10 خواص چای ترش که نمی دانستید!

12 آذر 1402 زمان برای مطالعه: 5 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

چای ترش (Sour tea) یا چای هیبیسکوس (Hibiscus tea)  یک نوع چای گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان محسوب می شود که به دو صورت گرم و سرد قابل استفاده است. محبوبیت چای ترش صرف نظر از خواص بی نظیر آن به دلیل طعم منحصر به فرد و عدم وجود کافئین در آن است. چای هیبیسکوس سرشار از آنتی اکسیدان است و می توان به کاهش وزن، کاهش رشد باکتری ها و سلول های سرطانی، حمایت از سلامت قلب و کبد کمک کند. در این مقاله به خواص چای ترش خواهیم پرداخت.

چای ریبوس

10 خواص چای ترش

استفاده از هیبیسکوس به دوران باستان بازمی گردد، زمانی که مصریان فکر می کردند با استفاده از این گیاه می توانند تب را کاهش داده و برخی بیماری ها را درمان کنند. در طرف دیگر این گیاه در طب سنتی چینی نیز محبوب بود و به این گونه قرن هاست که مردم از دانه ها، گل ها، برگ و ساقه های هیبیسکوس استفاده می کنند. چای هیبیسکوس بومی مناطق گرم و نیمه گرمسیر است و دو کشور چین و تایلند بزرگ ترین تولید کنندگان آن در سراسر جهان هستند. اما خواص چای ترش چیست و علم در این باره چه می گوید؟ طبق تحقیقات این چای خواص متعددی دارد که در ادامه به 10 مورد مهم آن اشاره خواهیم کرد.

چای ریبوس

1- چای ترش سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان های موجود در چای ترش به محافظت در برابر ترکیباتی به نام رادیکال های آزاد کمک می کنند. هیبیسکوس سرشار شار از آنتی اکسیدان است و می تواند از آسیب و بیماری های ناشی از تجمع رادیکال های آزاد جلوگیری کند. تحقیقات نشان می دهد هیبیسکوس باعث کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش سطح آنتی اکسیدان در خون می شود.

چای ریبوس

اینجا بیشتر بخوان : مقایسه آنتی اکسیدان در چای، میوه و سبزیجات 

2- چای ترش و کاهش فشار خون بالا

یکی از چشمگیر ترین و محبوب ترین خواص چای ترش، کاهش فشار خون بالاست. فشار خون بالا در گذر زمان می تواند فشار بیشتری به قلب وارد کرده و باعث ضعیف شدن آن شود. فشار خون بالا باعث افزایش خطر بیماری های قلبی می شود. مطالعات نشان می دهند چای ترش ممکن است فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد.

توجه

با وجود اینکه چای ترش راهی ایمن، طبیعی و گیاهی برای کاهش فشار خون بالا است، اما برای کسانی که داروهایی برای درمان فشار خون بالا مصرف می کنند توصیه نمی شود. چای ترش ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. در صورتی که به دنبال چای و دمنوش برای کاهش فشار خون بالا هستید، پیشنهاد می شود مقاله زیر را مطالعه کنید.

اینجا بخوان : 10 دمنوش بی نظیر برای کاهش فشار خون بالا

3- چای ترش و کاهش سطح چربی خون

مطالعات نشان می دهند چای ترش علاوه بر کاهش فشار خون بالا، به بهبود سطح چربی خون کمک می کند که می تواند یکی دیگر از عوامل پر خطر برای بیماری های قلبی باشد. البته برای اثبات بالقوه آن در جمعیت عمومی، نیاز به مطالعات گسترده تری برای اثرات چای ترش بر سطح کلسترول و تری گلیسرید خون مورد نیاز است.

4- چای ترش و سلامت کبد

کبد از اعضای بسیار مهم و کلیدی در سلامت انسان تلقی می شود و وظیفه تولید پروتئین، ترشح صفرا و تجزیه چربی را بر عهده دارد. مطالعات نشان می دهد چای ترش ممکن است باعث سلامت و تقویت کبد شود.

اینجا بیشتر بخوان : بهترین چای و دمنوش برای کبد چرب کدامند؟

5- چای ترش و کاهش وزن

مطالعات نشان می دهد چای ترش ممکن است با کاهش وزن در افراد مرتبط باشد و محافظت در برابر چاقی کمک کند. در یک مطالعه کوچک در سال 2014، 36 نفر با اضافه وزن شروع به مصرف چای ترش کردند. پس از 12 هفته، افرادی که چای ترش مصرف کرده بودند، کاهش وزن (شاخص توده بدنی و نسبت دور کمر به باسن) داشتند. مطالعه دیگر حیوانی نشان می دهد چای ترش می تواند از تجمع سلول های چربی جلوگیری کرده و به کاهش وزن و اشتها کمک کند.

امروز بیشتر بخوان :  لاغری با چای سبز + بهترین زمان استفاده چای سبز

6- چای ترش و پیشگیری از سرطان

تحقیقات آزمایشگاهی نتایج چشمگیری را در مورد اثرات بالقوه چای ترش بر سلول های سرطانی نشان می دهد. چای ترش حاوی ترکیباتی همچون پلی فنول است که خواص ضد سرطانی قوی دارند و می تواند از گسترش چندین نوع سلول سرطانی جلوگیری کند. با این حال، مطالعات انسانی برای ارزیابی اثر چای ترش مورد نیاز است.

7- چای ترش و کاهش رشد باکتری ها

یکی از عوامل عفونت های مختلفی مانند برونشیت، ذات الریه و عفونت های مجاری اداری، باکتری ها هستند. برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند، چای ترش علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی، می تواند به محافظت در برابر عفونت های باکتریایی کمک کند.

8- چای ترش و کاهش التهاب

چای ترش ممکن است التهاب را کاهش دهد. مطالعه ای بر 54 بازیکن فوتبال نشان داد مصرف چای ترش ممکن است استرس اکسیداتیو که نشانگر التهاب در ورزشکاران است را کاهش دهد. افزایش التهاب در ایجاد برخی بیماری ها همانند بیماری های قلبی، آلزایمر، آسم و روماتیسم نقش دارد.

9- چای ترش و جلوگیری از کم آبی بدن

اگرچه مطالعه ای در مورد  چای ترش و هیدراتاسیون وجود ندارد، اما بدیهی است که نوشیدن این چای بدون قند و کافئین می تواند در عمل هیدراتاسیون نقش داشته باشد. نوشیدن مقادیر کافی و مناسب آب برای هیدراتاسیون و هضم ضروری است.

10- خوش طعم و طرز تهیه آسان

علاوه بر خواص چای ترش که فواید زیادی برای سلامتی دارد، بسیار خوشمزه است و به راحتی در خانه آماده می شود. برای تهیه چای ترش کافیست گل های خشک آن را در قوری به همراه آب جوش به مدت 5 دقیقه دم کنید. چای ترش خود را از صافی رد کرده و در صورت تمایل مقداری آن را شیرین و نوش جان کنید.

مضرات چای ترش چیست ؟

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، چای ترش را یک منبع غذایی بی خطر می داند. با این حال ممکن است برخی افراد به این گیاه واکنش آلرژیک داشته باشند. در مصارف و دوزهای بسیار بالا، چای ترش ممکن است باعث آسیب کبدی شود. چای ترش را با خیالی راحت به رژیم غذایی خود اضافه کنید اما در صورتی که زیر نظر پزشک تحت درمان هستید، توصیه می شود قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید. چای ترش ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد.

بهترین راه برای مصرف هیبیسکوس چیست؟

این گیاه را به اشکالی مختلفی استفاده می کنند. به صورت چای، پودر و عصاره.

چای هیبیسکوس :

تنها کافیست با خیساندن جوانه های خشک هیبیسکوس در قوری به همراه آب جوش آن را به مدت 5 دقیقه دم کرده و سپس نوش جان کنید.

پودر هیبیسکوس :

می توان هیبیسکوس را به صورت پودر خریداری کرد. پودر هیبیسکوس از قسمت های خشک گیاه که آسیاب می شوند تهیه می شود. پودر آن را می توانید با آب مخلوط و سپس میل کنید.

عصاره هیبیسکوس :

عصاره هیبیسکوس به صورت مایع غلیظ مکمل در داروخانه و عطاری ها عرضه می شود.

بهتر است به جای تهیه عصاره یا پودر هیبیسکوس، آن را به صورت چای تهیه و دم آوری کرد. برخی از عصاره و پودر های موجود در بازار ممکن است از نظر غلظت و کیفیت متفاوت باشند. چای ترش کم هزینه ترین و در دسترس ترین حالت ممکن خواهد بود.

سخن پایانی

چای هیبیسکوس یا ترش نوعی گیاهی ارزشمند است که از دوران باستان در طب سنتی استفاده می شود. خواص چای ترش نیز تنها در طب سنتی پایان نمی یابد و علم نوین آن را اثبات می کند. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند چای ترش به کاهش وزن، بهبود سلامت قلب، کبد، کاهش رشد سلول های سرطانی و باکتریایی کمک می کند. شما می توانید این چای را به راحتی در منزل خود تهیه و از طعم و خواص آن لذت ببرید. با این حال اکثر مطالعات و تحقیقات علمی محدود به آزمایشگاه و حیوانات است و نیاز به مطالعات بیشتری بر روی انسان است.

سوالات متداول

آیا چای ترش حاوی کافئین است ؟

چای هیبیسکوس یا چای ترش، یک چای گیاهی بدون کافئین است. در صورتی که به دنبال یک نوشیدنی گرم بدون کافئین هستید، چای ترش گزینه ایده آلی است.

شاید برای شما جالب باشد : کدام چای کافئین بیشتری دارد؟ معرفی چای پر کافئین و کم کافئین 

طبع چای ترش چیست؟

طبع چای ترش سرد و خشک است. با وجود اینکه در طب سنتی به افراد سرد مزاج در فصول سرد توصیه مصرف چای ترش نمی شود، اما طب نوین آن را برای تمامی افراد بی خطر می داند.

طبع چای های محبوب را اینجا ببین : طبع چای سرد است یا گرم ؟ معرفی 13 طبع چای مختلف 

منبع مقاله

healthline.com

webmd.com

verywellfit.com

health.clevelandclinic.org

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.