معرفی 8 چای آرام بخش و خواب آور

5 شهریور 1402 زمان برای مطالعه: 4 دقیقه 3 دیدگاه مقالات

یکی از دلایل اصلی و عوامل مهم در سلامت جسم و روان، خواب کافی و با کیفیت است. اما با توجه به زندگی مدرن امروزه، برخی افراد به دلایل مختلف نمی توانند خواب راحتی داشته باشند. عدم استراحت کافی و با کیفیت می تواند منجر به کاهش توانایی شناختی و آلزایمر در سنین بالا، افزایش استرس، اختلال در سیستم ایمنی، ایجاد بیماری های قلبی، دیابت، چاقی و … شود. از این رو برخی از مردم به دنبال داروهای خواب آور می روند که آن ها نیز ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. در این مقاله به معرفی 8 چای آرام بخش و خواب آور  اشاره خواهیم کرد.

راهکار موثر : استفاده از گیاهان دارویی طبیعت

یکی از بهترین راه ها برای درمان این مشکل، استفاده از گیاهان دارویی طبیعت مانند چای است. ما در ادامه به معرفی چند چای آرام بخش و خواب آور اشاره خواهیم کرد که راهی طبیعی و سالم برای بهبود کیفیت خواب است.

چرا استفاده از چای می تواند مشکل بی خوابی و اضطراب را حل کند؟

چای های گیاهی حاوی ترکیبات فعال هستند که می توانند بر روی سیستم عصبی، هورمون ها و عضلات تاثیر گذار باشند و باعث آرامش، تسکین و خستگی شوند. در این مقاله به معرفی 8 نوع از چای های آرام بخش و خواب آور می پردازیم.

8 چای آرام بخش و خواب آور

1- چای سفید

چای سفید یکی از انواع چای های گیاهی است که از جوانه ها و برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود. این چای به دلیل داشتن طعم ملایم و شیرین، رنگ سفید سبز روشن و خواص سلامتی فراوان، مورد توجه بسیاری از مصرف کنندگان قرار گرفته است.

چای سفید دارای مقادیر کمی از کافئین است که می تواند بر روی سطح بیداری و تمرکز تاثیر داشته باشد. اما چای سفید همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها، کاتچین ها و لتئانین است که می توانند بر روی سطح استرس، فشار خون، قند خون، کلسترول و التهابات، ایجاد حفظ آرامش و بهبود و افزایش کیفیت خواب تاثیر داشته باشند. چای سفید دارای خواص ضد پیری است و مصرف آن به حفظ سلامت پوست کمک می کند. چای سفید حاوی پلی فنول ها است که محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید، رادیکال های آزاد و پیر شدن زود رس را فراهم می کنند. پلی فنول ها همچنین باعث افزایش تولید کلاژن و الاستین در پوست می شوند که باعث جلوگیری از چروک ها، لک ها و شل شدگی پوست می شوند.

چای سفید به درمان سرطان کمک می کند. تحقیقات نشان داده اند که چای سفید حاوی ترکیبات فعال است که باعث از بین رفتن سلول های سرطانی، جلوگیری از رشد تومور ها و افزایش عملکرد سیستم ایمنی در برابر سرطان می شوند. چای سفید به خصوص در درمان سرطان پروستات، پستان، روده بزرگ و پوست مؤثر است.

2- چای سبز

این چای از برگ های خشک شده گیاه چای تولید می شود که به رنگ سبز روشن هستند. چای سبز حاوی مقادیر کمی از کافئین است که می تواند بر روی سطح بیداری و تمرکز تاثیر داشته باشد. اما چای سبز همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها، کاتچین ها و لتئانین است که می توانند بر روی سطح استرس، فشار خون، قند خون، کلسترول و التهابات تاثیر داشته باشند. لتئانین یک اسید آمینه است که مسئول تولید GABA و سروتونین در مغز است و باعث آرامش، خلق خوب و خواب بهتر می شود.

در این مقاله در مورد چای سبز و لاغری بخوانید : لاغری با چای سبز + بهترین زمان استفاده

3- چای رازک

این چای از گل های سبز رنگ رازک به دست می آید که به عطر خاص و تلخ خود شهرت دارند. رازک دارای خواص دارویی است که در درمان اختلالات خواب، استرس، اضطراب، سرفه، التهابات و عفونت های قارچی مفید است. رازک حاوی ترکیبات فعال است که باعث افزایش سطح GABA در مغز می شود و منجر به آرامش، خستگی و خواب عمیق می شود.

4- چای والرین

این چای از ریشه گیاه والرین تهیه می شود که گل های صورتی و بنفش دارد. والرین یک گیاه دارویی است که به عنوان یک داروی ضد اضطراب و خواب آور شناخته می شود. چای والرین می تواند بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذار باشد و باعث کاهش فعالیت عصب ها، افزایش سطح GABA و کاهش فشار خون شود. والرین همچنین می تواند در درمان دردهای قاعدگی، سردردها، تشنج ها، ناراحتی های گوارشی و آلرژی ها مفید باشد.

5- چای گل ساعتی

این چای از گل های زرد رنگ گل ساعت به دست می آید که به شکل ستاره هستند. گل ساعتی گیاه دارویی است که در درمان اختلالات خواب، استرس، اضطراب، افسردگی، عصبانیت کاربرد دارد. گل ساعتی حاوی ترکیبات فعال است که باعث افزایش سطح GABA در مغز می شود و منجر به آرامش، تسکین و خواب آور شود.

 

6- چای نعناع

این چای از برگ های تازه و یا خشک شده نعناع به دست می آید که بو و طعم خنک و تازه دارند. نعناع گیاه دارویی است که در درمان نفخ، دردهای عضلانی، سرفه، سینوزیت، عفونت های قارچی، باد شکم بی نظیر است.

نعناع حاوی ترکيبات فعال است كه باعث افزایش جريان خون به عضلات، كاهش التهابات و تحريك پذيري عصبي مي شود. چای نعناع همچنین می تواند بر روی سیستم عصبی تاثیر گذار باشد و باعث آرامش، تسکین و خواب آور شود. نعناع را می توان با عسل، لیمو، زنجبیل یا دارچین تقویت کرد.

7- چای بابونه

این چای گل های کوچک و سفید رنگ دارد که بوی خوشایند و طعم شیرین دارند. چای بابونه حاوی ترکیبات ضد التهاب، ضد اسپاسم و ضد باکتری است که می توانند در درمان سردردها، عفونت ها، نفخ، دردهای عضلانی و قاعدگی کمک کنند. علاوه بر این، چای بابونه دارای اثرات آرام بخش و خواب آور است که باعث استراحت ذهن و بدن می شود. طعم چای بابونه را می توان با عسل، لیمو، نعناع یا شیر تقویت کرد.

8- چای اسطوخودوس یا لاوندر

این چای از گل های بنفش رنگ لاوندر به دست می آید که بوی خوش و شیرین دارند. لاوندر گیاه دارویی است که در درمان اختلالات خواب، استرس، اضطراب، افسردگی، سردردها، التهابات، عفونت ها و پوست مفید است. اسطوخودوس حاوی ترکیبات فعال است که باعث افزایش سطح سروتونین و ملاتونین در مغز می شود و منجر به آرامش، خلق خوب و خواب عمیق می شود. لاوندر را می توان با عسل، شیر، نعناع یا بابونه تقویت کرد.

امروز را بیشتر بخوان : طبع چای سرد است یا گرم ؟ معرفی 13 طبع چای مختلف

سخن پایانی

این 8 نوع از چای های آرام بخش و خواب آور را می توانید قبل از خواب نوشیده و از فواید آنها برای سلامتی جسمی و روانی خود بهره ببرید. البته باید به این نکته توجه داشت که هر چای گیاهی ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد و برای بعضی از افراد مناسب نباشد. پس قبل از مصرف هر چای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید و از حساسیت خود به هر گیاه آگاه باشید.

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.