چه مقدار کالری در چای وجود دارد؟

10 دی 1402 زمان برای مطالعه: 5 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

چای یکی از نوشیدنی های محبوب است که توسط دو سوم جمعیت جهان مصرف می شود. چای از گیاه کاملیا سیننسیس که به نام گیاه چای نیز شناخته می شود، تهیه می شود. هزاران سال است که گیاه چای به دلیل طعم و خواص دارویی اش کشت می شود. اگرچه چای دم آوری شده تقریبا کالری ندارد، اما برخی چای ها به دلیل افزودنی های قندی کالری بالایی دارند. در این مقاله به مقدار کالری در چای اشاره خواهیم کرد.

یکبار برای همیشه : چای ساده بدون کالری است

چای ها معمولا با ریختن آب داغ بر روی برگ ها، جوانه ها یا ساقه های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود. از آنجایی که قسمت های مختلف گیاه چای تنها حاوی مقادیر کمی کربوهیدارت هستند می توان آن را بدون کالری یا بسیار کم کالری برشمرد.

به عنوان مثال یک فنجان چای سیاه تازه دم (8 اونس معادل 240 میلی لیتر) به سختی 2 کالری دارد که این کالری ناچیز تلقی می شود. همین مورد در اکثر چای ها نیز صدق می کند. همچنین چای سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنول و کافئین است که فواید متعددی از جمله بهبود سلامت قلب، کاهش خطر بیماری های مزمن و کاهش وزن را ارائه می دهد.

نکته : چای ساده که فرآوری نمی شود تقریبا 2 کالری در هر فنجان (240 میلی لیتری) دارد که می توان این میزان را تقریبا بدون کالری محسوب کرد.

کالری موجود در انواع چای

همانگونه که در مطلب فوق ذکر شد، چای تقریبا هیچ کالری از خود ندارد. اما برخی چای ها حاوی شیر و شکر هستند که کالری آن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. در ادامه به معرفی چند چای پر مصرف و پر کالری اشاره خواهیم کرد.

مقدار کالری در چای سبز، سیاه، اولانگ و سفید

این چهار چای نیز از گیاه کاملیا سیننسیس بدست می آیند. تفاوت این چای ها با یکدیگر در میزان تخمیر برگ های گیاه چای است. به عنوان مثال، چای سبز تخمیر نمی شود اما چای اولانگ و چای سیاه زمان تخمیر متفاوت دارند. چای سفید نیز همانند چای سبز در نظر گرفته می شود، با این تفاوت که تخمیر بسیار کوتاهی دارد.

همانگونه در مطلب فوق ذکر شد، چای کالری معادل 2 الی 3 کالری در هر فنجان دارد که ناچیز است. با این حال از آنجایی که برخی شیرین کننده ها همانند شکر و عسل از رایج ترین راه ها برای شیرین کردن این چای ها هستند، کالری زیادی به چای اضافه می کنند. اضافه کردن تنها 1 قاشق چای خوری (معادل 4 گرم) شکر، 16 کالری به چای اضافه می کند. 1 قاشق غذاخوری عسل (21 گرم) 64 کالری به چای اضافه می کند.

1 قاشق چای خوری شکر(4گرم) = 16 کالری

11 قاشق غذا خوری عسل(21گرم) = 64 کالری

شاید برای شما جالب باشد : 8 خاصیت جادویی چای پوئر چیست؟ 

دمنوش های گیاهی چقدر کالری دارند ؟

دمنوش های گیاهی می توانند دم کرده هایی از گیاهان، میوه های خشک، برگ، گل و جوانه های گیاهانی غیر از گیاه کاملیا سیننسیس باشند. از محبوب ترین چای های گیاهی می توان به بابونه، نعناع فلفلی، اسطوخدوس، ریبوس و هیبیسکوس اشاره کرد به دلیل خواص درمانی خود مشهور هستند.

البته اکثر دمنوش های گیاهی نیز کالری کم و ناچیزی دارند. برخی از دمنوش های گیاهی مانند چای هیبیسکوس هیچ کالری ندارند. با این حال اگر شیرین کننده یا افزودنی اضافه کنید کالری افزایش می یابد.

چای شیر

این نوشیدنی به علت رنگی کرمی و طعمی متفاوت با نسبت 1:1 چای و شیر کامل ترکیب و تهیه می شود. البته در دستورالعمل های مختلف می تواند با شکر یا عسل، ادویه مانند دارچین، هل و … ترکیب شود. چای شیر اغلب توسط چای سیاه تهیه می شود، اما می توانید با هر نوع چای دیگر، چای شیر تهیه کنید.

اگر از 4 اونس (معادل 120 میلی لیتر) شیر کامل برای نوشیدنی 8 اونس (240 میلی لیتری) استفاده کنید، 75 کالری از شیر دریافت می کنید. با این حال با تغییر شیر کامل به شیر کم چرب می توانید عدد آن را به 42 کالری کاهش دهید.

چای لته

چای لته نیز همانند چای شیر است با این تفاوت که نسبت شیر به چای 3 به 1 در نظر گرفته می شود. بنابراین میزان شیر بیشتر کالری بیشتری به همراه دارد.

امروزه چای لته های طعم دار که توسط سیروپ ها شیرین می شوند نیز بسیار محبوب شده اند. این افزودنی ها نیز کالری نوشیدنی شما را افزایش می دهد.

بابل تی

بابل تی یک نوشیدنی تایوانی است که با نام های چای شیر، چای حباب دار، چای بوبا یا مروارید نیز شناخته می شود. این چای حاوی دانه های گیاه تاپیوکا (چای سیاه، اولانگ، یاس)، شیر و میوه است.  شیر پر چرب موجود در این چای جوشیده و غلیظ و در انتها شیرین می شود و یک محصول لبنی غلیظ و پر کالری بدست می آید. تنها 1 اونس (30 میلی لیتر) این چای حاوی 122 کالری است.

البته محتوای کالری بابل تی بسیار متفاوت است. شما به راحتی می توانید مواد دلخواه خود را به این چای اضافه کنید. با این حال تخمین زده می شود که 16 اونس از بابل تی (480 میلی لیتر) حاوی 200 الی 450 کالری است. در مورد بابل تی مقاله ای از قبل برای شما آماده کرده ایم. در صورتی که به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد این چای تایوانی هستید، پیشنهاد می شود مقاله زیر را مطالعه کنید.

اینجا بخوانید : بابل تی چیست؟ خواص + طرز تهیه بابل تی (فیلم آموزشی) 

چای تایلندی

نسخه دیگری از چای شیر، چای تایلندی است که در آسیای جنوب شرقی محبوب و مورد پسند است. چای تایلندی به صورت سرد و گرم سرو می شود. از اصلی ترکیبات این چای، چای سیاه، شکر و شیر غلیظ و شیرین شده (شیر لنبی پر چرب یا شیر نارگیل) است. این چای در یک وعده 8 اونسی (240 میلی لیتری) 160 کالری می دهد.

چای ماسالا

چای ماسالا یا چای ادویه دار از چای های محبوب آسیا به ویژه هند است. این نوشیدنی شیری خوش طعم ترکیبی از چای سیاه، خامه غلیظ، شکر و ترکیبی از ادویه ها (هل، زنجبیل، دارچین، فلفل، میخک) تهیه می شود.

چای ماسالا به دو روش گرم و سرد سرو می شود اما بر خلاف چای شیر معمولی که در ابتدا در آب دم می شود، این چای مستقیما در شیر دم می شود.

دستورالعمل های متفاوتی برای چای ماسالا وجود دارد که میزان کالری آن را متفاوت می کند. برای مرجع و مثال، چای ماسالا استارباکس (در وعده 115 اونسی معادل 480  میلی لیتر) که با شیر کم چرب تهیه می شود 240 کالری دارد. چای ماسالا یک چای دارویی و خوش طعم محسوب می شود. در صورتی که به دنبال انواع چای و دمنوش هایی که به درمان سرماخوردگی کمک می کنند هستید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

اینجا بخوانید : بهترین دمنوش برای درمان سرماخوردگی + 8 دمنوش بی نظیر 

چگونه مقدار کالری چای خود را کاهش دهیم ؟

برای کاهش کالری چای مورد علاقه تان راه های مختلفی وجود دارد.

از آنجایی که چای به راحتی در خانه دم آوری می شود، می توانید کنترل زیادی روی مواد افزودنی داشته باشید و کالری چای خود را کنترل کنید.

شاید برای شما جالب و مفید باشد : بهترین چای و دمنوش برای کبد چرب کدامند؟ (معرفی 4 مورد) 

سخن پایانی

چای های ساده مانند چای سبز، چای اولانگ، چای سیاه و چای سفید که از گیاه چای تهیه می شوند، تقریبا بدون کالری هستند. با این حال امروزه انواع چای های ترکیبی با شیر، شکر، شربت و سایر مواد پر کالری ترکیب می شوند و در کنار طعم جدید خود کالری بیشتری به همراه دارند. در این مقاله به مقدار کالری در چای های مختلف اشاره شد. با این حال می توانید با در نظر گرفتن کالری ترکیبات اضافه چای خود، کالری نهایی را کنترل کنید و به سادگی کالری را کاهش و یا افزایش دهید.

منبع

healthline

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.