8 خاصیت جادویی چای پوئر چیست؟

16 خرداد 1402 زمان برای مطالعه: 4 دقیقه 4 دیدگاه مقالات

چای پوئر یکی از نوشیدنی های سنتی و مفید در جهان است که اصالت آن به چین باز می گردد. این چای به عنوان یک نوشیدنی محبوب در بسیاری از مناطق جهان به ویژه در آسیا شناخته می شود. اما خاصیت جادویی چای پوئر چیست ؟

چای پوئر
چای پوئر

چای پوئر چیست ؟

در واقع این چای یکی از گونه های چای سبز است که در استان یئنن چین، در منطقه پوئر به صورت انحصاری تولید و برداشت می شود. این چای از برگ درخت های منحصربه فرد این منطقه به نام درخت پیر وحشی تهیه می شود.  نام این چای از این منطقه گرفته شده است. تاریخچه چای پوئر به قدمتی بیش از 2000 سال قبل باز می گردد و به گونه ای یکی از قدیمی ترین چای های معروف جهان است.

 

فیلم آموزشی نحوه دم آوری چای پوئر

 

 

خواص چای پوئر چیست ؟

چای پودر با توجه به نوع منحصر به فرد و تخمیر طولانی، خواص فراوانی دارد. این چای سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین C، E و K و مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، فسفر و آهن است. در ادامه به 8 خاصیت جادویی چای پوئر اشاره می کنیم.

 

چای پوئر چیست

1- ضد سرطان

چای پوئر سرشار از آنتی اکسیدان های کاتچین ها و فلاوونوئیدها است. این آنتی اکسیدان ها در تقویت دستگاه ایمنی بدن و مبارزه با سلول های سرطانی و کاهش آسیب اکسیداتیو سلول ها موثر است.

2- سلامت قلب و عروق

آنتی اکسیدان های موجود در چای پوئر، می تواند به پاکسازی رادیکال های آزاد و کاهش التهاب های عروقی کمک کرده و در بهبود سلامت قلب و عروق موثر باشد.

3- کاهش قند و چربی خون

استفاده از این چای، سطح کلسترول خون را کاهش و به تنظیم آن کمک می کند. تحقیقات نشان داده اند که ترکیبات فعال موجود در این چای، سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) را کاهش و سطح کلسترول HDL(کلسترول خوب) را افزایش می دهد.

مصرف چای پوئر به کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون کمک می کند و در نتیجه، از خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی می کاهد.

4- بهبود عملکرد دستگاه گوارش

چای پوئر با ترکیبات فعال موجود مانند تانین ها می تواند در مبارزه با التهاب ها و باکتری های مبارزطلب در دستگاه گوارش موثر باشد و به سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

5- کاهش ریسک بیماری های قندی و دیابت

مصرف منظم و اصولی چای پوئر از بروز بیماری دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. ترکیبات این چای، به بهبود ساخت انسولین در بدن و کنترل سطح قند خون کمک می کند.

6- افزایش انرژی و تمرکز

خبر خوب دیگر برای عاشقان کافئین این است که چای پوئر به صورت طبیعی حاوی کافئین است. میزان کافئین موجود در این چای می تواند باعث بهبود تمرکز و تقویت حافظه و عملکرد شناختی شود. از طرفی کافئین، یک محرک برای افزایش انرژی به صورت طبیعی است.

7- ضد استرس

ترکیبات موجود در چای پودر مانند تیئومنین ها، می توانند اثر آرامبخش داشته باشند و به کاهش استرس و اضظراب و به بهبود خلق و خو کمک کنند.

8- لاغری و تناسب اندام

چای پوئر به حفظ وزن کمک می کند. از طرفی به دلیل کالری پایین و ترکیبات فعالش، احساس سیری ایجاد کرده که از پرخوری جلوگیری می کند.

مشاهده و خرید انواع چای پوئر

رنگ و طعم چای پوئر

چای پوئر پس از برداشت رنگی سبز رنگ خواهد داشت. پس از برداشت، مرحله تخمیر این چای شروع می شود که به دلیل آنزیم های فعال این چای حتی پس از برداشت، با گذر زمان، رنگ آن از سبز به قرمز و در نهایت به قهوه ای تبدیل می شود. با گذر زمان و فرآیند تخمیر طولانی، خواص و رنگ چای پوئر منحصربه فرد می شود. این فرآیند تا 15 سال نیز می تواند ادامه داشته باشد. چای حاصله، تبدیل به برگ فشرده تبدیل می شود که میتواند اشکال مختلفی مانند(آجری، قرصی، کیکی و گنبدی) داشته باشد. برای آشنایی با طرز تهیه چای پوئر در ادامه، همراه ما باشید.

رنگ و طعم چای پوئر

روش تهیه چای پوئر چیست

همان گونه که گفته شد، تخمیر چای پوئر یکی از ویژگی های منحصربه فرد آن است که به خواص، طعم، عطر و آرومای پیچیده آن کمک می کند. اگر چای پوئر شما، به صورت برگ است می توانید آن را دم آوری کنید. اگر به صورت قرص یا توپی خریداری کرده اید، بهتر است آن را شکسته و سپس دم آوری کنید.

به دلیل فرآیند تخمیر طولانی، بهتر است قبل از دم آوری با مقداری آب گرم، آن را خیلی کوتاه بشورید تا گرد و غبار آن برطرف شود.

چای پوئر را با آب زیر 100 (90 الی 95) درجه سانتی گراد به مدت 3 الی 5 دقیقه دم آوری کنید. در فرهنگ چین، این چای را در قوری های مخصوص دم آوری چای تهیه و سرو می کنند.

روش تهیه چای پوئر چیست

مشاهده و خرید انواع ست دم آوری چای

انواع چای پوئر چیست ؟

چای پوئر بر اساس عوامل مختلفی، مانند روش تهیه، منطقه تولید و سال و زمان برداشت، دسته بندی می شود.

انواع چای پوئر چیست ؟

چای شنگ پوئر(تخمیرنشده)

این نوع چای از برگ های جوانه دار درخت پیر وحشی تهیه می شود. پس از چیدن برگ ها زیر نور آفتاب خشک می شوند ومائوچا به دست می آید. سپس مائوچا به مدت 10 تا 15آ سال طی شرایط کنترل شده انبار می شود تا متحمل اکسیداسیون کمی شود. پس از آن چای را به شکل اشکال مختلفی فشرده می کنند.آرومای طعمی آن ملایم و گلی است و رنگ آن مایل به زرد تا سبز روشن است.

چای شو پوئر(تخمیرشده)

نوع دیگر چای پوئر، پوئر شنگ است که به صورت کمپوست تهیه می شود. برگ های درخت پیر وحشی جمع آوری و به صورت لایه به لایه با فشار و زمان طبیعی، درون مخازنی مخصوص ریخته می شود. پس از تخمیر طولانی مدت، به صورت توپ و قرص های فشرده ساخته می شوند. طعم آن قوی و رنگ چای پوئر شو تیره خواهد بود.

سخن پایانی

چای پوئر یکی از نوشیدنی های محبوب و مفید در دنیا به ویژه کشورهای آسیایی مانند چین است که خواص آن زبانزد است. از خاصیت جادویی چای پوئر می توان به خاصیت آنتی اکسیدانی آن اشاره کرد که بر سلامت دستگاه ایمنی بدن، قلب و عروق تاثیر و از طرفی به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند. چای پوئر سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید است که برای سلامتی عمومی بدن بسیار ایده آل است. با رعایت تعادل مصرف و روش تهیه مناسب، می توانید از خواص بی نظیر این نوشیدنی بهره مند شوید.

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.