10 خواص چای بلومینگ چیست ؟ طرز تهیه چای بلومینگ

17 دی 1402 زمان برای مطالعه: 8 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

یکی از روش های جذاب برای نوشیدن چای، سرو چای بلومینگ یا گل چای است. با وجود اینکه بسیاری از کشورهای غربی این چای را تنها ظاهری می پندارند، فواید درمانی چای بلومینگ در بسیاری از فرهنگ های باستانی عمیقا مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. خواص چای بلومینگ چیست که سبب شادی، زیبایی و آرامش درونی می شود؟ در این مقاله در ابتدا به خواص چای بلومینگ و سپس به طرز تهیه چای بلومینگ اشاره خواهیم کرد.

چای بلومینگ چیست ؟

چای بلومینگ یا گل چای تشکیل شده از چای سبز، سفید و سایر چای های دیگر به همراه گل های خوراکی درمانی است. این چای توسط هنر دست به هم بافته می شود و در هنگام دم آوری، چای بلومینگ که شکلی توپی دارد باز می شود و ظاهری جذاب نمایان می شود.

در صورتی که به دنبال خرید چای بلومینگ باشید، ممکن است انواع مختلفی را در بازار مشاهده کنید. در واقع تفاوت اصلی چای بلومینگ با یکدیگر، استفاده از سایر گیاهان دارویی و نحوه دستچینی و بافت متفاوت آن خواهد بود.

چای بلومینگ و طب سنتی چین

چای بلومینگ هزاران سال است که در بسیاری از فرهنگ های شرقی به عنوان یک چای شفا بخش رایج بوده است. در دوران باستان زمانی که افراد از بیماری و درد رنج می برند پزشکان از دمنوش های گیاهی از جمله این چای به عنوان درمان انواع بیماری ها استفاده می کرده اند. نسخه های درمان طب سنتی اغلب حاوی گل ها بودند که طی هزاران سال مطالعه و آزمون و خطا، پزشکان به این نتیجه رسیده اند که فواید درمانی گیاهان دارویی به ویژه گل ها می تواند اثرات باورنکردی بر بدن ما داشته باشد.

استفاده از گیاهان و گل ها به عنوان دارو در هند نیز از طریق طب آیورودا (قدیمی ترین سیستم درمان در جهان که قدمت آن به 3000 سال قبل بازمیگردد) یک اصل اساسی شمرده می شود. چای گل یا چای بلومینگ هزاران سال است که معمولا برای اهداف بهداشتی در بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی استفاده می شود و اخیرا جای خود را در فرهنگ های غربی باز کرده است.

خواص چای بلومینگ

ترکیبات چای بلومینگ خواص متعددی به همراه دارد. در ادامه به مهم ترین فواید چای بلومینگ اشاره خواهیم کرد. با چین چای همراه باشید.

1- سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین ها و مواد معدنی

چای گل غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه هستند. گل های گیاهی حاوی ویتامین های A و C هستند که در سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن ما نقش کلیدی دارند. گل ها حاوی مواد معدنی از جمله آهن، پتاسیم و منگنز هستند.

محققان چینی در سال 2019 شروع به مطالعه خواص آنتی اکسیدانی 10 گل پرمصرف کردند. در این آزمایش اثرات آنتی اکسیدانی مختلف در گل ها و همچنین فعالیت آنتی اکسیدانی سلولی، فلاونوئیدها، آنتوسیانین و اسیدهای فنولیک آنها را مورد مطالعه قرار دادند. محققان دریافتند چای گل منابع عالی برای دریافت آنتی اکسیدان و ویتامین های طبیعی است که می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان و آسیب سلولی کمک کند.

2- کاهش استرس

یکی از بهترین روش های کاهش استرس، تماشای دم کشیدن چای بلومینگ و نوشیدن آن است. برخی از گل های چای بلومینگ، هورمون استرس (کورتیزول) را کاهش می دهند که با کاهش استرس و اضظراب همراه خواهد بود. جالب است بدانید تحقیقات نشان می دهند استشمام عطر چای نیز می تواند سطح استرس را کاهش دهد و باعث خلق و خوبی آرام تری شود.

3- سلامت روان

برخی افراد از مشکلاتی همچون کمبود تمرکز، افزایش اضطراب، بی خوابی و عملکرد ضعیف مغز رنج می برند. چای گل یکی از گزینه های درمان سلامت روان است. این چای به روش های مختلفی برای مبارزه با علائم سلامت روان از طریق تقویت دستگاه ایمنی و مواد معدنی عمل می کند. از طرفی برخی گل ها همانند نخود پروانه ای سبب تقویت مغز می شوند. ترکیبات موجود در این گل ها به تقویت حافظه، بهبود عملکرد مغز، تمرکز و آرامش کمک می کند. آنتی اکسیدان های چای بلومینگ به تولید دوپامین و سروتونین کمک می کند تا وضوح ذهنی و خلق و خو بهبود یابد.

4- بهبود خواب

در حالی که اغلب چای هایی که از گیاه کاملیا سیننسیس بدست می آیند حاوی مقادیر مختلفی کافئین هستند، چای بلومینگ به طور طبیعی فاقد کافئین است که سرو آن قبل از خواب هیچ مشکلی در روند سیکل خواب ایجاد نمی کند. همچنین چای بلومینگ با خواص تسکین دهنده و کاهش هورمون استرس، سیستم عصبی را آرام کرده و به بهبود خواب کمک می کند.

عطر و رایحه گل ها می تواند حس آرامش به ارمغان بیاورد. با نوشیدن مداوم چای بلومینگ قبل از خواب، چرخه و ریتم خواب شبانه بهبود خواهد یافت و خوابی آرام تر و انرژی بیشتر را در طول روز تجربه خواهید کرد. از محبوب ترین گل ها برای خواب می تواند به گل های زیر اشاره کرد :

در صورتی که به دنبال دمنوش و چای های بدون کافئین و یا بالعکس هستید، می توانید دو مقاله زیر را مطالعه کنید.

شاید برای شما مفید باشد : کدام چای کافئین بیشتری دارد؟ معرفی چای پر کافئین و کم کافئین 

5- مراقبت از پوست و مو

ترکیبات موجود در چای گل ها نه تنها خواص زیادی برای بدن ما دارد بلکه به بهبود پوست و مو نیز کمک می کند. ویتامین های موجود در این چای به بازیابی سریع سلول ها کمک کرده و باعث التیام زخم پوست و بهبود لک صورت شود. این خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قوی چای می تواند تحریک و قرمزی پوست را نیز تسکین دهد.

الف) تولید کلاژن

برخی از چای گل ها مانند رز شانگری، بدن را به تولید کلاژن تشویق می کند. کلاژن نوعی پروتئین ضروری برای خاصیت ارتجاعی پوست تشکیل می دهد. این پروتئین با افزایش سن کمتر تولید می شود. بنابراین چای بلومینگ پیری پوست را به تعویق می اندازد.

ب) آب رسانی

از دیگر خواص چای بلومینگ می توان به خاصیت یک آب رسان قوی اشاره کرد. آبرسانی در مراقبت از پوست بسیار مهم است و می تواند با حفظ رطوبت پوست درخشان بماند. استفاده از گل ها به صورت موضعی و ماسک صورت PH پوست را متعادل کرده و التهاب و قرمزی پوست را تسکین می دهد. تمامی این موارد پوست را جوان و شاداب نگه می دارد و از پیری پوست جلوگیری می کند.

ج) تقویت مو

ترکیبات آنتی اکسیدانی و مواد معدنی که به بهبود و التیام پوست کمک می کنند به طور مشابه برای تقویت مو نیز کاربرد دارد. بیوفلاونوئیدهای قوی که در چای بلومینگ وجود دارد، جریان خون را در پوست سر افزایش می دهد که منجر به قوی تر شدن فولیکول های مو می شود که نتیجه نهایی افزایش رشد مو خواهد بود.

6- تقویت سیستم ایمنی بدن

هنگام بیماری توصیه می شود که چای بنوشیم که توصیه بسیار خوبی است. همانگونه که در مطلب فوق ذکر شد، ترکیبات چای بلومینگ به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. سیستم ایمنی قوی با ایجاد سدی مقاوم مانع ورود سموم و باکتری ها به بدن می شوند و ما را در برابر بیماری ها محفوظ نگه می دارد. اگر مواد سمی وارد بدن شود، گلبول های سفید خون و سایر پروتئین های موجود در سیستم ایمنی به این سم حمله کرده و آن را از بین می برند.

چای بلومینگ حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند. ویتامین C که رایج ترین ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی است در این چای وجود دارد. از دیگر ویتامین های موجود در چای گل که بهبود و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند ویتامین A است. در حالی که آنتی اکسیدان ها و ویتامین های چای گل در بدن برای دفع سموم کاربرد دارند، خواص ادرار آور چای گل به ما کمک می کند تا مواد زائد اضافی به سرعت دفع شوند.

در صورتی که به دنبال دمنوش و چای های مختلفی برای جلوگیری و درمان سرماخوردگی هستید، می توانید مقاله زیر که در ارتباط با همین موضوع است را مطالعه کنید.

اینجا بخوانید : بهترین دمنوش برای درمان سرماخوردگی + 8 دمنوش بی نظیر 

7- بهبود بینایی

گل ها حاوی فلاونوئیدهای قوی هستند که از اعصاب بینایی ما محافظت می کنند. گل هایی مانند گل داوودی و نخودپروانه ای سرشار از ویتامین A، ویتامین C، بتاکاروتن و آنتوسیانین هستند. ویتامین C و A به افزایش تولید و رشد گلبول های سفید چشم کمک می کنند.

آنتی اکسیدان های موجود در چای بلومینگ باعث افزایش جریان خون به سمت چشم می شوند که به سلول ها کمک می کند تا سلول های آسیب دیده یا بیمار را سریعا از بین ببرند و با سلول های سالم جایگزین شوند. این افزایش جریان خون از چشم ها در برابر تاری دید، آب مروارید، گلوکوم، نوروپاتی شبکیه و سایر اختلالاتی که ممکن است به چشم آسیب برساند محافظت می کند. این آنتی اکسیدان ها می توانند دید کلی در شب را تقویت کرده و به سلامت کلی چشم کمک کند.

8- کاهش وزن و دفع سموم

 مطالعات نشان می دهند چای بلومینگ با افزایش متابولیسم، کالری سوزی را افزایش می دهد. همچنین با هیدارته نگه داشتن بدن احتمال اینکه وقتی واقعا گرسنه نیستید غذا بخورید کاهش می یابد و از پر خوری جلوگیری می شود. این چای باعث کاهش چشمگیر وزن نمی شود، بنابراین در صورتی که به دنبال کاهش وزن چند کیلویی هستند، چای بلومینگ چندان مناسب نیست.

خواص ضد التهابی چای بلومینگ در کبد باعث از بین بردن تجمع چربی ها و سم زدایی کبد می شود. از طرفی همانگونه که در مطلب فوق گفته شد، چای بلومینگ ادرار آور است. به این معنی که بدن را وادار به تولید ادرار و دفع سموم مضر می کند.

فراموش نکنید یکی از عوامل اصلی که باعث افزایش وزن و چاقی می شود، افزایش تنش، استرس، افسردگی و بی خوابی است. تحقیقات نشان می دهند این موارد به مرور زمان باعث افزایش وزن، کلسترول بالا و بیماری می شود. این چای، آرامش بخش، ادرار آور و تقویت کننده خواهد بود و با تسکین تنش و رهایی از استرس، گلبول های سفید خون را برای حذف سموم و مبارزه با بیماری ها حمایت می کند. چای گل منبع عالی برای سم زدایی و حذف چربی های ناخواسته و وزن اضافی آب است.

در مقاله زیر به خواص چای سبز و ارتباط آن با لاغری اشاره شده است. در صورتی که به دنبال کاهش وزن با چای سبز هستید، مقاله زیر را به شما تقدیم می کنیم.

اینجا بخوانید : لاغری با چای سبز + بهترین زمان استفاده 

9- گوارش

با توجه به غذاهایی که امروزه مصرف می کنیم، تجربه مشکلات گوارشی عجیب نیست. خواص ضد التهابی چای گل نه تنها به سلامت سیستم گوارش کمک می کند بلکه معده عصبی را تسکین می دهد. چای بلومینگ علائمی مانند حالت تهوع، اسهال، نفخ و درد معده را تسکین می دهد. آنتی اکسیدان های موجود در گل با تعامل آنزیم های معده به از بین بردن و کاهش رشد باکتری های مضر روده عملکرد گوارش را تقویت می کند. مطالعات نشان می دهد چای بلومینگ پوشش روده را نیز بهبود می بخشد و برای درمان سوهاضمه، یبوست و رفلاکس معده ایده آل است.

10- بهداشت دهان و دندان

در نهایت خواص چای بلومینگ را در ارتقای سلامت دهان و دندان خلاصه خواهیم کرد. آنتی اکسیدان ها به ویژه پلی فنول های چای بلومینگ به حذف باکتری های بد و جایگزینی آن با باکتری های مفید در دهان کمک می کند. نوشیدن چای بلومینگ از پوسیدگی دندان، بیماری لثه، حفره دندان و حتی سرطان دهان جلوگیری می کند. عطر و رایحه چای بلومینگ می تواند تنفس ما را بهبود و نفس ما را تازه کند.

طرز تهیه چای بلومینگ

اغلب به دلیل ظاهر زیبا و جذاب دم کرده چای بلومینگ، در هنگام سرو چای از قوری یا ظروف شیشه ای استفاده می شود. در حین ریختن آب داغ، گل چای باز می شود و منظره زیبا و دیدنی به ارمغان می آورد.

مواد لازم

مرحله اول

یک عدد چای بلومینگ را داخل قوری گذاشته و سپس 300 میلی لیتر آب جوش اضافه می کنیم.

مرحله دوم

بعد از چند دقیقه برگ های چای باز و گل درون چای نمایان می شود. از زمان اضافه کردن آب جوش تا زمان دم کشیدن چای به 7 الی 10 دقیقه زمان نیاز خواهد بود.

در نهایت چای بلومینگ خود را سرو کرده و لذت ببرید.

سخن پایانی

چای بلومینگ یک نوع چای فلورال یا گلی است که توسط گیاهان دارویی و گل های طبیعی تزئین و تهیه شده است. در کنار هنر و تجربه زیبایی شناختی این چای، خواص آن نیز از دیرباز مورد پسند طبیب و پزشکان بوده است. چای گل یا چای بلومینگ، علاوه بر طعم منحصربه فردش، تجربه ظاهری زیبا و دیدنی را فراهم می کند. برخی افراد از این چای در جشنواره ها و مراسمات خاص استفاده می کنند. در این مقاله به خواص چای بلومینگ و همچنین طرز تهیه آن اشاره شد.

منبع

the-qis

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.