بهترین چای و دمنوش برای کبد چرب کدامند؟ (معرفی 4 مورد)

30 مهر 1402 زمان برای مطالعه: 6 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

یکی از مشکلات شایع و مزمن در جوامع امروزی، کبد چرب است. اصلی ترین نقش کبد، پاکسازی خون و سموم بدن است. متاسفانه سالانه بیش از 2 میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری های کبدی جان خود را از دست می دهند. از این رو در این مقاله به دنبال راهی برای بهبود و درمان بیماری کبد چرب خواهیم بود. یکی از راه های طبیعی استفاده از چای و دمنوش برای کبد چرب است. در این مقاله به معرفی این چای و دمنوش ها خواهیم پرداخت.

چرا کبد چرب می شود ؟

اصلی ترین عوامل خطر ابتلا به بیماری های کبدی عبارتند از : مصرف الکل، سطح قند خون بالا، چاقی، فشار خون بالا، سطوح بالای تری گلیسیرید و کلسترول

انواع کبد چرب

در مورد کبد چرب، این وضعیت وقتی اتفاق می‌افتد که چربی در سلول‌های کبد به اندازه زیادی افزایش یابد. این ممکن است نتیجه چند عامل مثل نژاد، اضافه وزن، مصرف الکل، دیابت و نوع تغذیه باشد. کبد چرب می‌تواند به التهاب کبد، تشکیل ندون‌های چرب (ناشی از تجمع چربی در کبد) و در نهایت به نقص کبدی منجر شود.

کبد چرب الکلی (AFLD)

اصلی ترین عامل این نوع چربی کبد، مصرف بیش از حد الکل است. با نوشیدن مکرر الکل، چربی ها در کبد جمع و عارضه کبد چرب اتفاق می افتد.

کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)

اصلی ترین عامل در این نوع کبد چرب شامل عادات غذایی غلط، چاقی و دیابت، ژنتیک و عدم تحرک کافی است.

علائم کبد چرب

اغلب افراد در صورت مواجه با علائم کبد چرب به دنبال راهی برای درمان آن هستند. اگرچه بهتر است قبل از ابتلا به کبد چرب به دنبال راهی برای پیشگیری آن باشیم اما بهتر است علائم کبد چرب را بدانید. این علائم شامل :

چای و دمنوش ها چگونه به کبد کمک می کند؟

چای و دمنوش ها به عنوان منابع غنی از آنتی اکسیدان ها شناخته می شوند. این منابع آنتی اکسیدان، در مقابل آسیب های اکسیداتیو و رادیکال های آزاد از کبد شما محافظت می کند.

علاوه بر درمان های استاندارد، بسیاری از مردم به امید بهبود و محافظت از سلامت کبد خود به درمان های جایگزین از جمله مکمل های گیاهی روی می آورند. در واقع، حدود 65 درصد از افراد مبتلا به بیماری های کبدی در ایالات متحده و اروپا از مکمل های گیاهی استفاده می کنند. (منبع معتبر)

بهترین چای و دمنوش برای کبد چرب کدامند؟

در ادامه به معرفی چند چای بی نظیر برای درمان کبد چرب خواهیم پرداخت.

1- چای سبز

از آن جایی که چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است، می توان آن را یکی از بهترین نوشیدنی ها برای کبد چرب دانست. چای سبز با خاصیت سم زدایی، به بهبود عملکرد و مقابله با سموم و رادیکال های آزاد انباشته شده در کبد کمک می کند. از طرفی، چای سبز به کاهش وزن، بهبود متابولیسم و تقویت دستگاه ایمنی کمک می کند.

مطالعه ای بر روی 80 نفر مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) نشان داد که مصرف 500 میلی گرم عصاره چای سبز در روز به مدت 90 روز به طور قابل توجهی نشانگرهای آسیب کبدی ALT و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) را کاهش می دهد (منبع معتبر).

همچنین در تحقیقات اثبات شده است که مصرف چای سبز در برابر شرایط مختلف کبد از جمله سرطان کبد، هپاتیت، سیروز، کبد چرب (استئاتوز کبدی) و بیماری مزمن کبد محافظت می کند (منبع معتبر).

بهترین چای و دمنوش برای کبد چرب

بیشتر بخوانید : مقایسه آنتی اکسیدان در چای، میوه و سبزیجات

توجه

در مصرف چای سبز محتاط باشید و از مصرف بی اندازه آن خودداری کنید. در حالی که نوشیدن چای سبز برای اکثر افراد بی خطر است، در مواردی نادر ممکن است برای برخی افراد حساسیت زا باشد.

2- چای اولانگ

چای اولانگ یک نوع چای سبز چینی است که معمولاً در استان فوجیان چین تولید می‌شود. این چای از برگ‌های جوانه چای که کامل اکسید نشده ‌، تهیه می‌شود. این نوع چای به دلیل طعم ملایم و خوشمزه‌ای که دارد، طرفداران زیادی دارد و در آماده‌سازی این چای به خصوصیت‌های خاصی توجه می‌شود.

مصرف چای اولانگ یا هر چای سبزی که شامل آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است، ممکن است به کاهش خطر بروز بیماری‌های کبدی کمک کند. همچنین، تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی نیز می‌تواند در مدیریت و پیشگیری از کبد چرب مفید باشد.

چای اولانگ

طرز تهیه چای اولانگ

برای تهیه چای اولانگ، کافیست مقدار 2 الی 5 گرم از چای را به همراه 200 الی 250 سی سی آب با دمای 85 الی 90 درجه به مدت 4 الی 6 دقیقه دم کنید.

3- دمنوش خار مریم (silymarin)

یکی از انواع گیاهان بی نظیر در درمان کبد چرب، گیاه خار مریم است. دانه های خار مریم (Silybum marianum) شامل سیلیبین، سیلی کریستین و سیلیدیانین تشکیل شده است. خار مریم بیش از 2000 سال است که برای درمان بیماری های کبدی و مجرای صفراوی استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که خار مریم می تواند خواص محافظتی از کبد داشته باشد. (منبع معتبر)

گیاه خار مریم دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است که ممکن است به ترویج به بازسازی سلول های آسیب دیده، کاهش التهاب و به محافظت در برابر پیشرفت بیماری در کبد کمک کند.

طرز تهیه دمنوش خار مریم

مواد لازم برای تهیه دمنوش خار مریم شامل :

طرز تهیه

4- دمنوش جینسینگ

یکی دیگر از گیاهان محبوب که به دلیل خواص ضد التهابی قوی خود شناخته می شود، گیاه جینسینگ است.

مطالعات نشان می دهد جینسینگ دارای اثرات آنتی اکسیدانی است و می تواند به محافظت در برابر آسیب های کبدی ناشی از ویروس ها، سموم و الکل کمک کند. علاوه بر این ممکن است به بازسازی سلول های کبد پس از جراحی کمک کند. دمنوش جینسینگ می تواند عملکرد کبد را بهبود بخشد و خستگی و التهاب را در افراد مبتلا به بیمرای کبدی کاهش دهد. (منبع معتبر)

اگرچه این نتایج امیدوارکننده هستند، اما تحقیقات بیشتری برای بررسی اثرات جینسینگ بر سلامت کبد مورد نیاز است. در صورتی که دارای فشار خون بالایی هستید، پیشنهاد می شود مقاله زیر را مطالعه کنید.

اینجا بخوانید : 10 دمنوش بی نظیر برای کاهش فشار خون بالا

طرز تهیه دمنوش جینسینگ

یکی از بهترین راه های استفاده از جینسینگ، دم کردن آن همانند چای است. دم کردن جینسینگ سبب می شود ترکیبات مفید آن در آب حل و جذب از طریق دستگاه گوارش آسان شود.

طرز تهیه دمنوش جینسینگ

توجه

استفاده از دمنوش جینسینگ می تواند فوایدی بی نظیری برای کبد داشته باشد. با این حال جینسینگ پتانسیل واکنش به برخی داروها را دارد که می تواند منجر به آسیب شود. بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

ممکن است برای شما جالب باشد : چای یا قهوه ؟ کدام بهتر است؟ مقایسه کافئین، طعم و خواص

سخن پایانی

وظیفه اصلی سم زدایی در بدن ما بر عهده کبد است. از این رو، حفظ سلامت کبد نقش بسزایی در سلامت افراد خواهد داشت. از طرفی کبد تنها عضوی است که پاکسازی خود را بر عهده دارد. برای بهبود پاک سازی نیاز به برخی از غذاهای پر فیبر و آنتی اکسیدان نیاز است. مثال خوب این منابع برخی چای ها و دمنوش ها هستند که با استفاده منظم و اصولی می تواند باعث سلامت کبد شوند.

در این مقاله به معرفی چای و دمنوش برای کبد چرب اشاره شد. ترکیب این دمنوش ها با یک رژیم غذایی سالم، برای بهبود و پاکسازی کبد حیاتی و واجب است. در صورتی که دارای کبد چربی هستید یا به دنبال راهی برای جلوگیری و پاکسازی کبد خود هستید، این دمنوش های مفید را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سوالات متداول

آیا کبد چرب قابل درمان است؟

در صورتی که درمان به موقع انجام گیرد امکان درمان کبد چرب وجود خواهد داشت. با رعایت رژیم غذایی سالم، ورزش، مصرف دارو و برخی گیاهان دارویی می توان شاهد بهبود وضعیت کبد بود.

بهترین روش درمان کبد چرب چیست ؟

برخی پزشکان کبد را سومین عضو مهم بدن محسوب می کنند. از این رو بهتر  است در صورت اعلام کبد چرب به پزشک متخصص مراجعه کرده و از خود درمانی پرهیز کنید.  درمان کبد چرب به دو صورت دارویی و تغییر رژیم غذایی صورت می گیرد.

با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی، بیماری های کبدی به روش های مختلفی از جمله دارو درمانی، تغذیه درمانی، ایمونوتراپی، تغییر سبک زندگی، برداشتن و حتی پیوند کبد در مرحله نهایی برای درمان کبد انجام می شود. یکی از بهترین روش های طبیعی استفاده از چای و دمنوش برای کبد چرب است.

اصلی ترین عامل ابتلا به کبد چرب چیست؟

مواد غذایی ناسالم، مصرف شکر و عدم استفاده از سبزیجات و میوه ها، مصرف دخانیات و الکل می تواند باعث افزایش چربی در کبد شود. در برخی موارد ژنتیک نیز می تواند سبب ابتلا به کبد چرب شود.

بهترین ورزش برای بهبود کبد چرب چیست ؟

تحرک و فعالیت بدنی می تواند باعث افزایش مصرف انرژی و کاهش سطح چربی های موجود در کبد شوند. بهتر است با توجه به سن و محدودیت های خود به دنبال پیاده روی، دو، شنا، بدنسازی و … باشید.

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.