8 خواص جینسینگ برای سلامتی که نمی دانستید!

3 فروردین 1403 زمان برای مطالعه: 7 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

اگر به دنبال گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان هستید، جینسینگ شما را شگفت زده خواهد کرد. این گیاه که قرن ها در طب سنتی چین پرکاربرد بوده، در علم مدرن هم توانسته خود را به خوبی اثبات کند. تحقیقات نشان می دهد جینسینگ ممکن است بر سلامت مغز، بهبود علمکرد سیستم ایمنی و کنترل قند خون تاثیرگذار باشد. در این مقاله به معرفی این گیاه و سپس به 8 خواص جینسینگ برای سلامتی خواهیم پرداخت.

انواع جینسینگ

این گیاه کند رشد و کوتاه با ریشه های گوشتی را می توان با توجه به مدت رشد به سه نوع تازه، سفید و یا قرمز تقسیم کرد.

جینسینگ تازه را قبل از 4 سالگی گیاه برداشت می کنند، در حالی که جینسینگ سفید عمری مابین 4 الی 6 سال دارد. همچنین جینسینگ قرمز عمری بیش از 6 سال دارد که سبب تغییر رنگ در این گیاه می شود.

انواع زیادی از این گیاه وجود دارد، اما محبوب ترین آنها جینسنگ آمریکایی (Panax quinquefolius) و جینسنگ آسیایی (Panax ginseng) است. این دو گونه از نظر غلظت ترکیبات فعال و اثرات آن ها بر بدن کمی متفاوت هستند. بر اساس تحقیقات قدیمی که در دسترس است، جینسینگ آمریکایی به عنوان یک عامل آرامش بخش عمل می کند، در حالی که انواع آسیایی اثر نیروبخشی دارد.

ترکیبات جینسینگ

این گیاه دارای دو ترکیب مهم به نام جین سنوزیدها و جینتونین است. جالب توجه است که این ترکیبات مزایای سلامتی بی نظیر یکدیگر را تکمیل می کنند. در ادامه به خواص این گیاه منحصربه فرد خواهیم پرداخت.

خواص جینسینگ چیست ؟

1- سرشار از آنتی اکسیدان

جینسینگ حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند به کاهش التهاب کمک کنند. در مطالعه ای که در سال 2014 بر روی 71 زن یائسه که روزانه 3 گرم جینسینگ قرمز به مدت 12 هفته مصرف می کردند انجام شد، پس از اندازه گیری فعالیت آنتی اکسیدانی، محققان به این نتیجه رسیدند که جینسینگ قرمز ممکن است با افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی، به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند.

2- ممکن است برای عملکرد مغز مفید باشد

جینسینگ می تواند به بهبود عملکرد مغز مانند حافظه، رفتار و حتی خلق و خوی کمک کند. ترکیبات موجود در جینسینگ مانند جین سنوزیدها می توانند از مغز در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند. مطالعه که بر روی 6422 سالمندان انجام شد نشان داد مصرف منظم جینسینگ برای حداقل 5 سال، باعث بهبود عملکرد شناختی خواهد بود. مطالعات متفاوتی نشان می دهند که مصرف جینسینگ می تواند اثرات مثبتی بر عملکرد مغز در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر نشان دهد.

طبق یک بررسی، جینسینگ همچنین می تواند به کاهش استرس کمک کند و ممکن است برای افسردگی و اضطراب فوایدی ارائه دهد.

3- می تواند اختلال نعوظ را بهبود بخشد

برخی تحقیقات نشان می دهد که جینسینگ ممکن است جایگزین مفیدی برای درمان اختلال نعوظ (ED) باشد. بر اساس تحقیقات قدیمی تر، ترکیبات موجود در جینسینگ ممکن است از استرس اکسیداتیو در رگ های خونی جلوگیری کند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که جینسینگ ممکن است تولید اکسید نیتریک را افزایش دهد، ترکیبی که آرامش عضلانی آلت تناسلی را بهبود می‌بخشد و گردش خون را افزایش می‌دهد.

4- تقویت سیستم ایمنی

همانگونه که در ابتدای مقاله بیان شد، جینسینگ سرشار از آنتی اکسیدان است. از طرفی این گیاه دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی قوی است که می تواند به بهبود سیستم ایمنی کمک کرده و باعث تقویت دستگاه ایمنی شود.

در مطالعه ای که بر روی 100 نفر انجام شد، مشخص گردید تنها مصرف 2 گرم جینسینگ قرمز کره ای در روز به مدت 8 هفته، به شکلی قابل توجه سطح سلول  های ایمنی را افزایش می دهد. در یک مطالعه حیوانی مشخص شد عصاره جینسینگ قرمز، باعث افزایش تعداد سلول های ایمنی و افزایش سطح آنتی اکسیدان در کبد می شود.

5- ممکن است از سرطان جلوگیری کند

جینسینگ ممکن است در کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مفید واقع شود. در واقع جین سنوزیدهای موجود در جینسینگ، می تواند به کاهش التهاب و محافظت آنتی اکسیدانی کمک کند. برای درک بهتر این مطلب بهتر است چرخه سلولی را کمی بیشتر توضیح دهیم.

چرخه سلولی، فرآیندی است که طی آن، سلول ها به شکلی طبیعی رشد کرده و تقسیم می شوند. جین سنوزیدهای موجود در جینسینگ می تواند از تولید و رشد سلول هایی که شکلی غیرطبیعی دارند جلوگیری کند.

بررسی چندین مطالعه به این نتیجه رسید که افرادی که جینسینگ مصرف می کنند ممکن است 16 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان باشند. همچنین جینسینگ ممکن است به بهبود سلامت افرادی که تحت شیمی درمانی هستند کمک کرده و می تواند عوارض جانبی را کاهش دهد. جینسینگ ممکن است اثر برخی از درمان های سرطان را افزایش دهد.

6- جینسینگ ممکن است با خستگی مبارزه و سطح انرژی را افزایش دهد

از دیگر خواص جینسینگ، مبارزه با خستگی و افزایش انرژی است. تحقیقات نشان می دهند جینسینگ، ممکن است با کاهش آسیب اکسیداتیو و افزایش تولید انرژی در سلول ها باعث کاهش خستگی و افزایش عملکرد فیزکی شود. در بررسی که بر روی 155 تحقیق انجام شد، این مورد اثبات گردید. همچنین در مطالعات حیوانی، برخی از ترکیبات موجود در جینسینگ مانند پلی ساکاریدها و الیگوپپتیدها باعث افزایش انرژی در سلول ها و کاهش خستگی شد.

7- پیشگیری از آنفولانزا با جینسینگ

تحقیقات حیوانی که در مورد اثرات جینسینگ بر روی موش ها انجام شد، مشخص گردید ارتباط قوی میان اثرات جینسینگ با درمان و پیشگیری از آنفولانزا و ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) وجود دارد.

یافته‌های یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد که عصاره جینسینگ قرمز می‌تواند بقای سلول‌های اپیتلیال ریه انسان آلوده به ویروس آنفولانزا را بهبود بخشد. اگرچه بر اساس این مطالعه، نحوه دقیق عملکرد مکانسیم های ضد ویروسی در جینسینگ مشخص نیست.

8- جینسینگ و کاهش قند خون

با توجه به تحقیقات، به نظر می رسد جینسینگ در کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت و حتی بدون دیابت مفید است. در واقع، جینسینگ عملکرد سلول های پانکراس را بهبود بخشیده و باعث افزایش تولید انسولین می شوند که جذب قند خون را در بافت ها افزایش می دهد.

همچنین مطالعات نشان می دهند که جینسینگ با ارائه خواص آنتی اکسیدانی، به کاهش رادیکال های آزاد در سلول های مبتلایان به دیابت کمک می کند. جینسینگ می تواند سطح قند خون ناشتا را کاهش داده و حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را بهبود بخشد.

کدام جینسینگ برای کاهش قند خون بهتر است؟

به نظر می رسد جینسینگ قرمز تخمیر شده می تواند در کنترل قند خون موثرتر واقع شود. جینسینگ تخمیر شده با کمک باکتری های زنده تولید می شود که جین‌سنوزیدها را به شکلی بهتر و قوی تر تبدیل می کند.

خواص جینسینگ برای کبد

تحقیقات نشان می دهد جینسینگ از سلول های کبد در برابر تشعشات و هپاتیت ویروسی محافظت می کند. همچنین جینسینگ در درمان بیماری حاد پیوند در مقابل میزبان (یک عارضه نادر پس از پیوند کبد) مفید است. جینسینگ ممکن است بر چربی و قند خون تاثیرگذاشته و به بهبود کبد چرب کمک کند.

بر اساس شواهد تجربی قانع کننده، جینسینگ مشخصات محافظتی کبدی جالبی دارد. از نقطه نظر درمانی، جینسینگ می تواند علاوه بر یک داروی مقوی، یک گیاه دارویی برای کمک به درمان بیماری های شایع کبدی مانند سیروز، کبد چرب و هپاتیت مزمن ارائه دهد.

جینسینگ را چگونه مصرف کنیم؟

اکنون که به خواص جینسینگ پرداختیم، نوبت به طرز استفاده از جینسینگ خواهیم پرداخت. ریشه جینسینگ را می توان به روش های مختلفی مصرف کرد. شما می توانید آن را به صورت خام مصرف کرده و یا آن را کمی بخارپز کنید. همچنین می توانید آن را همانند چای، دم کرده و مصرف کنید. برای خرید جینسینگ اصل می توانید به فروشگاه چین چای مراجعه کنید.

مصرف چقدر جینسینگ در روز مناسب است؟

همانگونه که هر مواد غذایی منحصربه فردی حاوی خواص متعدد است، عدم رعایت اعتدال در مصرف می تواند خطرناک باشد. به طور کلی، دوزهای روزانه 1 الی 2 گرم ریشه جینسینگ خام یا 200 الی 400 میلی گرم عصاره می توانید مفید باشد. همچنین بهتر است با دوزهای کمتر شروع کرده و به مرور زمان، حجم مصرفی خود را افزایش دهید.

چگونه بیشترین اثر بخشی را از جینسینگ دریافت کنید؟

شواهد نشان  می دهند استفاده طولانی مدت از جینسینگ، می تواند اثربخشی آن را در بدن کاهش دهد. به این منظور، برای به حداکثر رساندن فواید آن، جینسینگ را در چرخه های 2 الی 3 هفته ای با یک الی دو هفته استراحت مصرف کنید.

عوارض جانبی جینسینگ

طبق تحقیقات، به نظر می رسد که جینسینگ یک گیاه مفید و بی خطر است و نباید هیچ گونه عوارض جانبی جدی ایجاد کند. با این وجود بهتر است افراد زیر، در مصرف جینسینگ احتیاط کرده و یا قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

جینسینگ می تواند با داروهای دیگری که مصرف می کنید تداخل داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

همیشه باید به پزشک خود در مورد مکمل های گیاهی که مصرف می کنید، از جمله جینسنگ اطلاع دهید. با وجود اینکه مصرف جینسینگ بی خطر است، اما ممکن است در برخی موارد عوارض زیر را به همراه داشته باشد.

عوارض جینسینگ

سخن پایانی

جینسینگ یک گیاه منحصربه فرد است که قرن ها در طب چینی استفاده می شود. خواص جینسینگ می تواند باعث ارتقا و بهبود سلامتی افراد شود اما آنچه در مورد جینسینگ چشمگیر است، اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن است. جینسینگ می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کرده و برای جلوگیری از برخی از سرطان ها، تقویت سیستم ایمنی و عملکرد مغز، کاهش خستگی و التهاب مفید باشد.

سوالات متداول

آیا جینسینگ همان آشواگاندا است؟

خیر. جینسینگ، آشواگاندا نیست. آشواگاندا درختچه ای همیشه سبز است که در هند، خاورمیانه و آفریقا می روید. به طور کلی، جینسینگ محرک در نظر گرفته می شود، در حالی که آشواگاندا آرام بخش در نظر گرفته می شود.

آیا جینسینگ کافئین دارد؟

جینسینگ حاوی کافئین نیست. اما برخی تحقیقات نشان داده اند که جینسینگ می تواند اثرات کافئین را تقویت کند. اغلب به نوشیدنی های انرژی زا و چای هایی که حاوی مقدار زیادی کافئین هستند اضافه می شود.

منابع مقاله

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.