بهترین چای برای خواب کدام است؟ معرفی 7 چای خواب آور

17 اسفند 1402 زمان برای مطالعه: 7 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

شلوغی و تنش های دنیای مدرن امروزه می تواند برای برخی افراد استرس زا باشد. چای می تواند برای کمک به خواب مفید باشد به ویژه اگر یک چای آرامش بخش انتخاب شود. برخی از این چای ها مانند بابونه و سنبل الطیب به شما کمک می کنند تا استرس خود را کاهش دادهِ و در کنار آرامش بیشتری که تجربه می کنید به شما در خواب آرام کمک می کند. اما بهترین چای برای خواب کدام است؟ با چین چای همراه باشید.

7 مورد از بهترین چای ها برای خواب

بسیاری از انواع چای های گیاهی به دلیل توانایی آن ها در مبارزه با بی خوابی، استرس و اضطراب، قرن ها به عنوان داروهای خواب طبیعی مورد استفاده قرار گرفته اند. در ادامه به 6 مورد از بهترین چای برای خواب اشاره خواهیم کرد.

1- چای سبز کم کافئین

چای سبز از محبوب ترین چای های اصیل بدست آمده از گیاه کاملیا سیننسیس است که به دلیل طعم متمایز و فواید سلامتی اش شناخته  می شود. مطالعات نشان می دهد که چای سبز می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشیده و با بی خوابی مقابله کند.

یک مطالعه بر 20 بزرگسال نشان داد که چای سبز کم کافئین با بهبود کیفیت خواب، کاهش استرس و کاهش خستگی همراه است. تحقیقات دیگر نشان می دهد که epigallocatechin-3-O-gallate (EGCG)، که در چای سبز یافت می شود، ممکن است دلیلی برای اثر آرام بخشی چای سبز باشد.

در ارتباط با خواص چای سبز بیشتر بخوان : 12 مورد از بهترین خواص چای سبز 

2- چای سفید

از دیگر گزینه های محبوب در درمان بی خوابی، چای سفید است. این چای کمترین میزان کافئین را نسبت به سایر چای ها دارد و در کنار این ویژگی، خواص آرام بخشی و ضد استرسی نیز ارائه می دهد. مصرف چای سفید می‌تواند به شما کمک کند تا روند آرامش و استراحت قبل از خواب را تسریع کنید. طعم و عطر ملایم و لطیف چای سفید و همچنین خواص آرام بخشی آن باعث می شود تا در لیست بهترین چای خواب آور و آرامش دهنده قرار بگیرد. برای مشاهده کالری موجود در چای سفید می توانید مقاله زیر را که از قبل برای شما آماده کرده ایم مطالعه کنید.

اینجا بخوانید : چه مقدار کافئین در چای سفید وجود دارد؟ 

3- چای بابونه

چای بابونه نوعی چای گیاهی با عطر و طعم گلی لطیف همراه با فواید سلامتی است. این چای که از گیاه بابونه تهیه می شود، اغلب به دلیل اثرات آرام بخشی آن از دیرباز استفاده می شود. علم مدرن امروز نیز همراه با طب سنتی به محبوبیت و عملکرد بی نظیر این چای می پردازد. در 12 مطالعه که بر خواص این چای انجام شد، مشخص گردید بابونه به شکلی ایمن، کیفیت خواب را بهبود می بخشد. از این رو چای بابونه در لیست بهترین چای برای خواب قرار می گیرد.

با این حال، از آنجایی که تحقیقات هنوز محدود است، مطالعات بیشتری برای درک چگونگی تأثیر چای بابونه بر خواب مورد نیاز است.

4- چای اسطوخودوس

این چای که با دم کردن جوانه های گل اسطوخودوس در آب تهیه می شود، فنجانی بنفش رنگ با طعم و عطری متمایز به شما ارائه می دهد. اسطوخودوس نه تنها به عنوان یک چای آرام بخش قبل از خواب توصیه می شود بلکه تحقیقات نشان می دهند اسطوخودوس می تواند باعث بهبود کیفیت خواب شود.

در یک مطالعه مشخص شد زنانی که به تازگی زایمان کرده اند و به مدت 2 هفته روزانه 1 فنجان (حدود 237 میلی لیتر) چای اسطوخودوس می نوشند، نسبت به سایرین خستگی کمتری را تجربه می کنند. یک مطالعه دیگر در بزرگسالان مسن نشان داد که چای اسطوخودوس به طور موثر علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد، که هر دو می توانند به بی خوابی کمک کنند.

5- چای سنبل الطیب

سنبل الطیب نوعی گیاه گلدار است که در گروه گیاهان دارویی محبوب شناخته می شود. چای این گیاه از ریشه های آن بدست می آید که به عنوان یک چای خواب آور طبیعی نیز استفاده می شود. در حالی که همچنان مشخص نیست ریشه سنبل الطیب چگونه عمل می کند، اما تصور می شود که این گیاه سطح یک انتقال دهنده به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) را افزایش می دهد. این انتقال دهنده با کاهش اضطراب و آرام بخشی همراه است.

6- چای گل ساعتی

گل ساعتی که گاهی با نام پاسی فلورا یا مای پاپ نیز شناخته می شود، گیاهی است که مدت هاست به دلیل خواص دارویی قدرتمندش مورد مطالعه قرار گرفته است. شما می توانید برگ های تازه یا خشک این گیاه را دم آوری کرده و سپس سرو کنید.

یک مطالعه بر 41 نفر نشان داد که مصرف 1 فنجان (معادل با 237 میلی لیتر) دمنوش گل ساعتی در روز به مدت 1 هفته، می تواند به طور قابل توجهی به کیفیت خواب کمک کند. با این حال نیاز به تحقیقات بیشتری در مورد اثرات چای گل ساعتی بر خواب مورد نیاز است.

7- گیاه مگنولیا

چای مگنولیا از پوست، جوانه و ساقه های گیاه ماگنولیا بدست می آید. این چای به عنوان یک خواب آور طبیعی در بسیاری از اشکال طب سنتی استفاده می شود. ترکیبات گیاهی این چای مانند هونوکیول و مگنولول دو ترکیب با اثرات آرامش بخش هستند که به القای خواب و کاهش بی خوابی کمک می کنند.

در یک مطالعه که بر زنانی که اخیرا زایمان کردند، مشخص شد مصرف چای مگنولیا به مدت 3 هفته، به شکلی قابل توجه، افسردگی و کیفیت خواب را بهبود بخشید.

شاید برای شما مفید و جالب باشد : چای و دیابت ؛ 7 چای برای کاهش قند خون بیماران دیابتی 

چای یا دمنوش ؟ کدام برای خواب بهتر است؟

چای های اصیل که از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شوند اغلب حاوی کافئین هستند. این میزان می تواند با توجه به فرآیند اکسیداسیون، منطقه و زمان برداشت متفاوت باشد. به عنوان مثال، چای سفید حاوی کمترین میزان کافئین از این گیاه است که به دلیل رنگ و عطر خود محبوب است.

دمنوش ها که ترکیبی از گیاهان دارویی، دانه ها و یا میوه ها هستند، عاری از کافئین عرضه می شوند. دمنوش ها برخلاف چای، عموما فاقد کافئین هستند که می توانند استرس و اضطراب را کاهش و یا باعث اثر آرام بخشی و در نتیجه خواب بهتر شوند.

چای و دمنوش، جایگزین های داروهای خواب آور

لذت بردن از یک فنجان چای گیاهی می تواند یک مکمل بی خطر، تسکین دهنده و آرامش بخش به روال قبل از خواب شما باشد. در واقع، انجام عادات خواب سالم و ایجاد یک برنامه منظم شبانه ممکن است برای بهبود کیفیت خواب و درمان مسائلی مانند بی خوابی مفید باشد.

مزایا و معایب چای برای کمک به خواب

مصرف چای برای بی خوابی می تواند برخی از مزایا و معایب زیر را به همراه داشته باشد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

مزایا

محدودیت ها

با وجود اینکه به بهترین چای ها برای خواب اشاره شد، اما باید در نظر گرفت که مصرف این چای ها نمی تواند به موارد شدید بی خوابی کمک کند. چای باید به عنوان یک ابزار مکمل برای بهبود مشکلات خواب در نظر گرفته شود، نه یک درمان.

چه کسانی باید قبل از خواب چای بنوشند؟

چای می تواند یک گزینه ایده آل به ویژه برای افرادی که سخت به خواب می روند برای خواب شبانه در نظر گرفته شود. با این حال باید ذکر کرد که چای قبل از خواب ممکن است به موارد شدید بی خوابی کمکی نکند اما چای قبل از خواب باید در کنار سایر عادات سالم برای بهبود کیفیت خواب استفاده شود. برای این عادات سالم پیشنهاد می شود، ساعات خواب خود را تنظیم کرده و از مصرف کافئین قبل از خواب خودداری کنید.

چه کسانی نباید قبل از خواب چای بنوشند؟

افرادی که باردار یا شیرده هستند، باید قبل از اضافه کردن چای قبل از خواب به برنامه خود با پزشک مشورت کنند. برخی از داروها ممکن است حاوی موادی باشند که با ترکیبات چای تداخل داشته باشد.

کسانی که دارو مصرف می‌کنند یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند نیز باید هنگام استفاده از چای قبل از خواب احتیاط کنند تا از عوارض یا تداخلات نامطلوب جلوگیری کنند.

سوالات متداول

چه مدت قبل از خواب باید چایم را بنوشم؟

بهتر است قبل از خواب کمی زمان برای استراحت و لذت از چای خود در نظر بگیرید. به عنوان یک قانون کلی، سعی کنید مایعات مصرفی خود را حداقل 2 ساعت قبل از خواب به حداقل برسانید.

آیا همه چای های خواب آور بی خطر هستند؟

به طور کلی، چای های کم کافئین راهی ایمن برای مبارزه با مشکلات بی خوابی هستند. اما اگر داروی خاصی مصرف می کنید، حتما قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید، زیرا برخی از چای ها با داروهای تجویزی تداخل دارند.

به طور مشابه، اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، با پزشک مشورت کنید. نه تنها تحقیقات محدودی در مورد ایمنی برخی از مکمل های گیاهی در دوران بارداری وجود دارد، بلکه برخی از ترکیبات ممکن است بر رشد جنین تأثیر منفی بگذارد یا زایمان زودرس را تحریک کند.

چند فنجان چای باید بنوشم؟

مقدار چایی که باید در روز بنوشید به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. در حالی که لذت بردن از 1 فنجان (237 میلی لیتر) قبل از خواب برای بسیاری از افراد کافی است، مصرف 2 تا 3 فنجان (473-710 میلی لیتر) در طول روز ممکن است برای دیگران مفید باشد.

پیشنهاد می شود در حالت ایده آل با مقادیر کم شروع کرده و به آرامی آن را افزایش دهید تا تحمل خود را ارزیابی و از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری کنید.

به خاطر داشته باشید که مصرف چندین فنجان چای می تواند خطر شب ادراری یا تکرر ادرار در طول شب را افزایش دهد، به خصوص اگر آن را در حوالی زمان خواب می نوشید.

آیا چای قبل از خواب به بی خوابی من کمک می کند؟

در صورتی که به دنبال راهی برای آرام کردن خود و دور کردن استرس و اضطراب هستید، چای گزینه ایده آلی برای شما خواهد بود. با این حال، چای برای مشکلات خواب خفیف ایده آل است و نباید به عنوان یک درمان بی خوابی شدید یا سایر مشکلات خواب در نظر گرفت.

در عوض، سعی کنید از یک فنجان چای قبل از خواب به عنوان بخشی از برنامه شبانه خود لذت ببرید و مطمئن شوید که سایر عادات خواب سالم مانند تنظیم برنامه خواب منظم، به حداقل رساندن استفاده از وسایل الکترونیکی قبل از خواب و محدود کردن مصرف کافئین را انجام دهید.

سخن پایانی

چای و دمنوش های گیاهی می توانند به عنوان یک مکمل ساده و آرام بخش به برنامه خواب شما اضافه شوند. برخی از این چای ها که در این مقاله ذکر شد، به عنوان داروهای طبیعی برای تقویت آرامش و خواب در طب سنتی و مدرن پیشنهاد می شود.

چای ها با توجه به تاثیراتی که بر انتقال دهنده های عصبی خاص می گذارند باعث بهبود کیفیت خواب و کاهش استرس و اضطراب می شود. این مورد می تواند به شما کمک می کند تا سریع تر به خواب بروید. در این مقاله به بهرین چای ها برای خواب اشاره شد.

منبع مقاله

healthline

medicalnewstoday

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.