معرفی انواع کنیستر (چای دان) + راهنمای خرید

5 تیر 1402 زمان برای مطالعه: 5 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

چای به عنوان یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در بین جوامع مختلف به ویژه مردمان آسیا شناخته می شود و از دیرباز در فرهنگ ملیت های مختلف نقش آفرینی کرده است. دلیل محبوبیت چای، تنها طعم آن نیست، بلکه دانشمندان به خواص بی نظیر آن مانند تقویت بنیه بدن و دستگاه ایمنی، مبارزه با سرطان و جلوگیری از بیماری های قلبی اشاره کرده اند. اگر از علاقه مندان به نوشیدن چای باشید، حتما به نگهداری چای جهت حفظ عطر و طعم آن فکر کرده اید. در این مقاله سعی بر معرفی انواع چای دان یا کنیستر چای خواهیم داشت.

کنیستر چای چیست ؟

در طول تاریخ، روش های متفاوتی برای سرو و نگهداری چای استفاده شده است. یکی از بهترین روش های نگهداری چای جهت حفظ طعم و عطر، استفاده از ظرف های ویژه نگهداری چای یا چای دان است. این ظروف که با نام کنیستر چای (قوطی چای) می شناسیم، از جنس های متفاوتی مانند فلزی، سرامیکی، شیشه ای و پلاستیکی در بازار عرضه می شوند.

 

کنیسترچای

 

مزایای استفاده از کنیستر چای

در ادامه به مزایای استفاده از کنیستر (قوطی چای) اشاره خواهیم کرد.

مدت ماندگاری چای، به نوع چای و نحوه نگهداری از آن بستگی دارد. برخی از انواع چای مانند چای سبز تازه، عطر و طعم خود را به مدت طولانی تری نسبت به چای سیاه حفظ می کند. چای سیاه فرآیند اکسیداسیون بیشتری دارد. از این رو ممکن است زودتر کهنه شود.

شرایط نگهداری بر مدت زمان نگهداری چای تاثیر مستقیم دارد. بهتر است چای را در جای خشک، خنک و به دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری کنید. همچنین از تماس طولانی با هوا و رطوبت زیاد جلوگیری کنید.

کنیستر چای یا چای دان، باعث افزایش طول عمر چای و جلوگیری از کهنگی آن می شود. از این رو، با استفاده از چای دان، آن را از رطوبت، نور و هوا حفظ کرده و از فرآیند کهنگی چای خود جلوگیری می کنید. به صورت کلی می توان بیان کرد با رعایت اصول نگهداری چای، می توانید چندین ماه به عمر چای خود اضافه کرده و طعم و عطر آن را حفظ کنید.

 

کنیستر چای چیست ؟

ممکن است بعد از یک روز کاری خسته کننده، به دنبال دم کردن یک فنجان چای باشید و در کشوی خود به دنبال چای خاصی بگردید. با استفاده از قوطی و کنیستر چای، می توانید به راحتی برچسب چای مخصوص خود را بر روی آن بزنید و آن را راحت پیدا کنید.

نحوه انتخاب بهترین قوطی چای

در هنگام خرید کنیستر یا قوطی چای، چند نکته را در نظر داشته باشید. شما به دنبال راهی برای نگهداری طولانی مدت، حفظ طعم و جلوگیری از کهنگی چای هستید. از طرفی کاربردی بودن کنیستر از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به موارد مهم جهت تهیه کنیستر چای اشاره خواهیم کرد.

یک کنیستر ایده آل باید از چای در مقابل رطوبت و ورود هوا جلوگیری کند. از این رو برای حفظ طعم چای، از کنیستر هایی استفاده کنید که دارای مهر و موم سیلیکونی یا مکانیزم قفل هوا هستند تا پس از بسته شدن درب، هیچگونه هوایی وارد آن نشود.

کنیستر ضد هوا

 

کنیستر ضد هوا

در نظر داشته باشید که نور می تواند باعث کهنگی زودهنگام چای شود. برای جلوگیری ازبین رفتن طعم چای، به دنبال ظروف نگهدارنده مات و غیرشفاف باشید.

هیچ چیز بدتر از این نیست که یک کنیستر چای زیبا بخرید و در هنگام بیرون آوردن چای به مشکل بر بخورید. در هنگام خرید کنیستر چای، به دهانه استاندارد آن توجه کنید تا قاشق به راحتی وارد آن شود و از ریختن برگ های با ارزش چای جلوگیری شود.

کنیستر سرامیکی

ممکن است که طرفدار چای خاصی باشید. از این رو، مقدار زیادی از آن را تهیه کرده و به دنبال ذخیره سازی آن در ظروف بزرگ کنیستر باشید. در نظر داشته باشید که با هر بار باز کردن درب کنیستر جهت دم آوری، چای با مقداری هوا و رطوبت تماس خواهد داشت. از این رو پیشنهاد میکنیم ظروف نگهدارنده چای را با ابعاد متوسط و استاندارد تهیه کرده و زود هنگام به مراکز فروش چای مراجعه کنید.

اندازه

معرفی انواع کنیستر چای

در ادامه به معرفی انواع کنیستر چای اشاره خواهیم کرد.

کنیستر چای فلزی

چای دان های فلزی معمولا از جنس استیل یا آلومینیوم ساخته می شوند. این نوع کنیستر ها در برابر ضربه نسبت به سایر کنیستر ها، مقاوم تر هستند و در انواع طرح ها عرضه می شوند.

کنیستر چای فلزی

کنیستر شیشه ای

چای دان های شیشه ای در برابر حرارت مقاوم هستند. از طرفی با ظاهر زیبا و شفافیت طرفداران زیادی را جذب خود کرده است. شیشه یک ماده غیررنگی است که از تغییر طعم چای، جلوگیری می کند. با این وجود در نظر داشته باشید، با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است چای شما زود کهنه شود.

کنیستر سرامیکی

نگهدارنده های چای که از جنس سرامیک ساخته می شوند، دارای طرح های متنوع و زیبا هستند که به راحتی با انواع دکور منزل شما هماهنگ می شوند و به زیبایی آن می افزایند. کنیستر های سرامیکی به خوبی از ورود هوا به داخل چای دان جلو گیری می کند.

 

کنیستر سرامیکی

کنیستر پلاستیکی

چای دان های پلاستیکی، مقرون به صرفه تر از انواع دیگر است. چای دان های پلاستیکی مناسب سفرها است و مقاوت بیشتری نسبت به سایر کنیسترها دارد. با این وجود، پلاستیک می تواند در طعم چای تاثیر گذار باشد و نمی تواند از ورود نور به داخل جلوگیری کند.

مشاهده و خرید انواع کنیستر چای

سخن پایانی

چای، یک نوشیدنی محبوب بین تمامی سنین در سراسر دنیا است. یکی از راه های نگهداری چای، استفاده از کنیستر یا قوطی چای است. کنیستر چای، یک وسیله کاربردی جهت حفظ طعم و عطر و جلوگیری از کهنگی چای بوده که در انواع سرامیکی، فلزی، شیشه ای و پلاستیکی با طرح های گوناگون عرضه می شود. با رعایت موارد فوق هنگام خرید کنیستر، می توانید مدت زمان نگهداری چای خود را افزایش دهید.

کنیسترچای

سوالات متداول

آیا می توان از کنیستر چای برای نگهداری سایر نوشیدنی ها استفاده کرد ؟

بله. کنیستر چای قابلیت نگهداری سایر نوشیدنی های دیگر را دارد. شما می توانید برای نگهداری انواع قهوه، چای، دمنوش و … از آن استفاده کنید.

آیا کنیستر چای باعث تغییر طعم چای می شود ؟

پاسخ این سوال، بستگی به کیفیت مواد اولیه و جنس اولیه کنیستر دارد. به صورت کلی می توان بیان کرد که چای دان ها برای جلوگیری از تغییر طعم چای و حفظ طعم آن طراحی و عرضه می شوند تا افراد بتوانند از طعم و مزه اصلی چای در دراز مدت بهره ببرند.

چگونه کنیستر چای را تمیز کنم ؟

در ابتدا پیشنهاد می شود از هر کنیستر، برای یک نوع نوشیدنی خاص استفاده کنید. به عنوان مثال کنیستر چای و قهوه به صورت جداگانه استفاده و نگهداری شود. برای تمیز کردن کنیستر می توانید به دستورالعمل های تولید کننده توجه کنید. اما به صورت کلی می توانید با آب ولرم و مواد شوینده ظروف، چای دان خود را تمیز کرده و بشویید.

چگونه متوجه تازگی چای شویم ؟

ممکن است چای دانی که شما تهیه کرده اید استاندارد نباشد. برای اینکه متوجه شوید چای شما تازه یا کهنه شده است، بهتر است به برگ های چای خود توجه کنید. عطر چای را استشمامم کرده و یا یک فنجان آن را دم آوری کنید. چای قدیمی و کهنه، معمولا طعم و عطر کمتری نسبت به چای تازه دارد.

آیا باید چای را در یخچال نگهداری کرد؟

به صورت کلی، نگهداری مواد غذایی درون یخچال به عمر آن می افزاید. اما در بیشتر موارد، نگهداری چای در یخچال می تواند به ضرر شما باشد. در واقع، نگهداری چای در یخچال می تواند آن را در معرض رطوبت قرار دهد و ماندگاری آن را کاهش دهد.

آیا می توانم چای را در یک ظرف شیشه ای نگهداری کنم ؟

بله. البته در نظر داشته باشید برای نگهداری چای در شیشه، باید آن را مکانی خنک  و تاریک مانند کابینت ها نگهداری کنید. با وجود اینکه نمایش چای درون ظرف شیشه ای زیبا به نظر می رسد اما باید از قرار دادن آن در مقابل نور خودداری کنید.

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.