چای یا قهوه ؟ کدام بهتر است؟ مقایسه کافئین، طعم و خواص

29 مرداد 1402 زمان برای مطالعه: 8 دقیقه 1 دیدگاه مقالات

یکی از سوالاتی که بسیاری از علاقه مندان به نوشیدنی های گرم با آن دست و پنجه نرم می کنند انتخاب بین چای یا قهوه است. ما ایرانیان از قدیم طرفدار این دو نوشیدنی بودیم. چای و قهوه دو نوشیدنی محبوب و پرطرفدار هستند که خواص و در برخی موارد مضرات مختلفی برای سلامتی دارند. در این مقاله، ما تفاوت ها، مزایا و معایب چای و قهوه را بررسی می کنیم و به شما کمک می کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری برای خود داشته باشید.

تفاوت چای و قهوه

در ادامه به تفاوت اصلی چای و قهوه یعنی میزان کافئین، خواص و طعم اشاره خواهیم کرد.

مقایسه کافئین قهوه و چای

کافئین یک ماده شیمیایی خوراکی است که در گیاهان گوناگونی از جمله قهوه، کاکائو و چای یافت می‌شود و نوعی داروی محرک است که می‌تواند از خوابیدن جلوگیری و افراد را هوشیار کند. البته برخی از نوشیدنی های انرژی بخش نیز حاوی کافئین هستند. بسیاری از افراد از قهوه و چای به عنوان منبع کافئین استفاده می کنند تا هوشیار و سرشار از انرژی باشند. اما آیا میدانید کدام یک از این دو نوشیدنی کافئین بیشتری دارد؟

چای

میزان کافئین در انواع چای متفاوت است. در ادامه به میزان کافئین سه چای محبوب سیاه، سبز و سفید و در نهایت به میزان کافئین قهوه اشاره خواهیم کرد.

چای سیاه

چای سیاه یکی از محبوب‌ترین انواع چای در دنیاست. در هر فنجان (حدود ۲۳۰ میلی‌لیتر) چای سیاه حدود ۴۰ الی ۷۰ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. این مقدار نسبتاً بالاست و می‌تواند به عنوان یک منبع خوب انرژی باشد. از این رو، بیشترین چای مورد استفاده در وعده صبحانه، چای سیاه است.

چای سبز

چای سبز دارای مقدار کمتری کافئین نسبت به چای سیاه است. در هر فنجان چای سبز، حدود ۲۰ الی ۴۵ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. این چای به عنوان یک گزینه سبک‌تر و با خواص آنتی‌اکسیدانی معروف است.

چای سفید

چای سفید دارای مقدار کمتری کافئین نسبت به چای سیاه و سبز است. در هر فنجان چای سفید، حدود ۱۵ الی۳۰ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. این نوع چای به عنوان یک گزینه خنک و خوشمزه شناخته می‌شود. برای مشاهده مطالبی کامل تر در مورد تاثیر و خواص کافئین چای می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

اینجا بخوانید : خواص کافئین چای

قهوه

میزان کافئین در انواع گونه قهوه نیز همانند چای متفاوت است. در ادامه به میزان کافئین قهوه های دمی و قهوه اسپرسو اشاره خواهیم کرد.

قهوه دمی

قهوه های دمی یکی از نوشیدنی های محبوب برای تمام روز به ویژه صبحانه است. در هر فنجان قهوه دمی (حدود ۲۳۰ میلی‌لیتر)، حدود ۸۰ الی۱۳۰ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. این مقدار بالا انرژی فوری را فراهم می‌کند و بسیاری از افراد صبح‌ها از آن استفاده می‌کنند.

قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو یک نوشیدنی قوی و غلیظ با مقدار معتدلی کافئین است. در هر اسپرسو (حدود ۳۰ میلی‌لیتر)، حدود ۶۰ الی ۸۰ میلی‌گرم کافئین دارد. این نوشیدنی به عنوان یک انتخاب عالی برای علاقه‌مندان به طعم قهوه قوی و شدید معروف است.

نتیجه‌گیری

به طور کلی، در مقایسه چای با قهوه، مقدار کمتری کافئین در چای وجود دارد. با این حال، مقدار دقیق کافئین ممکن است بسته به نوع چای یا قهوه، زمان و روش آماده‌سازی مختلف متغیر باشد. همچنین، توجه داشته باشید که اثرات کافئین بر روی بدن ممکن است بسته به تحمل فردی نیز متغیر باشد. در ادامه به برخی از سوالات پرتکرار کاربران پاسخ خواهیم داد. بدیهی است در صورت هرگونه ابهام، می توانید سوالات خود را در قسمت نظرات بپرسید تا در اولین فرصت پاسخگوی شما باشیم.

شاید برایتان جالب باشد : طبع چای سرد است یا گرم ؟ معرفی 13 طبع چای مختلف

خواص چای و قهوه

چای و قهوه هر دو منابع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. آنتي‌اكسيدان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تركيباتي هستند كه با كاهش استرس در بدن، از سلامتي سلول‌ها محافظت مي‌كنند. برخی از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای و قهوه عبارتند از:

پلی فنل ها

این ترکیبات در چای و قهوه یافت می شوند و دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد سرطان هستند. برخی از پلی فنل های شناخته شده عبارتند از کاتکین ها، فلاوانول ها، تانین ها و کورسیتین.

ملانوئیدین ها

این ترکیبات در قهوه یافت می شوند و نتیجه واکنش مایلارد بین قندها و آمینواسیدها در حین پخت و پز قهوه هستند. ملانوئیدین ها دارای خواص آنتی‌اکسیدان، ضد التهاب، ضد میکروبی و کاهش دهنده فشار خون هستند.

تئافلاوین ها

این ترکیبات در چای سیاه یافت می شوند و نتیجه اکسیداسیون کاتکین ها در حین فرآوری چای هستند. تئافلاوین ها دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، کاهش دهنده کلسترول، کمک کننده به سلامت قلب و عروق و محافظت کننده از DNA هستند.

 

طعم چای و قهوه

طعم چای و قهوه نیز بستگی به نوع، رقم، روش تولید و دم کردن آن ها دارد. به طور کلی، قهوه دارای طعم تلخ، شیرین، ترش، شور یا ترش است. برخی از عوامل مؤثر بر طعم قهوه عبارتند از:

طعم قهوه :

نژاد گیاه قهوه تأثیر بسزایی بر رقم، عطر و طعم قهوه دارد. از اصلی ترین گونه های قهوه می توان به عربیکا و ربوستا اشاره کرد. به صورت خلاصه می توان بیان کرد که ربوستا طعمی اصیل و تلخ و خشک دارد. در طرفی دیگر، گونه عربیکا پیچیدگی طعمی بیشتری دارد و چرب تر است و طعمی رو به ترش دارد.

شرایط رشد گیاه قهوه نظیر ارتفاع، خاک، آب و هوا بر پیچیدگی، آروما و طعم قهوه تأثیر می گذارد. به طور کلی، گیاهان قهوه که در ارتفاعات بالاتر رشد می کنند دارای عطر و طعم بهتری هستند.

روش دم آوری قهوه نیز بر عطر و طعم آن تأثیر می گذارد. برخی از روش های دم آوری قهوه عبارتند از: قهوه دم کرده، قهوه فیلتر، قهوه اسپرسو، قهوه فرانسه، قهوه ترک و قهوه سرد. هر کدام از این روش ها مقدار مختلفی از کافئین، آنتی‌اکسیدان‌ها و نت های طعمی را به قهوه می دهند.

زمان و دمای دم کردن قهوه نیز بر طعم آن تأثیر دارد. به طور کلی، هر چه زمان و دمای دم کردن بالاتر باشد، قهوه تلخ تر و کافئین بیشتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : خواص قهوه اسپرسو چیست و مهم ترین خواص آن کدام است؟

طعم چای :

طعم چای نیز بستگی به نوع، گونه، روش تولید و دم کردن آن دارد. به طور کلی، چای دارای طعم شیرین، تلخ، ترش، گلی، چوبی یا خاکی است. برخی از عوامل مؤثر بر طعم چای عبارتند از:

نژاد گیاه چای تأثیر بسزایی بر عطر و طعم چای دارد. دو نژاد اصلی چای عبارتند از سیننسیس و آسامیکا. سیننسیس دارای برگ های کوچک تر و طعم پیچیده تر است. آسامیکا دارای برگ های بزرگ تر، رقم و طعم ساده تر است.

شرایط رشد گیاه چای نظیر ارتفاع، خاک، آب و هوا بر عطر و طعم چای تأثیر می گذارد. به طور کلی، گیاهان چای که در ارتفاعات بالاتر رشد می کنند دارای رقم و طعم بهتری هستند.

روش فرآوری چای نیز بر عطر و طعم آن تأثیر می گذارد. کشورهای آسیایی به ویژه چین، از فرهنگ های غنی تهیه و دم آوری چای استفاده می کنند. به طور کلی، هر چه زمان و دمای دم کردن بالاتر باشد، چای تلخ تر و کافئین بیشتری خواهد داشت.

مزایا و فواید چای

چای دارای خواص مفید بسیاری برای سلامتی است. برخی از مزایای چای عبارتند از:

1- کاهش استرس

چای می تواند به کاهش استرس و افزایش آرامش کمک کند. برخی از ترکیبات موجود در چای نظیر تئانین، لتئانین و گابا می توانند سطح هورمون کورتیزول را کاهش دهند و سطح سروتونین و دوپامین را افزایش دهند. این هورمون ها مسئول احساس خوشحالی، آرامش و خلاقیت هستند.

2- بهبود حافظه

چای می تواند به بهبود حافظه و تمرکز کمک کند. برخی از ترکیبات موجود در چای نظیر کافئین، لتئانین و فلاوانول ها می توانند سطح هورمون نوروپینفرین را افزایش دهند و به فعالیت سلول های عصبی در قشر پیشانی کمک کنند. این قسمت از مغز مسئول حافظه کاری، تصمیم گیری و حل مسئله است.

3- پیشگیری از بیماری ها

چای می تواند به پیشگیری از برخی بیماری ها نظیر دیابت، بالا رفتن فشار خون، سکته مغزی، سرطان و آلزایمر کمک کند. برخی از ترکیبات موجود در چای نظیر آنتی‌اکسیدان‌ها، پلی فنل ها و تئافلاوین ها می توانند به کاهش التهاب، اکسیداسیون، قند خون، کلسترول، فشار خون و رشد سلول های سرطانی کمک کنند.

شاید برای شما جالب باشد : بهترین زمان نوشیدن 12 گونه چای

مزایای قهوه

قهوه نیز دارای خواص مفید بسیاری برای سلامتی است. برخی از مزایای قهوه عبارتند از:

1- افزایش انرژی

قهوه می تواند به افزایش انرژی و شادابی کمک کند. برخی از ترکیبات موجود در قهوه نظیر کافئین، نورادرنالین و آدنالین می توانند سطح هورمون آدرنالین را افزایش دهند و به فعال شدن سامانه عصبی سمپاتيك كمك كنند. این سامانه عصبی مسئول احساس هیجان، تحریک و فعالیت بدنی است.

2- بهبود عملکرد مغز

قهوه می تواند به بهبود عملکرد مغز و شناخت کمک کند. برخی از ترکیبات موجود در قهوه نظیر کافئین، کلروژنیک اسید و ملانوئیدین ها می توانند سطح هورمون آسیتیل کولین را افزایش دهند و به فعالیت سلول های عصبی در قشر پاریتال کمک کنند. این قسمت از مغز مسئول حافظه بلند مدت، یادگیری و استدلال است.

3- پیشگیری از بیماری ها

قهوه می تواند به پیشگیری از برخی بیماری ها نظیر دیابت، بالا رفتن فشار خون، سکته قلبی، سرطان و پارکینسون کمک کند. برخی از ترکیبات موجود در قهوه نظیر آنتی‌اکسیدان‌ها، پلی فنل ها و ملانوئیدین ها می توانند به کاهش التهاب، اکسیداسیون، قند خون، کلسترول، فشار خون و رشد سلول های سرطانی کمک کنند.

کدام بهتر است؟ چای یا قهوه ؟

پاسخ به این سوال بستگی به سلایق، نیازها و هدف های شخصی شما دارد. هر دو نوشیدنی دارای خواص و مضرات خود هستند و باید با تعادل و احتیاط مصرف شوند. برخی از نکات مهم در این زمینه عبارتند از:

مقدار کافئین

اگر شما به دنبال یک منبع قوی و سریع از کافئین هستید، قهوه گزینه بهتری است. اما اگر شما به دنبال یک منبع ملایم و پایدار از کافئین هستید، چای گزینه بهتری است. همچنین باید در نظر داشت که مقدار زیاد کافئین ممکن است عوارض جانبی نظیر تپش قلب، اضطراب، بی خوابی و عصبانیت را به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که میزان کافئین در روش های دم آوری نیز متفاوت است. در صورتی که به دنبال آگاهی تفاوت میان قهوه اسپرسو و قهوه فیلتر شده هستید، پیشنهاد می شود مقاله زیر را مطالعه کنید.

اینجا بخوانید : تفاوت میان قهوه اسپرسو و قهوه فیلتر شده

خواص آنتي‌اكسيدان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اگر شما به دنبال یک منبع غنی از آنتي‌اكسيدان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هستید، هر دو چای و قهوه گزینه های خوبی هستند. اما بسته به نوع و روش تولید آن ها، ممکن است مقدار و نوع آنتي‌اكسيدان‌ها متفاوت باشد. به طور کلی، چای سبز، چای سفید و قهوه دارای مقدار بالاتری از آنتي‌اكسيدان هستند. برخی از خواص آنتي اكسيدان ها عبارتند از کاهش استرس اکسیداتیو، پیشگیری از سرطان، کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی.

طعم و عطر

اگر شما به دنبال یک نوشیدنی با طعم و عطر دلپذیر هستید، ممکن است بین چای و قهوه تفاوت زیادی نبینید. هر دو نوشیدنی دارای عطر و طعم متنوع و پیچیده ای هستند که بستگی به نژاد، رشد، فرآوری و دم کردن آن ها دارد. شما می توانید با اضافه کردن شکر، شیر، عسل، لیمو، دارچین، زنجبیل و مواد دیگر به نوشیدنی خود طعم و عطر مورد نظر خود را بدهید.

سلامت دهان

اگر شما به دنبال یک نوشیدنی با خواص مفید برای سلامت دهان هستید، چای گزینه بهتری است. چای می تواند به پیشگیری از پلاک، تسوس، بوی بد دهان و التهاب لثه کمک کند. برخی از ترکیبات موجود در چای نظیر فلاوراید، پلی فنل ها و تئافلاوین ها می توانند به کاهش رشد باکتری ها، تقویت آنامل دندان و کاهش التهاب لثه کمک کنند. قهوه نیز ممکن است خواص مفید برای سلامت دهان داشته باشد، اما به شرط این که بدون شکر و شیر مصرف شود. قهوه ممکن است باعث رنگ پذیری دندان ها شود.

در هنگام خرید قهوه، به تاریخ برشته کاری و رست توجه کنید. حدالمقدور سعی بر تهیه قهوه از فروشگاه های معتبر کنید تا از تازگی و کیفیت مطمعن باشید. برای خرید قهوه می توانید به فروشگاه کافه مال سر بزنید.

سخن پایانی

چای و قهوه دو نوشیدنی محبوب و پرطرفدار هستند که خواص مختلفی برای سلامتی دارند. در این مقاله، ما تفاوت ها، مزایا و معایب چای و قهوه را بررسی کردیم و به شما کمک کردیم تا بتوانید انتخاب بهتری برای خود داشته باشید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و جالب بوده باشد. اگر شما هم علاقه مند به چای یا قهوه هستید، می توانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید. ما از شنیدن نظرات شما خوشحال خواهیم شد.

منبع

washingtonpost

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.