تا حد امکان از خوابیدن بعد از غذا خودداری کنید. خوابیدن بعد از صرف غذا می تواند باعث بروز مشکلات در هضم غذا شود. زمانی که شما به استراحت می روید، تمرکز شما به صورت کامل بر روی هضم غذا نخواهد بود و از این رو می تواند باعث احساس سنگینی بعد از بیداری، سوزش معده، افزایش وزن و … شود. بهترین مورد به جای خوابیدن، پیاده روی آرام یک مسافت کوتاه است. با این کار به هضم غذا در بدن خود کمک می کنید.

2- سیگار ممنوع

سیگار کشیدن یکی از عادات نادرست و اشتباه است که گفته می شود سیگار کشیدن بعد از غذا معادل با کشیدن 10 نخ سیگار خواهد بود. مهم نیست این موضوع چقدر درست است. سیگار برای بدن شما مضر است و حداقل به هیچ عنوان بعد از غذا نباید کشیده شود.

مصرف سیگار پس از غذا باعث کاهش جذب مواد مغذی و در دراز مدت منجر به کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن شما خواهد شد. علاوه بر این مورد، سیگار کشیدن باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود. در صورتی که سیگار می کشید بهتر است از سیگار کشیدن حداقل 30 دقیقه بعد از وعده غذایی خود، خودداری کنید.

3- دوش و حمام ممنوع

ممکن است برخی از افراد بعد از سرو غذا، بلافاصله به دنبال گرفتن دوش باشند. بهتر است این کار به تاخیر افتاده و یا مدت کوتاهی پس از هضم غذا انجام شود. رفتن به حمام بعد از سرو غذا می تواند باعث تغییر در فشار خون و کاهش گردش خون به معده و روده ها شود. خون اطراف معده در حین دوش گرفتن به جای کمک به هضم، به سایر قسمت های بدن جریان می یابد. این موضوع می تواند عملکرد هضم غذا را مختل کرده و به مشکلات گوارشی منجر شود. در صورت امکان حدالمقدور، نیم ساعت بعد از سرو غذا حمام بروید.

4- مصرف میوه بعد از غذا ممنوع

برخی افراد با تصور اینکه مصرف میوه بعد از سرو غذا می تواند به هضم کمک کند از آن ها استفاده می کنند. اگر چه به نظر ممکن است خوب بیاید اما این عادت مفید نخواهد بود. غذاهای مختلف، با سرعت های مختلف هضم می شوند. بهتر است در ابتدا میوه بخورید و بعد به سرو غذای اصلی بروید. هضم میوه آسان تر و سریع تر است. میوه ها باید یک الی دو ساعت بعد از غذا مصرف شوند و در غیر این صورت و صرف آن ها بعد از غذا، هیچ کدامم به خوبی هضم نمی شوند. مصرف میوه بلافاصله بعد از سرو غذا باعث عدم جذب مواد مغذی غذا می شوند و می توانند باعث بروز اختلالات گوراشی و مشکلات معده شوند.

5- نوشیدن چای ممنوع

بسیاری از ما ایرانی ها بعد از سرو غذا به دنبال سرو چای هستیم. چای به عنوان یک نوشیدنی محبوب در ایران و سراسر جهان شناخته می شود. اما نباید بلافاصله بعد از وعده غذایی استفاده شود. برگ های چای اسیدی هستند و از این رو بر روند هضم غذا تاثیر می گذارند. چای حاوی تانین است که می تواند باعث کاهش جذب آهن، کلسیم و پروتئین شود. به عنوان مثال اگر وعده غذایی که مصرف کردید حاوی پروتئین باشد، اسید موجود در چای باعث جلوگیری جذب پروتئین می شود. بهترین زمان مصرف چای، یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از سرو غذا خواهد بود.

شاید برای شما جالب باشد : 11 خواص منحصر به فرد چای سیاه که نمی دانستید!

آیا امکان نوشیدن چای خاصی بعد از غذا وجود دارد ؟

ترک عادت نوشیدن چای بعد از غذا ممکن است دشوار باشد. در این صورت چای پوئر می تواند برای شما بهترین گزینه باشد. چای پوئر تخمیر شده (شو پوئر) می تواند به هضم غذا کمک کند. بهترین زمان نوشیدن این چای نیم ساعت پس از خوردن غذاهای چرب و سنگین است که می تواند به عنوان کاتالیزور عمل کرده و هضم و جذب غذا را سرعت بخشد. همچنین این چای باکتری های مفید روده و معده را افزایش می دهد و از این طریق نیز به هضم غذا کمک می کند.

مشاهده و خرید انواع چای پوئر

سخن پایانی

ترکیبات و مواد مغذیی مختلفی که در وعده های غذایی روزانه استفاده می کنیم، نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی بدن ما ایفا می کند. برخی عادات نامناسب غذایی بعد از صرف غذا می تواند باعث خطرات جبران ناپذیری به سلامتی شود. در این مقاله به کارهای ممنوع بعد از وعده غذایی پرداختیم. بهتر است بعد از سرو غذا، به رختخواب نرویم، سیگار نکشیم، حمام نکنیم و از سرو میوه و چای بلافاصله بعد از وعده غذایی خودداری کنیم. تمامی موارد فوق جایگزین های سلام تر و مناسب تری دارند که می توانند باعث حفظ سلامتی و افزایش طول عمر شود.

سوالات متداول

در ادامه به برخی از سوالات متداول و مهمی که ممکن است برای شما به وجود بیایید پاسخ خواهیم داد.

بله. شما می توانید بعد از وعده غذایی ورزش کنید اما بهتر است فاصله زمانی معقولی بین سرو غذا و ورزش خود در نظر بگیرید تا از احساس سنگینی و ناراحتی معده در هنگام ورزش جلوگیری کنید. زمان آن تماما به نوع وعده غذایی و حجم آن بستگی دارد.

قبل از ورزش می توانید از یک فنجان قهوه لذت ببرید. در این مورد، مقاله ای دیگر به شما معرفی می کنیم.

آشنایی با انواع نوشیدنی قهوه و تفاوت آن ها

بله. اما آب میوه نیز مانند میوه عمل خواهد کرد. بهتر است یک الی دو ساعت بعد از سرو غذا آب میوه بنوشید. از طرفی بهتر است از میوه های تازه به جای آب میوه های صنعتی استفاده کنید.

به صورت کلی می توان بیان کرد که چای سبز نسبت به چای سیاه حاوی مقادیر کمتری از تانین بوده و احتمال تاثیر مخرب بر روی جذب آهن و کلسیم کمتر است. اما همچنان بهتر است که چای را یک ساعت پس از غذا سرو کنید.

امروز بیشتر بخوان : 5 تفاوت چای سبز و چای زرد

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.