چه مقدار کافئین در چای سفید وجود دارد؟

15 بهمن 1402 زمان برای مطالعه: 3 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

از نوشیدنی های محبوب میان انواع چای می توان به چای سفید اشاره کرد. چای سفید برخلاف چای سیاه و سبز که طعم قوی دارند به خاطر خواص، عطر و طعم ملایمش مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به بررسی کافئین در چای سفید خواهیم پرداخت. آیا میزان کافئین در چای سفید همانند همتایان خود (چای سیاه و سبز) است ؟ چای سفید چقدر کافئین دارد ؟ با چین چای همراه باشید.

چای سفید چیست؟

چای سفید از گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) بدست می آید که از فوجیان (استانی در سواحل جنوب شرقی چین) برداشت می شود. این چای از برگ ها یا جوانه های جوان این گیاه که با کرک های سفید ریز پوشانده شده اند بدست می آید. از این رو آن را چای سفید نام گذاری کرده اند.

محبوب ترین گرید های چای سفید کدامند ؟

از محبوب ترین گریدهای چای سفید می توان به سوزن نقره ای (بای هائو یین ژن) و گل صد تومانی سفید (بای مودان) اشاره کرد. این چای ها بیشتر شامل جوانه های چای هستند و کمترین مراحل پردازش را طی می کنند. برای مشاهده و خرید انواع چای سفید می توانید به چین چای مراجعه کنید.

تفاوت چای سفید با سایر چای ها

تفاوت اصلی چای سفید و سایر چای ها در این است که چای سفید کمترین میزان اکسیداسیون را تجربه می کند. در نتیجه این چای، بسیار لطیف، دارای عطر و طعم ملایم و منحصربه فرد است.

آیا چای سفید حاوی کافئین است؟

همانگونه که در مطلب فوق ذکر شد، چای سفید از همان گیاهی تهیه می شود که چای سبز و چای سیاه به عمل می آید. بنابراین چای سفید نیز حاوی کافئین است. اگرچه کارشناسان تخمین می زنند که چای سفید حاوی 15٪ کافئین کمتری نسبت به چای سبز سنتی است.

کافئین چای سفید

میزان کافئین چای سفید به عوامل متعددی وابسته است اما به صورت کلی، چای سفید حاوی 6 تا 55 میلی گرم کافئین در هر فنجان (معادل 250 میلی لیتر) است. کمترین مقدار کافئین در گونه های متفاوت چای سفید متعلق به چای سفید سوزن نقره ای (بای هائو یین ژن) بوده که فقط از جوانه های چای به جای برگ تهیه می شود. جوانه‌ها حاوی پرزهای آبگریز یا «آب‌ترس» هستند که ممکن است استخراج کافئین را دشوارتر کنند.

عوامل موثر در میزان کافئین چای سفید

1- برند و شرکت عرضه کننده

تکنیک های متفاوت در پردازش و برداشت چای سفید می تواند محتوای کافئین را به صورت قابل توجهی دستخوش تغییرات کند.

2- درجه حرارت

دم آوری چای سفید در دمای بالای 90 درجه سانتی گراد (194 درجه فارنهایت) منجر به آزادسازی سطح قابل توجهی از کافئین خواهد شد.

3- زمان

هرچه زمان دم آوری و خیساندن چای طولانی تر شود، کافئین بیشتری از برگ ها یا جوانه های چای سفید استخراج می شود. مطالعات نشان  می دهد دم کردن چای سفید بیش از 7 الی 10 دقیقه، میزان کافئین آن را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

با این وجود اگر به دنبال مقایسه کافئین انواع چای هستید و می خواهید مصرف کافئین خود را کاهش دهید، چای سفید گزینه ایده آلی خواهد بود. این چای خواص متعددی به همراه دارد. در این باره، مقاله ای از قبل برای شما آماده کرده ایم که در صورت علاقه می توانید در مورد خواص چای سفید بیشتر بدانید.

اینجا بخوانید : 9 مزیت چشمگیر چای سفید 

جایگزین های بدون کافئین

اگر همچنان در نظر دارید از چای سفید معمولی استفاده کنید اما میزان کافئین آن را کاهش دهید، می توانید آن را فقط به مدت 1 الی 5 دقیقه در دمایی زیر 90 درجه سانتی گراد (194 درجه فارنهایت) دم آوری کنید.

همچنین اگر به دنبال چای بدون کافئین هستید می توانید از دمنوش های گیاهی استفاده کنید. برخی از دمنوش های گیاهی برخلاف چای های اصیل که از گیاه کاملیا سیننسیس بدست می آیند، ترکیبات گیاهی بدون کافئین دارند. این دمنوش ها اغلب شامل میوه های خشک، گل ها، ادویه و یا سایر گیاهان دارویی بدست می آیند. همچنین برخی از قهوه هایی که امروزه در بازار عرضه می شوند بدون کافئین هستند. برای آشنایی با قهوه بدون کافئین، پیشنهاد می شود مقاله زیر را مطالعه کنید.

اینجا بخوانید : قهوه بدون کافئین؛ خوب یا بد ؟ 

سخن پایانی

چای سفید با وجود طعم و عطر لطیف و ملایم، حاوی کافئین است. یک فنجان چای سفید (250 میلی لیتر) حاوی 6 الی 55 میلی گرم کافئین در روز است. این میزان تا حد زیادی به نوع و اندازه جوانه ها و برگ های گیاه چای، نوع برداشت و پردازش، زمان و دمای دم کشیدن چای وابسته است. برای کاهش مصرف کافئین، چای سفید خود را حداکثر 5 دقیقه در آب داغ کمتر از 90 درجه سانتی گراد دم آوری کنید.

منبع

healthline

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.