تفاوت چای و دمنوش + بهترین دما برای نوشیدن چای و دمنوش

24 بهمن 1402 زمان برای مطالعه: 6 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

یک فنجان چای داغ برای گرم کردن بدن در روزهای سرد، زمانی برای گپ زدن با دوستان یا گزینه ای عالی در هنگام مقابله با استرس به نظر می رسد. در واقع چای با فواید متعدد سلامتی و همچنین اهمیت فرهنگی، خود را در رده محبوب ترین نوشیدنی بعد از آب قرار داده است. جای تعجب نیست که بیش از 2 میلیارد نفر هر روز چای می نوشند. با این حال، نوشیدن چای داغ می تواند خطراتی از جمله افزایش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را افزایش دهد. در این مقاله به تفاوت چای و دمنوش خواهیم پرداخت و در انتها به بهترین دما برای نوشیدن آن ها اشاره خواهیم کرد. با چین چای همراه باشید.

تفاوت چای و دمنوش

چای و دمنوش تفاوت های کلیدی با یکدیگر دارند. به صورت کلی چای از گیاه کاملیا سیننسیس و دمنوش ها از ترکیب گیاهان دارویی و میوه ها تهیه می شود.

چای

چای های اصیل و واقعی از برگ های درختچه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) که بومی آسیای شرقی (چین) است تهیه می شود. تغییرات زیر گونه های این گیاه، اندازه برگ ها، زمان چیدن برگ ها، روش پردازش برگ های چای، افزودن ترکیبات مختلف و … باعث تنوع چای می شود.

شش نوع چای اصلی وجود دارد که بر اساس پردازش برگ ها به صورت زیر طبقه بندی می شود.

1- چای سفید

این چای از برگ های جوان که هنوز کرک های نقره ای یا سفید روی خود دارند تهیه و به سرعت خشک می شوند. چای سفید نسبتا کم کافئین شناخته می شود. در صورت علاقه، می توانید مقاله ای که از قبل برایتان آماده کرده ایم را مطالعه کنید.

اینجا بخوانید : چه مقدار کافئین در چای سفید وجود دارد؟ 

2- چای سبز

پس از چیدن برگ های سبز گیاه کاملیا سیننسیس، آن ها را حرارت می دهند تا از تغییر رنگ آن ها جلوگیری شود. چای سبز یکی از محبوب ترین چای های جهان به ویژه آسیا محسوب می شود. برای آشنایی با خواص بی نظیر چای سبز می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

اینجا بخوانید : 12 مورد از بهترین خواص چای سبز 

3- چای زرد

پس از چیدن و برداشت، برگ ها پژمرده و زرد و سپس خشک می شوند.

شاید برای شما جالب باشد : 5 تفاوت چای سبز و چای زرد 

4- چای اولانگ

برگ های گیاه کاملیا سیننسیس در آفتاب پژمرده و تا حدی اکسید می شوند.

در باره چای اولانگ بیشتر بخوانید : فواید چای اولونگ چیست؟ 

5- چای سیاه

برگ ها پس از برداشت پژمرده، له و کاملا اکسید می شوند. چای سیاه یکی از محبوب ترین چای ها به ویژه میان ما ایرانیان است. در صورت علاقه، پیشنهاد می شود خواص چای سیاه را در مقاله زیر مطالعه کنید.

اینجا بخوانید : 11 خواص منحصر به فرد چای سیاه که نمی دانستید! 

6- چای پوئر

چای های تخمیری مانند چای پوئر، پس از برداشت تخمیر و کهنه می شوند.

بیشتر بخوانید : 8 خاصیت جادویی چای پوئر چیست؟ 

چای های اصلی را می توان به صورت ساده، با آب داغ یا برخی افزودنی ها مانند شیر، خامه، عسل، شکر، لیمو، همراه گیاهان دارویی و ادویه جات مصرف کرد. همچنین چای را می توان به صورت سرد و فوری مصرف کرد.

دمنوش های گیاهی

دمنوش ها بر خلاف چای، از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه نمی شوند. اغلب دمنوش های گیاهی (تیسان) شامل دم کرده گیاهان دارویی، ادویه جات، میوه ها و سایر قسمت های گیاهان مانند برگ ها، گل ها، جوانه ها، ریشه ها و پوست می شود.

اهمیت دمنوش های گیاهی

دمنوش های گیاهی در بسیاری از فرهنگ ها به عنوان دارو استفاده می شود. دمنوش ها به دلیل ترکیبات مختلف، خواص و مزایای سلامتی متعددی دارند. برخی از ادعاهای طب سنتی نیز توسط علم مدرن پشتیبانی می شود اما برخی دیگر فاقد شواهد علمی است.

محبوب ترین دمنوش های گیاهی

از محبوب ترین دمنوش های گیاهی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. نعناع
  2. بابونه
  3. رازیانه
  4. مریم گلی
  5. برگ تمشک
  6. لیمو
  7. گل سرخ
  8. گزنه
  9. دارچین
  10. زنجبیل
  11. گل رز
  12. اسطوخودوس
  13. جنسینگ

فواید نوشیدن چای

چای حاوی مواد مغذی همچون آنتی اکسیدان ها (پلی فنول ها مانند کاتچین) است که باعث پیشگیری بسیاری از بیماری ها می شود. از مهم ترین خواص چای اصیل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- پیشگیری از سرطان

طبق تحقیقات، مصرف چای سیاه با کاهش 21 درصدی مرگ ناشی از سرطان همراه است. نوشیدن 1 فنجان چای سبز در طول روز، احتمال سرطان آندومتر را 11 درصد کاهش می دهد.

2- کاهش بیماری های قلبی

مصرف دو فنجان چای در روز، ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. با مصرف 3 فنجان چای سبز در روز، خطر مرگ قلبی تا 26 درصد کاهش خواهد یافت.

3- کاهش فشار خون

طبق تحقیقات، مصرف منظم چای ممکن است فشار خون را به صورت جزئی کاهش دهد.

4- دیابت

با مصرف 4 فنجان چای در طول روز، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 10 درصد کاهش دهید.

5- پیشگیری از چاقی

نوشیدن چای با کاهش چربی همراه است. در واقع، پلی فنول های چای سیاه از چاقی جلوگیری کرده و چای سبز به افزایش متابولیسم کمک می کند.

6- بهبود سلامت مغز

مصرف منظم چای ممکن است خطر افسردگی و بیماری های عصبی مانند آلزایمر را کاهش دهد.

فواید نوشیدن دمنوش

دمنوش های گیاهی نیز با فواید سلامتی زیر همراه هستند.

  1. بهبود خواب
  2. تسکین دردهای قاعدگی
  3. تسکین علائم یائسگی
  4. کاهش اضطراب
  5. تسکین استرس

با این وجود، در حالی که تحقیقات بسیار امیدوار کننده به نظر می رسد، نتایج اندک هستند. برای اطمینان کامل و پشتیبانی علم مدرن از خواص گیاهان دارویی، نیاز به تحقیقات بیشتری است.

میزان کافئین چای و دمنوش

تفاوت دیگر چای و دمنوش، مقدار کافئین است. برخلاف دمنوش های گیاهی، چای حاوی کافئین است. کافئین محرکی است که به طور طبیعی در قهوه، چای و برخی گیاهان یافت می شود. مقدار کافئین موجود در یک فنجان چای واقعی به نوع آن بستگی دارد.

به عنوان مثال، 1 فنجان (8 اونس مایع یا 237 میلی لیتر) چای سبز دم کرده حاوی 29.4 گرم کافئین است، در حالی که 1 فنجان چای سیاه حاوی 47.4 میلی گرم است. با این حال، این مقادیر بسته به ترکیب خاص و زمان دم کردن متفاوت است.

در این باره بیشتر بخوان : چه مقدار کالری در چای وجود دارد؟ 

اگر تصمیم به اجتناب از کافئین دارید، می توانید دمنوش های بدون کافئین را انتخاب کنید. بسیاری از دمنوش های گیاهی مانند نعناع، بابونه و زنجبیل به طور طبیعی فاقد کافئین هستند.

شاید برای شما مفید باشد : قهوه بدون کافئین؛ خوب یا بد ؟ 

فواید و مضرات نوشیدن چای داغ

الف) پیشگیری از بیماری چشمی گلوکوم

چای داغ ممکن است از چشم در برابر گلوکوم محافظت کند. آب سیاه یا گلوکوم یک بیماری چشمی است که باعث آسیب به عصب بینایی و از دست رفتن میدان دید می شود. مطالعات جمعیتی نشان می دهد مصرف چای داغ با بروز کمتر گلوکوم همراه است. در یک نظرسنجی از 1678 نفر، محققان دریافتند افرادی که در طول روز حداقل 1 بار چای داغ می نوشند، 74 درصد کمتر از افرادی که چای نمی نوشند به گلوکوم مبتلا می شوند.

در یک مطالعه دیگر مشخص شد مصرف روزانه 2 فنجان چای، خطر ابتلا به گلوکوم را 18 درصد کاهش می دهد. این نتایج برای پیشگیری گلوکوم امیدوار کننده به نظر می رسد اما برای تایید اینکه آیا چای داغ ممکن است خطر ابتلا به گلوکوم را کاهش دهد نیاز به تحقیقات بیشتری است.

ب) ممکن است بر خلق و خوی تاثیر مثبت بگذارد

اغلب مردم بر این باورند که یک فنجان چای داغ می تواند باعث آراممش و وضوح ذهنی شود. تحقیقات نشان  می دهند مصرف چای به طور منظم می تواند خطر افسردگی را تا 30 درصد کاهش دهد. در واقع، اجزا و ترکیبات چای مانند کافئین، ال تیانین و پلی فنول ها می توانند با کاهش التهاب،  بر مسیر های عصبی و تعدیل هورمون های موثر بر خلق و خو مانند دوپامین بر مغز تاثیر بگذارند.

همچنین اقدام به تهیه، استراحت و تجربیات حسی و نقش فرهنگی چای می تواند باعث بهبود خلق و خو شود.

پ) به گرم نگه داشتن شما کمک می کند

محققان بیان می دارند که شکم انسان حاوی گیرنده های دما است. بنابراین، یک فنجان چای گرم می تواند بر پاسخ بدن شما به دما تاثیر بگذارد. یک مطالعه نشان داد مصرف آب گرم در دمای 126 درجه فارنهایت (معادل با 52 درجه سانتی گراد) می تواند لرزش ناشی از سرما کار یا ورزش در شرایط سرد را به مدت 10 دقیقه کاهش دهد.

خواص چای داغ به صورت خلاصه

نوشیدن مایعات گرم مانند چای و دمنوش در هوای سرد می تواند به کاهش لرز کمک کند. همچنین ترکیبات گیاهی موجود در نوشیدنی گرم می تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کرده و باعث بهبود خلق و خو شود. چای گرم می تواند از سلامت چشم محافظت کند.

مضرات نوشیدن چای داغ

با وجود خواص چای گرم، بهتر است از مضرات آن نیز مطلع باشید.

الف) افزایش احتمال سرطان با چای خیلی داغ

چای خیلی داغ خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد. تحقیقات گسترده ای نشان می دهد چای بیش از حد داغ، احتمال سرطان مری را به ویژه در افرادی که سیگار می کشند و الکل مصرف می کنند افزایش می دهد.

بهترین دمای چای برای نوشیدن

تصور می‌شود که چای داغ‌تر از 140 تا 149 درجه فارنهایت (60 تا 65 درجه سانتی‌گراد) ممکن است سلول‌های مری را سفید کرده و آنها را در برابر آسیب‌های ناشی از مواد سرطان‌زا آسیب‌پذیرتر کند. این در حالی است که در دمای کمتر از 65 درجه سانتی گراد، چای سبز اثر محافظتی دارد.

اگر چه تحقیقات بیشتری برای مشخص کردن دقیق دمای چای برای کاهش خطرات احتمالی مورد نیاز است، اما همواره تلاش کنید تا چای خود را در دمای کمتر از 60 درجه سانتی گراد مصرف کنید.

سخن پایانی

چای یک نوشیدنی مفید و محبوب است که در طعم های متفاوت در بازار عرضه می شوند. چای و دمنوش خواص متعددی دارند که علت اصلی آن ها ترکیبات مهم از جمله آنتی اکسیدانی است که با پیشگیری از بیماری ها و ارتقای سلامت روان مرتبط است. در این مقاله به خواص و تفاوت چای و دمنوش اشاره شد. با این حال توصیه می شود چای یا دمنوش خود را در دمای 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) یا کمتر بنوشید تا خطر سوختی و سرطان را کاهش دهید.

منبع

healthline

health.harvard

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.