آموزش طرز تهیه چای ماچا + ماچا لته

23 خرداد 1402 زمان برای مطالعه: 4 دقیقه 8 دیدگاه مقالات

چای ماچا یک نوشیدنی از خانواده چای سبز است که از برگ بوته های Camellia sinensis تهیه می شود. بیشترین کاشت و تهیه ماچا در کشور های آسیایی مانند ژاپن، کره، چین، تایوان انجام می شود. بعد از برداشت چای ماچا، برگ های آن را خشک و سپس با استفاده از آسیاب های سنگی مخصوص آسیاب می کنند تا به پودری که خریدار تهیه می کند تبدیل شود. طرز تهیه چای ماچا نیز منحصربه فرد است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

ماچا یک نوشیدنی باستانی و معروف است که سرشار از مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان ها است که برای سلامتی عمومی بدن بسیار کاربرد دارد. از طرفی خبر خوب برای علاقه مندان به قهوه این است که ماچا حاوی مقادیر بالایی از کافئین است. ماچا در فرهنگ ژاپن از دیرباز تا کنون در مراسمات مختلف مانند چانوی و گیشیا استفاده می شود.

نحوه استفاده چای ماچا

دم آوری این گیاه دارویی تنها یکی از راه های استفاده از آن است. شما می توانید ماچا را در انواع نوشیدنی، تهیه شیرینی، بستنی، دسر و سایر محصولات خوراکی استفاده کنید.

فیلم آموزشی طرز تهیه چای ماچا

 

طرز تهیه چای سبز ماچا

برای تهیه چای ماچا به روش گرم همراه ما باشید.

مواد لازم

مشاهده و خرید انواع ست ماچا مخصوص تهیه چای ماچا

طرز تهیه چای ماچا

مرحله اول

در ابتدا آب را به جوش آورید. برای تهیه ماچا، نیاز به دمای 70 الی 80 درجه داریم. می توانید پس از به جوش آوردن آب، به مدت دو الی سه دقیقه صبر کنید تا دمای آب کاهش یافته و به دمای مورد نظر برسد.

مرحله دوم

بهتر است در ابتدا، کاسه ماچا را با آب داغ، گرم کنید. مقداری آب گرم داخل کاسه ماچا ریخته و بچرخانید تا دمای کاسه گرم شود و سپس آب آن را خالی و کاسه را با دستمال تمیز خشک کنید. می توانید ویسک (همزن ماچا) را در هنگام گرم کردن کاسه، تر کنید.

طرز تهیه چای ماچا

مرحله سوم

در این مرحله، نیاز به پودر ماچا خواهید داشت.برای بدست آوردن پودر مناسب ماچا، توسط چاکاشو (قاشق مخصوص ماچا) مقدار دو پیمانه چای ماچا را از فیلتر رد کرده و به داخل کاسه ماچا بریزید. میزان چای ماچا به صورت معمول یک الی دو پیمانه برای هر نفر در نظر گرفته می شود. با این وجود، می توانید پس از سرو طبق سلیقه و ذائقه خود، میزان آن را کم یا زیاد کنید.

طرز تهیه چای ماچا

مرحله چهارم

آب داغ را به میزان یک فنجان صورت دورانی و چرخشی به ماچا اضافه کنید و توسط ویسک (همزن ماچا) آن را به صورت W شکل هم بزنید. این کار را تا زمانی که حباب های ماچا بر روی سطح به وجود نیامده اند متوقف نکنید. معمولا بعد از یک الی دو دقیقه به این مرحله خواهید رسید.

طرز تهیه چای ماچا

معمولا چای ماچا بدون شکر سرو می شود. اما در صورت تمایل و سلیقه شخصی می توانید به آن مقداری شکر یا شیر اضافه کرده و آن را سرو کنید.

با در نظر گرفتن تجربه و سلیقه شخصی، می توانید مقدار چای، میزان و دمای آب را تنظیم کنید تا بهترین مزه را برای خود دریابید. شما می توانید چای ماچا را در کنار انواع کوکی و شیرینی سرو کنید و یا در تهیه انواع دسر و بستنی از آن بهره ببرید.

 

طرز تهیه ماچا لاته

برای تهیه ماچا لاته نیاز به شیر گرم و فوم آن خواهید داشت. برای تهیه ماچا لته می توانید از مراحل فوق پیروی کنید.

طرز تهیه ماچا لته

پس از بدست آوردن  یک فنجان چای ماچا، آن را به درون یک لیوان سرو بریزید. سپس شیر گرم خود را به آن اضافه و در نهایت فوم آن را روی سطح لیوان قرار دهید و آن را سرو کنید. می توانید برای شیرین کردن نوشیدنی خود (دلخواه) ، مقداری شکر درون شیر ریخته و سپس آن را گرم کنید.

لته ماچا

ماچا و لاغری

این گیاه باستانی به دلیل ترکیبات مغذی خود، در برخی رژیم های کاهش وزن و لاغری استفاده می  شود. معرفی چای سبز توسط متخصصین غذایی همواره ادامه دارد. حال در نظر داشته باشید ماچا که به عنوان بهترین چای خانواده سبز است در لاغری چه معجزه ای خواهد کرد. چای ماچا به دلیل خواص فراوان خود، یک نوشیدنی مفید برای لاغری نیز شناخته می شود.

ترکیبات ماچا برای لاغری

ترکیبات ماچا مانند کافئین و آنتی اکسیدان ها در مقایسه با سایر چای سبز ها، آن را به یکی از بهترین تقویت کننده انرژی تبدیل کرده است.

افزایش متابولیسم و تمرکز

کافئین موجود در ماچا، باعث افزایش چرخه متابولیسم و سوخت و ساز در بدن می شود که می تواند در لاغری موثر باشد. از طرفی کافئین به بهبود عملکرد مغزی و افزایش تمرکز کمک می کند.

جلوگیری از پرخوری

ماچا می تواند حس سیری را در افراد افزایش داده و سبب جلوگیری از پرخوری شود.

کاهش استرس

ماچا خواص آرام بخشی نیز دارد. از این رو، با کاهش استرس، می توان از پرخوری و افزایش وزن ناشی از استرس جلوگیری کرد.

جلوگیری از تجمع چربی

مصرف منظم و اصولی ماچا، می تواند فرایند تجمع چربی در بدن را کاهش داده و تجزیه و سوخت آن را تحریک کند.

جلوگیری از بیماری های مزمن

چای ماچا 10 برابر آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سایر انواع چای سبز دارد. از این رو باعث بهبود عملکرد بدن و تقویت دستگاه ایمنی می شود. اگر به منظور لاغری و سلامت عمومی بدن ماچا را انتخاب کرده اید، توصیه می شود از مقادیر کمتری شکر برای شیرین کردن آن استفاده کنید یا از آن دوری کنید. برای بهره برداری بهتر از خواص ماچا برای لاغری پیشنهاد می شود آن را به صورت منظم و روزانه یک الی دو فنجان استفاده کنید.

به صورت کلی باید در نظر گرفت تنها مصرف چای ماچا به لاغری کمک نخواهد کرد و  باید از رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم کمک گرفت.

 

مضرات چای ماچا

این گیاه باستانی، سرشار از خواص متعدد برای سلامتی افراد است. اما در موارد خاصی می تواند مضر باشد. در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

کافئین

استفاده بیش از حد چای ماچا برای افرادی که به کافئین حساسیت دارند، مشکل ساز خواهد شد. مصرف بیش از حد کافئین باعث افزایش ضربان قلب، بی خوابی، اضطراب، سردرد و … می شود.

تداخل دارویی

چای ماچا ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. از این رو، در صورتی که از داروی خاصی مصرف می کنید، حتما قبل از استفاده، با پزشک خود مشورت کنید.

حساسیت به ترکیبات چای ماچا

برخی افراد نادر، ممکن است به ترکیبات موجود ماچا حساسیت داشته باشند. این حساسیت ها موجب علائمی مانند سردرد و تنگی نفس خواهد شد. در صورت بروز علائم حساسیت زا بهتر است مصرف ماچا را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

چای ماچا یکی از نوشیدنی های باستانی شرق آسیا است که از گذشته تا به امروز، استفاده شده است. آشنایی با طرز تهیه چای ماچا می تواند در دم آوری صحیح این چای بسیار موثر و کمک کننده باشد. این چای سرشار از آنتی اکسیدان ها و کافئین بوده که برای سلامتی بسیار موثر و مفید است. در صورتی که برای لاغری به سراغ ماچا آماده اید، بهتر است از مصرف هر گونه شیرین کننده مانند قند و شکر بپرهیزید و در کنار برنامه غذایی و فعالیت بدنی از آن بهره بگیرید.

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.