بهترین دمنوش برای درمان سرماخوردگی + 8 دمنوش بی نظیر

9 مهر 1402 زمان برای مطالعه: 10 دقیقه 1 دیدگاه مقالات

یکی از بیماری های شایع در فصل پاییز و زمستان که افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهد سرماخوردگی است. سرماخوردگی معمولا علائمی مانند گلودرد، بدن درد، عطسه، سرفه، تب و … دارد که از نشانه های این بیماری است. در صورتی که به دنبال جلوگیری از سرماخوردگی یا درمان آن هستید، دمنوش ها گزینه ای ایده آل و طبیعی است که در تب سنتی نیز بسیار پر طرفدار است. در این مقاله به معرفی بهترین دمنوش ها برای سرما خوردگی خواهیم پرداخت.

8 دمنوش برای سرماخوردگی

در ادامه به معرفی 8 دمنوش برای درمان و یا جلوگیری از سرماخوردگی خواهیم پرداخت.

1- دمنوش زنجبیل، عسل و لیمو

این دمنوش در دسته بندی دمنوش های گرم قرار می گیرد.

 دمنوش زنجبیل، عسل و لیمو

طرز تهیه دمنوش زنجبیل، عسل و لیمو

دمنوش زنجبیل و عسل خاصیت ضدعفونی کننده دارد که می تواند باعث تسکین سرفه و گلو درد شود. از طرفی لیمو سرشار از ویتامین c است که می تواند به کاهش التهاب و تورم کمک کند.

 دمنوش زنجبیل، عسل و لیمو

خواص دمنوش زنجبیل، عسل و لیمو

1- ضد التهاب و ضد عفونی کننده

زنجبیل دارای ترکیبات ضد التهابی است که می تواند در تسکین التهابات در بدن همانند کاهش التهابات گلویی و سیستم گوارشی موثر باشد. عسل نیز دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که در تسکین درد و درمان التهابات گلو موثر است.

2- تسکین سرفه و گلودرد

عسل می تواند به تسکین سرفه و عطسه کمک کرده و باعث تسکین تحریکات حنجره و سیستم تنفسی شود. از طرفی عصاره زنجبیل دم کرده می تواند مخاط بینی را نرم کند و از ترشح زیاد جلوگیری کند. زنجبیل باعث تسکین سرفه و گلو درد می شود.

3- تقویت سیستم ایمنی

خبر خوب برای علاقه مندان به این دمنوش این است که زنجبیل موجود در این دمنوش سرشار از آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از بیماری های عفونی جلوگیری می کند. بخش دیگر ماجرا عسل است که به تقویت سیستم امینی کمک می کند.

لیمو را دست کم نگیرید !

یکی از منابع غنی ویتامین c لیمو است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و با عفونت ها مقابله می کند. ترکیب لیمو با زنجبیل و عسل باعث کاهش التهابات گلو و در نتیجه کاهش سرفه و گلو درد می شود.

2- دمنوش نعناع

این دمنوش در دسته بندی دمنوش های ضد التهابی قرار می گیرد. در صورت امکان از نعناع تازه استفاده کنید و در صورتی که به نعناع تازه دسترسی ندارید می توانید از یک قاشق نعناع خشک استفاده کنید. طرز تهیه دمنوش نعناع آسان است. تنها کافیست یک قاشق نعناع را به مدت 5 دقیقه دم کنید.

طرز تهیه دمنوش نعناع

شما می توانید به دمنوش نعناع خود مقداری زنجبیل، پونه و عسل نیز اضافه کنید تا خواص آن را دو چندان کنید. با این عمل بهتر است زنجبیل و نعناع با یکدیگر دم شوند و سپس به آن عسل اضافه و سرو کنید.

خواص دمنوش نعناع برای سرماخوردگی

1- تسکین التهابات گلویی

دمنوش نعناع یک ضد التهاب طبیعی است که می تواند در کاهش التهابات و درد گلو بسیار موثر باشد. این دمنوش به افرادی که اتهابات گلویی به ویژه عفونت های تنفسی دارند پیشنهاد می شود.

2- بهبود مجاری تنفسی

نعناع می تواند به بازکردن مجاری هوایی کمک کند و برای افرادی که در تنفس مشکل دارند بسیار ایده آل است.

3- تسکین عطسه و سرفه

دمنوش نعناع دارای اثرات ضد تنگی نفسی و ضد سرفه است. این دمنوش به تسکین صرفه و عطسه در اثر سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند.

4- آرامش بخش و کاهش استرس

اغلب افرادی که با سرماخوردگی مواجه می شوند، ناآرام و حتی عصبی می شوند. نعناع دارای خواص آرامش بخشی است که مصرف آن می تواند به کاهش استرس و افزایش روحیه کمک کند و حالت روحی و روانی افراد را بهبود بخشد.

5- ضد عفونی کننده

خبر خوب دیگر برای افرادی که به عفونت های دستگاه تنفسی مواجه می شوند، خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی کننده نعناع است. با استفاده از دمنوش نعناع می توان به جنگ عفونت های دستگاه تنفسی رفت.

توجه

در نظر داشته باشید که مصرف دمنوش در مقادیر معقول و متعادل بسیار ایده آل و مفید است. در صورتی که به نعناع حساسیت دارید یا از مشکل گوارشی خاصی رنج می برید، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

3- دمنوش آویشن و عسل

یکی از مهم ترین و با ارزش ترین گیاهان دارویی در دنیای طب سنتی آویشن است که با تاریخچه ای قدیمی به عنوان یکی از بهترین گیاهان آسمانی از آن توصیف می شود. دمنوش آویشن و عسل در دسته دمنوش های ضد باکتریایی و ضد التهابی شمرده می شود.

طرز تهیه دمنوش آویشن و عسل

برای تهیه دمنوش آویشن و عسل مراحل زیر را دنبال کنید.

خواص دمنوش آویشن و عسل

خواص دمنوش آویشن و عسل

1- ضد التهاب

ترکیبی از عسل و آویشن می تواند به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل کند و به کاهش التهابات به وجود آمده کمک کند.

2- آرامش بخش

آویشن بسیار آرامش بخش است و مصرف آن در سرماخوردگی می تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد و حال افراد را بهبود ببخشد. در صورتی که به دنبال چای یا دمنوش آرامش بخش هستید، مقاله زیر پیشنهاد می شود.

اینجا بخوانید : معرفی 8 چای آرام بخش و خواب آور

3- تقویت سیستم ایمنی

برای اینکه از بیماری ها و عفونت ها به دور باشید، مصرف منظم دمنوش آویشن به همراه عسل بسیار موثر خواهد بود. دمنوش آویشن و عسل یک دمنوش عالی برای سرماخوردگی است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

4- تقویت سیستم گوارشی

دمنوش آویشن و عسل از سیستم گوارشی حمایت می کند و به بهبود در عملکرد آن نقش بسزایی دارد. این دمنوش مشکلات معده و روده را کاهش می دهد.

5- ضد عفونی کننده

در کنار تقویت سیستم ایمنی بدن، دمنوش آویشن و عسل خاصیت ضد عفونی کنندگی نیز دارد و می تواند به مبارزه با باکتری ها و ویروس ها کمک کند.

6- سلامت دهان

آویشن و عسل در کنار یکدیگر به حفظ سلامتی دهان کمک می کنند و مشکلاتی همانند عفونت های دهانی و بوی بد دهان را کاهش می دهند.

7- افزایش انرژی

اغلب افراد در هنگام سرماخوردگی بی حال و بی انرژی هستند. مصرف این دمنوش می تواند حس تازگی و انرژی را در بدن افزایش دهد و به کاهش خستگی کمک کند.

4- دمنوش میوه ای سوییت پلوم

از دیگر دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی، دمنوش میوه ای به نام سوییت پلوم است. دمنوش میوه ای سوییت پلوم ترکیبی از میوه های آلو و پوست مرکبات، توت، هلو، سیب، گل خشک و چای ترش است که آن را به یک دمنوش ضد سرماخوردگی بی نظیر تبدیل کرده است.

دمنوش میوه ای سوییت پلوم

طرز تهیه دمنوش سوییت پلوم

1- میزان 3 الی 5 گرم از این چای میوه ای را برای دم آوری جدا کنید.

2- چای میوه ای را با 200 سی سی آب جوش 5 دقیقه دم کنید.

3- بهترین دمای آب برای دم آوری، درجه ای مابین 90 تا 95 درجه سانتی گراد است.

4- چای را از صافی رد کرده و بنوشید.

خواص دمنوش سوییت پلوم

دمنوش میوه ای سوییت پلوم سرشار از آهن، ویتامین c  و آنتی اکسیدان است که برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار موثر است.

بهتر است بدانید : 5 کاری که نباید بعد از یک وعده غذایی کامل انجام دهید !

5- دمنوش زیره سبز + لیمو عسل

نوشیدنی بی نظیر بعدی در درمان سرماخوردگی، دمنوش زیره به همراه عسل و لیمو است. برای طرز تهیه دمنوش زیره و لیمو عسل مراحل زیر را انجام دهید.

خواص دمنوش زیره سبز

1- ضد التهاب و تسکین گلودرد

التهاب یکی از علائم بارز و گسترده در سرماخوردگی است. از طرفی دمنوش زیره سبز یک ضد التهاب قوی است که به کاهش التهاب های گلویی و گلودرد کمک می کند. عصاره زیره سبز به شما کمک می کند تا درد گلو خود را تسکین دهید و راحت تر استراحت کنید. دمنوش زیره سبز سرعت بهبودی را افزایش می دهد.

2- تقویت سیستم ایمنی بدن

زیره سبز سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی است که به بدن شما کمک می کند تا بهترین مقاومت را در برابر عوامل مختلف بیماری زا مانند ویروس ها و باکتری ها داشته باشید. این دمنوش به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

6- دمنوش پنیرک

این دمنوش در دسته بندی دمنوش های آرامش بخش قرار می گیرد. بدون شک، یکی دیگر از بهترین دمنوش ها در درمان سرماخوردگی، دمنوش پنیرک است. این گیاه خواص فراوانی دارد که در ادامه به خواص و طرز تهیه دمنوش پنیرک اشاره خواهیم کرد.

طرز تهیه دمنوش پنیرک

خواص دمنوش پنیرک

1- ضد التهاب و تسکین گلو درد

ترکیبات پنیرک به کاهش التهابات گلو و بینی کمک می کند و باعث کاهش درد و تورم گلو می شود. این ترکیبات همانند قرص مسکن اما به صورت کاملا طبیعی عمل می کنند که باعث کاهش درد و تنگی نفس ناشی از سرماخوردگی می شود.

2- تقویت بنیه و سیستم ایمنی بدن

پنیرک دارای مقادیر زیادی ویتامین c است که شامل انواع آنتی اکسیدان های مختلف می شوند. دمنوش پنیرک به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و مقاومت بدن را در برابر ویروس ها و باکتری ها افزایش می دهد.

7- چای ترش

بدون شک، چای ترش یکی از گزینه های مفید برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی می باشد. این گیاه بی نظیر خواص متعددی دارد که در ادامه به خواص و طرز تهیه چای ترش اشاره می کنیم.

طرز تهیه چای ترش

بهتر است در ابتدا چای ترش خود را یک آبکشی سطحی کنید تا گرد و غبار آن از بین برود.

  1. یک قاشق غذاخوری چای ترش را به همراه یک لیوان آب جوش درون قوری بریزید.
  2. چای را به مدت 5 دقیقه دم و سپس از صافی رد کرده و بنوشید.
  3. برای بهبود طعم و خواص آن می توانید از عسل و لیمو نیز استفاده کنید.

خواص چای ترش

1- تقویت سیستم ایمنی

چای ترش حاوی ویتامین c است که سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است. آنتی اکسیدان های مختلف به تقویت بنیه بدن کمک کرده و باعث افزایش سرعت بهبود در بدن و تقویت سیستم ایمنی می شود.

2- ضد التهاب و ضد عفونی کننده

چای ترش خواص ضد التهابی دارد که می تواند به کاهش التهابات حلق و بینی کمک کند. ترکیبات موجود در چای ترش به عنوان یک مسکن طبیعی عمل کرده و تنگی نفس ناشی از سرماخوردگی را کاهش می دهد.

3- کاهش سرفه

چای ترش می تواند سرفه را تسکین دهد و از زخم شدن گلو جلوگیری کند. به این گونه استراحت بهتری خواهید داشت و روند بهبود سریع تر می شود. چای ترش به کاهش فشار خون بالا نیز کمک می کند. در صورتی که به دنبال دمنوش برای کاهش فشار خون بالا هستید، مقاله زیر را از دست ندهید.

اینجا بخوانید : 10 دمنوش بی نظیر برای کاهش فشار خون بالا

8- دمنوش بابونه

در زمستان های سرد و برفی، برخی افراد که به دنبال یک راه طبیعی برای درمان سرماخوردگی هستند ممکن است به دمنوش بابونه روی بیاورند. این دمنوش گزینه ایده آلی برای عطسه، سرفه و گلو درد است. گیاه بابونه ویژگی ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد.

طرز تهیه دمنوش بابونه

برای حفظ خواص عسل، بهتر است مقداری صبر کرده تا دمای دمنوش بابونه کم و سپس عسل و آب لیمو اضافه شود.

خواص دمنوش بابونه

1- ضد التهاب و تسکین سرفه

دمنوش بابونه التهابات گلو را کاهش می دهد و درد گلو را تسکین می بخشد. تسکین سرفه می تواند خواب بهتری برای افراد سرماخورده فراهم کند.

2- ضد باکتری و تقویت سیستم ایمنی بدن

گیاه بابونه خاصیت ضد باکتریایی دارد که به کاهش باکتری ها در بدن کمک می کند. بابونه می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و باعث افزایش ایمنی شود.

سخن پایانی

پاییز و زمستان دو فصل زیبا هستند که گاهی تغییرات دمایی و عوامل دیگر در این فصول ممکن است باعث تضعیف بدن و سرماخوردگی شود. در صورتی که به دنبال درمان با گیاهان دارویی و طبیعی هستید، دمنوش ها گزینه ایده آلی هستند. در این مقاله به بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی اشاره شد. همچنین تغذیه سالم، استراحت کافی و مصرف مناسب آب به بهبود بیماری ها کمک می کند. در صورتی که علائم سرماخوردگی برای طولانی مدت ادامه یافت، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول

در ادامه به برخی از سوالات متداول و پر تکرار پاسخ خواهیم داد.

چقدر دمنوش برای بهبودی مصرف شود ؟

میزان استفاده از دمنوش ها به عوامل مهمی مانند نوع دمنوش و شدت علائم بیماری بستگی دارد. به صورت میانگین نوشیدن 3 فنجان دمنوش در روز می تواند ایده آل باشد.

آیا می توان دمنوش ها را با یکدیگر ترکیب کرد ؟

بله. در صورتی که به دنبال بهره بردن از خواص گیاهان دارویی متفاوت هستید می توانید از ترکیبات مختلف بهره ببرید. البته بهتر است با متخصص گیاهان دارویی مشورت کنید. پیشنهاد می شود به جای ترکیب کردن دمنوش ها با یکدیگر، به صورت متنوع دمنوش استفاده کنید تا هم از خواص آن و هم طعم آن لذت ببرید.

آیا دمنوش ها می توانند عوارض جانبی داشته باشند ؟

اغلب دمنوش های گیاهی بدون عوارض جانبی هستند. البته در موارد نادر ممکن است برخی افراد حساسیت خاصی نسبت به گونه گیاهی داشته باشد. در صورت بروز علائم ناخوشایند، مصرف دمنوش را متوقف کنید.

دمنوش استفاده کنم یا به پزشک مراجعه کنم ؟

دمنوش ها گزینه ای ایده آل در درمان سرماخوردگی است. اما در نظر داشته باشید که نباید جایگزین پزشک شوند. در صورت علائم شدید بیماری با پزشک مشورت کنید.

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.