هضم غذا با چای ؛ معرفی 9 چای که می تواند هضم را بهبود بخشد

2 بهمن 1402 زمان برای مطالعه: 6 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

هزاران سال است که مردم برای کمک به درمان برخی مشکلات گوارشی و یا سایر بیماری ها به سراغ چای و دمنوش ها می روند. چای و دمنوش های متنوعی برای درمان حالت تهوع، یبوست، سوء هاضمه وجود دارند که خوشبختانه، اکثر آن ها به راحتی در دسترس هستند.  در این مقاله به هضم غذا با چای اشاره خواهیم کرد. با چین چای همراه باشید.

معرفی 9 چای جهت بهبود هضم

در ادامه به معرفی 9 چای که می تواند فرآیند هضم را تسریع و بهبود بخشد خواهیم پرداخت.

1- چای نعناع فلفلی

نعناع فلفلی از گیاهی سبز رنگ به نام Mentha piperita بدست می آید که در کنار طعم بی نظیر اش به عنوان تسکین دهنده معده درد شناخته می شود. مطالعات نشان می دهند که نعناع می تواند مشکلات گوارشی را بهبود دهد. روغن این گیاه نیز برای بهبود سندروم روده تحریک پذیر (IBS) استفاده می شود. این بیماری التهابی، روده بزرگ را تحت تاثیر قرار داده و منجر به درد معده، نفخ گاز و سایر علائم ناخوشایند می شود. چای نعناع ممکن است فوایدی مشابه روغن نعناع داشته باشد.

طرز تهیه چای نعناع

برای تهیه چای نعناع تنها کافیست 7 الی 10 برگ تازه نعناع را در یک فنجان (250 میلی لیتر) آب جوشیده به مدت 10 دقیقه دم کرده و پس از صاف کردن آن را بنوشید.

2- چای زنجبیل

زنجبیل یک گیاه گلدار بومی آسیا است که با نام علمی Zingiber officinale شناخته می شود. ریزوم زنجبیل (قسمت زیرین ساقه) به عنوان ادویه نیز در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. تنها برخی از ترکیبات موجود در زنجبیل مانند جینجرول و شوگاول می توانند به تحریک انقباضات معده و تخلیه آن کمک کنند. بنابراین، استفاده از زنجبیل در دمنوش و چای بسیار ایده آل است و می تواند به حالت تهوع، گرفتگی عضلات، نفخ، گاز معده یا سوء هاضمه کمک کند.

طرز تهیه چای زنجبیل

برای تهیه چای زنجبیل، 2 قاشق غذاخوری (معادل 28گرم) ریشه زنجبیل را با 2 فنجان (500 میلی لیتر) آب، به مدت 10 الی 20 دقیقه جوشانده و سپس آن را فیلتر و سرو کنید.

3- ریشه جنتیان

ریشه جنتیان از خانواده گیاهان گلدار به نام ژانتین (Gentianaceae) بدست می آید که در سراسر جهان رشد می کند. قرن هاست که انواع مختلف ریشه این گیاه برای تحریک اشتها و درمان بیماری های معده مورد استفاده قرار می گیرد. از اصلی ترین اثرات ژانتین می توان به افزایش تولید آنزیم ها و اسیدهای گوارشی اشاره کرد. در یک آزمایش بر روی 38 بزرگسال، مشخص گردید تنها نوشیدن آب مخلوط با ریشه ژانتین، عامل اصلی افزایش جریان خود در سیستم گوارشی می شود که ممکن است به بهبود هضم کمک کند.

طرز تهیه چای جنتیان

برای تهیه چای جنتیان، 2 گرم ریشه خشک آن را در 1 فنجان (250 میلی لیتر) آب جوش به مدت 5 دقیقه دم کرده و پس از صافی، سرو کنید. توصیه می شود برای کمک به فرآیند هضم غذا، بهتر است قبل از غذا چای را بنوشید.

4- چای رازیانه

یک چای با طعمم شیرین که می توان آن را به صورت خام یا پخته استفاده کرد، رازیانه است. رازیانه از گیاه گلداری به نام Foeniculum vulgare بدست می آید. مطالعات نشان می دهند رازیانه به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدانی می تواند از آسیب های مرتبط با زخم معده جلوگیری کند. همچنین چای رازیانه ممکن است به رفع یبوست و تقویت حرکات روده کمک کند. در یک مطالعه بر روی 86 سالمند مبتلا به یبوست، مشخص شد افرادی که تنها در 28 روز، روزانه یک چای حاوی رازیانه می نوشیدند حرکات روده بسیار بهتری نسبت به سایر افراد داشتند.

طرز تهیه چای رازیانه

برای تهیه چای رازیانه می توانید 1 قاشق چایخوری (4گرم) دانه رازیانه را با 1 فنجان (250 میلی لیتر) آب جوش به مدت 5 الی 10 دقیقه دم کرده و سپس آن را سرو کنید. همچنین می توانید از ریشه رازیانه رنده و خرد یا چای کیسه ای رازیانه استفاده کنید.

ممکن است برای شما مفید باشد : 10 دمنوش بی نظیر برای کاهش فشار خون بالا 

5- چای گلپر

گلپر گیاهی گلدار و محبوب است که در سراسر جهان رشد می کند. این گیاه طعمی خاکی و کمی شبیه کرفس دارد. نکته جالب در ارتباط با این گیاه این است که تمام قسمت های این گیاه در طب سنتی استفاده می شود. این در حالی است که ریشه گلپر می تواند به فرآیند هضم کمک کند. در واقع مطالعات نشان  می دهند پلی ساکارید موجود در ریشه این گیاه ممکن است تعداد سلول های سالم را افزایش داده و از رگ های خونی دستگاه گوارش و آسیب معده محافظت کند.

از این رو، گلپر ممکن است به بهبود فرآیند عملکرد روده کمک کند و از عوامل آسیب زا ناشی از استرس اکسیداتیو در مبتلایان به کولیت اولسراتیو که باعث ایجاد زخم در روده بزرگ می شود جلوگیری کند. همچنین مطالعات نشان می دهند ریشه گلپر باعث ترشح اسیدهای روده می شوند که می توانند به تسکین یبوست کمک کنند.

طرز تهیه چای ریشه گلپر

برای تهیه چای ریشه گلپر، 1 قاشق غذاخوری (14 گرم) ریشه گلپر تازه یا خشک را با 1 فنجان (250میلی لیتر) آب جوش به مدت 5 الی 10 دقیقه دم کنید. سپس آن را از صافی رد کرده و آن را سرو کنید.

شاید برای شما جالب باشد : معرفی 8 چای آرام بخش و خواب آور 

6- چای قاصدک

قاصدک ها از گیاهان خانواده Taraxacum هستند که دارای گل های زرد بوده و در سراسر جهان در چمنزار ها رشد می کنند. تحقیقات نشان  می دهد عصاره قاصدک حاوی ترکیباتی است که باعث تحریک انقباضات عضلانی می شوند. این افزایش جریان غذا از معده به روده کوچک، عمل هضم را تقویت می کند.

طرز تهیه چای قاصدک

برای تهیه چای قاصدک تنها کافیست 2 فنجان گل قاصدک را به همراه 4 فنجان آب در یک قابلمه ترکیب کنید. این ترکیب را به جوش آورده و سپس مخلوط را بدون اعمال حرارت 5 الی 10 دقیقه دم کنید. در نهایت چای را از صافی رد کرده و آن را سرو کنید.

7- چای سنا

سنا از خانواده گیاهان گلدار کاسیا بدست می آید که حاوی مواد شیمیایی به نام سنوزیدها است. این ترکیبات در روده بزرگ شکسته می شوند و انقاباضت و حرکات روده را تقویت  می کنند. چای سنا راهی موثر و آسان برای تسکین گوارش و یبوست است.

طرز تهیه چای سنا

برای تهیه چای سنا می تواند 1 قاشق چای خوری (معادل با 4 گرم) از برگ های خشک سنا را به همراه 1 فنجان آب جوشیده (250 میلی لیتر) به مدت 5 تا 10 دقیقه دم کرده و پس از صافی، آن را سرو کنید.

بیشتر بخوانید : چای و دیابت ؛ 7 چای برای کاهش قند خون بیماران دیابتی 

8- چای ریشه گل ختمی

ریشه گل ختمی از گیاه گلدار Althaea officinalis بدست می آید. برخی از ترکیبات این گیاه مانند پلی ساکاریدهای ریشه آن (موسیلاژ)، می توانند به تحریک تولید سلول های تولید کننده مخاطر دستگاه گوارش کمک کنند. همچنین، علاوه بر افزایش تولید مخاط گلو و معده، ریشه گل ختمی حاوی آنتی اکسیدان است که به کاهش سطح هیستامین کمک می کند. در نتیجه برای بهبود زخم معده مفید است.

طرز تهیه چای ریشه گل ختمی

برای تهیه چای ریشه گل ختمی تنها کافیست 1 قاشق غذاخوری (14 گرم) ریشه گل ختمی را با 250 میلی لیتر آب (معادل 1 فنجان) جوشانده ترکیب کنید. پس از 5 الی 110 دقیقه دم آوری، چای را از صافی رد کرده و آن را سرو کنید.

9- چای سیاه

یکی از محبوب ترین چای های آسیا به ویژه برای ما ایرانیان، چای سیاه است که از گیاه Camellia sinensis بدست می آید. این چای دارای چندین ترکیب مفید و سالم مانند تافلاوین ها (نوعی آنتی اکسیدان) است که ممکن است سوء هاضمه را بهبود بخشیده و  از زخم معده جلوگیری کند. نوشیدن چای سیاه به بهبود هضم و محافظت در برابر زخم معده کمک می کند اما همواره نیاز به تحقیقات گسترده تری مورد نیاز است.

نکات مهم قبل از مصرف چای جهت هضم غذا

با وجود اینکه اکثر دمنوش های گیاهی برای اکثر افراد سالم، مفید و بی خطر در نظر گرفته می شود اما در هنگام افزودن چای جدید به برنامه غذایی خود محتاط باشید. در حال حاضر، مطالعات و دانش محدودی در مورد ایمنی برخی از چای ها در کودکان و زنان باردار و شیرده وجود دارد. همچنین برخی از گیاهان می توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند. توصیه می شود اگر می خواهید یک چای گیاهی جدید را برای بهبود هضم خود امتحان کنید، در ابتدا با دوز کم شروع کنید و به تاثیر چای توجه کنید. همچنین اگر دارو مصرف می کنید یا شرایط پزشکی خاصی دارید، در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

شاید برای شما جالب و مفید باشد : 5 کاری که نباید بعد از یک وعده غذایی کامل انجام دهید ! 

سخن پایانی

دمنوش های گیاهی می توانند فواید گوارشی مختلفی از جمله تسکین یبوست، جلوگیری و یا بهبود زخم معده ارائه دهند. هضم غذا با چای می تواند امری دلنشین باشد که قبل یا پس از غذا شما را در عمل گوارش یاری دهد. برخی از این گیاهان شامل نعناع، زنجبیل، ریشع گل ختمی هستند که به بهبود فرآیند هضم کمک می کنند. در این مقاله به معرفی انواع چای جهت بهبود فرآیند هضم غذا اشاره شد.

منبع

healthline

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.