کدام چای کافئین بیشتری دارد؟ معرفی چای پر کافئین و کم کافئین

7 آبان 1402 زمان برای مطالعه: 6 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

چای یکی از پر طرفدار ترین نوشیدنی ها در جهان است که در طعم، رنگ و خواص های منحصربه فرد مورد توجه مردم قرار گرفته است. البته چای تنها به خاطر طعم و عطر خود مورد توجه نیست، بلکه مقدار کافئین موجود در آن است که به جذابیت آن اضافه می کند. در این مقاله به معرفی انواع چای پر کافئین و کم کافئین خواهیم پرداخت.

میزان کافئین در چای چقدر است ؟

میزان کافئین در هر نوع چای به عوامل مختلفی وابسته است. از اصلی ترین عوامل تاثیر گذار در میزان کافئین چای می توان به نوع برگ چای، منطقه تولید، زمان ترکیب و میزان اکسیداسیون بر روی چای اشاره کرد.

از نظر اکسیداسیون و میزان کافئین، چای ماچا، چای سیاه و چای اولانگ در صدر قرار می گیرند. در کنار ایجاد نت های طعمی متفاوت در چای، محققان اثبات کرده اند که نوشیدن چای می تواند سلامت شما را به طرز چشمگیری بهبود بخشد. آن چیزی که در چای نهفته شده، ترکیبات آن به شرح زیر است که آن را به یک نوشیدنی سالم و مفید تبدیل کرده است :

آنتی اکسیدان

ترکیبات آنتی اکسیدانی چای، از آسیاب اکسیداتیو جلوگیری کرده و ابتلا به آن را به تاخیر می اندازد. از این رو می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و سرطان را کاهش دهد.

فیتوکمیکال

این ترکیبات نوعی فیتوکمکیال پلی فنلی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. فیتوکمکیال ها در کاهش بیماری های قلبی و حتی سرطان موثر هستند.

فلاونوئید (Flavonoids)

این ترکیبات نیز همانند فیتوکمیکال پلی فنلی، خاصیت آنتی اکسیدانی دارند.

فلاونول (Flavonols)

این ترکیبات نوعی فلاونوئید هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند.

اپی گالوکاتچین (EGCG)

این ترکیب نوعی کاتچین است که در چای سیاه و سبز یافت می شود و نوعی آنتی اکسیدان قوی است.

تیانین

این یک اسید آمینه است که می تواند در کاهش استرس کمک کند.

معرفی چای پر کافئین و کم کافئین

در ادامه به معرفی چای پر کافئین و کم کافئین خواهیم پرداخت. از پر کافئین ترین چای ها می توان به چای ماچا، چای سیاه، چای اولانگ، چای سبز و چای سفید اشاره کرد. از کم کافئین ترین چای ها نیز می توان به چای رویبوس (چای قرمز)، چای هیبیسکوس (چای ترش)، چای بابونه و دمنوش های گیاهی اشاره کرد.

1- چای سیاه

اگر از عاشقان کافئین و چای سیاه هستید شگفت زده خواهید شد که چای سیاه سرشار از کافئین است. در هر 8 اونس چای سیاه (29/5 میلی لیتر) بین 64 الی 112 میلی گرم کافئین وجود دارد. چای سیاه حاوی کالری، چربی، پروتئین، فیبر، ویتامین یا قند نیست. با این حال مانند سایر چای ها حاوی فلاونوئید ها، فلاونول، تیانین، فیتوکمیکال است که خواص آنتی اکسیدانی بی نظیری ارائه می دهد. طبق تحقیقات انجام شده مهم ترین خواص چای سیاه عبارت اند از :

چای سیاه

افزایش هوشیاری ذهنی

در صورت استفاده از چای سیاه در طول روز، کافئین موجود در آن می تواند باعث بهبود و افزایش هوشیاری ذهنی و تمرکز شود.

حمله قلبی

افرادی که چای سیاه می نوشند در معرض خطر حمله قلبی کمتری قرار می گیرند. علاوه بر این، حتی بعد از حمله قلبی افرادی که چای سیاه می نوشند کمتر در معرض خطر مرگ قلبی قرار خواهند گرفت.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

محققان بعد از چندین دهه مطالعه دریافتند که پلی فنول های موجود در چای، در مبارزه با برخی سرطان ها (سرطان دهان، سرطان سینه و ریه) نقش دارند.

کاهش ابتلا به سرطان تخمدان

افرادی که به طور منظم از چای سیاه استفاده می کنند، نسبت به افرادی که به ندرت از چای سیاه بهره می برند، به ندرت به سرطان تخمدان مواجه می شوند.

 

2- چای اولانگ

چای اولانگ در هر 8 اونس حاوی 29 تا 53 میلی گرم کافئین است. این چای نیز فاقد چربی، قند، پروتئین و فیبر است.

فاقد چربی، قند، پروتئین و فیبر است. در هر 100 گرم (گرم) منبع مورد اعتماد، چای اولانگ دارای:

میزان مواد مغذی و انرژی در هر 100 گرم چای اولانگ شامل:

میزان انرژی : 1 کالری

کلسیم : 1 میلی گرمم

منیزیم : 1 میلی گرم

فسفر : 1 میلی گرم

پتاسیم : 12 میلی گرم

سدیم : 3 میلی گرم

روی : 0.01 میلی گرم

نیاسین : 0.06 میلی گرم

تئوبرومین : 2 میلی گرم

چای اولانگ همانند چای سبز می تواند به کاهش وزن کمک کند. طبق تحقیقات و مطالعات حیوانی نشان داده شد که نوشیدن منظم چای اولانگ به دلیل ترکیبات آنتی اکسیدانی EGCG به کاهش وزن کمک می کند. چای اولانگ می تواند به بیماری های قلبی نیز کمک کند. این تحقیقات نشان می دهند که چای اولانگ می تواند کلسترول بالا را کاهش داده و از بیماری های قلبی مرتبط جلوگیری کند.

 

3- چای سبز

از دیگر چای های حاوی کافئین می توان به چای سبز اشاره کرد. در هر 8 اونس چای سبز 24 الی 39 میل گرم کافئین وجود دارد.  چای سبز نیز فاقد چربی، قند و یا فیبر است.

مواد مغذی چای سبز در هر 100 گرم

میزان انرژی : 1 کالری

پروتئین : 0.22 گرم

آهن : 0.02 میلی گرم

منیزیم : 1 میلی گرم

پتاسیم : 8 میلی گرم

سدیم : 1 میلی گرم

روی : 0.01 میلی گرم

چای سبز

خواص بی نظیر چای سبز شامل

کاهش استرس و اضطراب

چای سبز حاوی اسیدآمینه ای به نام L-theanine است که استرس و اضطراب را کاهش می دهد.

کاهش کلسترول

در یک بررسی منتشر شده در سال 2020 مشخص شد مصرف چای سبز به کاهش کلسترول بد (LDL) کمک می کند.

پیشگیری از سرطان پوست و ضد سرطان

تحقیقات انسانی و آزمایشگاهی in vitro و vivo نشان می دهد که پلی فنول و ریز مغذی های موجود در چای سبز می تواند از سرطان پوست در اثر اشعه ماورابنفش (UVB) پیشگیری کند.

جلوگیری و درمان بیماری های التهابی پوستی

مطالعات نشان داده اند که چای سبز و EGCG موجود در آن به کاهش التهاب کمک می کند.

در مورد چای سبز بیشتر بخوان : لاغری با چای سبز + بهترین زمان استفاده

4- چای ماچا

مقدار کافئین در چای ماچا ممکن است متغیر باشد و بسته به نحوه تهیه و میزان استخراج، متفاوت باشد. اما به طور معمول، یک فنجان (حدود 240 میلی‌لیتر) چای ماچا حاوی مقدار کافئینی معادل 30-50 میلی‌گرم می‌باشد. برای مقایسه، یک فنجان قهوه معمولی (حدود 240 میلی‌لیتر) حاوی حدود 95 میلی‌گرم کافئین است.

 

5- چای سفید

در هر 8 اونس چای سفید 32 الی 37 میل گرم کافئین وجود دارد. چای سفید شاز نظر تغذیه ای مشابه چای سبز است و از طرفی کمتر از چای سیاه، اولانگ و سبز فرآوری می شود. از این رو آنتی اکسیدان های بیشتری در خود حفظ می کند.

مهم ترین خواص چای سفید

چای های بدون کافئین کدامند ؟

کدام چای بدون کافئین است ؟ در صورتی که بخواهیم چای ها را در دو دسته کافئین دار و بدون کافئین قرار دهیم به روش زیر عمل می کنیم.

اگر میزان کافئین موجود در هر 8 اونس چای کمتر از 12 میلی گرم باشد، جز چای های بدون کافئین قرار خواهد گرفت. این میزان کافئین در بسیاری از دمنوش های گیاهی قابل اندازه گیری نبوده و به همین دلیل دمنوش ها بدون کافئین در نظر گرفته می شوند.

بهترین چای های بدون کافئین

بسیاری از چای ها فاقد کافئین هستند یا میزان کافئین موجود در آن ها بسیار اندک است. بسیاری از دمنوش ها به طور طبیعی فاقد کافئین هستند. در ادامه به بهترین چای ها و دمنوش های گیاهی فاقد کافئین اشاره خواهیم کرد. با چین چای همراه باشید.

1- چای رویبوس (چای قرمز)

چای ریبوس یا همان چای قرمز (Rooibos tea) فاقد کافئین است. این چای به محافظت از کبد در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کند و می تواند از به کاهش فشار خون بالا کمک کند. در صورتی که به دنبال چای جهت کاهش فشار خون بالا هستید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

امروز بیشتر بخوان : 10 دمنوش بی نظیر برای کاهش فشار خون بالا

2- چای هیبیسکوس (چای ترش)

چای هیبیسکوس یا همان چای ترش نیز بدون کافئین است. تحقیقات نشان می دهد چای ترش سرشار از آنتی اکسیدان بوده و خواص ضد توموری دارد. چای ترش می تواند باعث سلامت قلب و عروق شود و به فشارخون بالا کمک کند.

 

3- چای بابونه

از دیگر چای های بدون کافئین، چای بابونه است. افرادی که به بی خوابی دچار هستند می تواند با چای بابونه به بهبود خواب خود کمک کنند. خواص آنتی اکسیدانی چای بابونه به کاهش کلسترول بالا کمک کرده و می تواند سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد.

خطرات و عوارض کافئین

در صورت حفظ و رعایت اعتدال در مصرف کافئین، می توان از فواید بی نظیر آن استفاده کرد. مصرف بیش از حد کافئین می تواند باعث مشکلاتی در سلامتی شود. حساسیت به کافئین می تواند در هر فرد متغییر باشد. با این وجود طبق نشریه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) میزان 400 میلی گرم کافئین (حدود 4 الی 5 فنجان قهوه) بیشترین حد ممکن برای مصرف است. این میزان به عنوان حداکثر مقدار توصیه شده در روز است. در صورتی که بیش از این میزان کافئین استفاده کنید، با اثرات مخرب و خطرناک زیر مواجه خواهید شد.

برخی از افراد باید از مصرف کافئین خودداری کنند یا آن را محدود کنند، از جمله افرادی که:

سخن پایانی

آب، چای و قهوه از محبوب ترین نوشیدنی های امروزه اغلب مردم است. برخی افراد مشکلات متعددی با میزان بالای کافئین دارند و یا به دنبال جایگزینی برای کافئین موجود در قهوه هستند. البته میزان کافئین در چای ها متفاوت است که بیشترین میزان کافئین را می توان در چای ماچا، چای سیاه، چای اولانگ و چای سبز و سفید مشاهده کرد. بسیاری از چای های گیاهی، به طور طبیعی بدون کافئین هستند. چای های بدون کافئین شامل رویبوس، هیبیسکوس، چای بابونه و دمنوش های گیاهی می شود.

در این مقاله به معرفی چای پر کافئین و کم کافئین اشاره شد. چای ها سرشار از آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها، فلاونوئیدها، فلاونول ها و سایر ترکیبات تقویت کننده سلامت هستند. از این رو برای سلامتی بسیار ایده آل هستند.

منبع : www.medicalnewstoday.com

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.