9 مزیت چشمگیر چای سفید

12 بهمن 1400 زمان برای مطالعه: 7 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

چای سفید از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود. برگ ها و جوانه های آن درست قبل از باز شدن کامل، زمانی که با کرک های سفید ریز پوشیده شده اند، چیده می شوند. چای سبز و چای سیاه نیز از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شوند. با این حال، روش های مختلف پردازش، طعم و عطر هر چای را منحصر بفرد می کند. حال چای سفید کمترین فرآوری را در بین این چای ها دارد. به همین دلیل مقدار زیادی آنتی اکسیدان را حفظ می کند. در این مقاله به 9 مزیت چای سفید اشاره خواهیم کرد.

9 مزیت چای سفید

  1. چای سفید سرشار از آنتی اکسیدان است

چای سفید مملو از نوعی پلی فنول به نام کاتچین است. پلی فنول ها مولکول های گیاهی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان در داخل بدن عمل می کنند. آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر آسیب توسط ترکیباتی به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند. آسیب بیش از حد رادیکال های آزاد می تواند اثرات مضری بر بدن داشته باشد. با افزایش سن، التهاب مزمن، سیستم ایمنی ضعیف و انواع بیماری های مضر مرتبط است.

خوشبختانه به نظر می رسد چای سفید یکی از بهترین انواع چای برای مبارزه با رادیکال های آزاد باشد. در واقع، مطالعات نشان می دهد که چای سفید دارای مزایای آنتی اکسیدانی مشابه با چای سبز است که به دلیل فواید سلامتی آن شناخته شده است.

یک مطالعه نشان داده که عصاره چای سفید می تواند به محافظت از سلول های عصبی حیوانات در برابر آسیب ناشی از رادیکال آزاد به نام پراکسید هیدروژن کمک کند.

مطالعه دیگری نیز نشان داده که پودر چای سفید در کاهش التهاب ناشی از رادیکال های آزاد در سلول های پوست انسان بسیار موثر است.

  1. خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد

پلی فنول هایی مانند آنهایی که در چای سفید یافت می شوند، ممکن است از راه های مختلفی به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کنند. برای نمونه، چندین مطالعه نشان داده اند که پلی فنول ها ممکن است به شل شدن رگ های خونی و تقویت ایمنی بدن کمک کنند.

مطالعات دیگری نیز نشان داده ‌اند که پلی ‌فنول ‌ها ممکن است از اکسید شدن کلسترول بد LDL جلوگیری کنند که عامل خطر دیگری برای بیماری قلبی است. در تجزیه و تحلیل پنج مطالعه، دانشمندان دریافتند، افرادی که سه فنجان یا بیشتر چای در روز می نوشند، 21 درصد کمتر در معرض خطر بیماری های قلبی هستند.

در حالی که این نتایج نشان می دهد که چای سفید ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند، ایجاد تغییرات دیگری در شیوه زندگی برای داشتن قلب سالم نیز مهم است که شامل خوردن میوه و سبزیجات بیشتر، ورزش منظم و استراحت زیاد است.

  1. چای سفید می تواند به کاهش وزن کمک کند

دیگر مزیت چای سفید، کنترل اشتها و کمک به لاغری است. چای سبز اغلب اولین چایی است که وقتی به چای های کاهش وزن فکر می کنید به ذهنتان خطور می کند. با این حال، چای سفید ممکن است در مورد چربی سوزی به همان اندازه موثر باشد. هر دو چای دارای سطوح مشابهی از کافئین و کاتچین مانند «اپی گالوکاتچین گالات» (EGCG) هستند. یعنی ترکیبی در چای سبز که با چربی سوزی مرتبط است و به نظر می رسد که این ترکیبات با هم یک اثر هم افزایی دارند.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که عصاره چای سفید می تواند تجزیه چربی را تحریک کرده و از تشکیل سلول های چربی جدید جلوگیری کند. این تا حد زیادی به دلیل EGCG بود. بررسی مطالعات همچنین نشان می دهد که چای سفید ممکن است به افزایش متابولیسم شما 4 تا 5 درصد اضافی کمک کند. این ممکن است برابر با سوزاندن 70 تا 100 کالری اضافی در روز باشد.

شاید به دلیل اینکه چای سفید چندان محبوب نیست، هیچ تحقیقی در مورد اثرات نوشیدن چای سفید و کاهش وزن طولانی مدت انجام نشده است. تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

  1. محافظت از دندان ها در برابر باکتری ها

چای سفید منبع عالی فلوراید، کاتچین و تانن است. این ترکیب از مولکول ها می تواند با مبارزه با باکتری ها و قند به تقویت دندان ها کمک کند.

فلوراید می‌تواند با مقاوم ‌تر کردن سطح دندان ‌ها در برابر حملات اسیدی باکتری‌ها در ترکیب با شکر، از ایجاد حفره‌های دندانی جلوگیری کند.

کاتچین ها آنتی اکسیدان های گیاهی هستند که در چای سفید به وفور یافت می شوند. نشان داده شده است که آنها رشد باکتری های پلاک را مهار می کنند.

تانن ها نوع دیگری از پلی فنول موجود در چای سفید هستند. مطالعات نشان می دهد که ترکیب تانن ها و فلوراید می تواند از رشد باکتری های ایجاد کننده پلاک نیز جلوگیری کند.

  1. مبارزه با سرطان

سرطان دومین علت شایع مرگ و میر در ایالات متحده است. چندین مطالعه نشان داده اند که چای سفید ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد.

در یک مطالعه، عصاره چای سفید باعث مرگ سلولی در چندین نوع سرطان ریه شد. دو مطالعه دیگر نیز به بررسی اثرات چای سفید بر سلول های سرطانی روده بزرگ پرداختند.

مطالعات نشان داد که عصاره چای سفید رشد سلول های سرطانی روده بزرگ را سرکوب کرده و از گسترش آنها جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان های موجود در عصاره چای سفید نیز از سلول های طبیعی در برابر آسیب مولکول های مضر محافظت می کند.

با این حال، شایان ذکر است که در این مطالعات از مقادیر زیادی چای سفید استفاده شده است. برای درک اثرات نوشیدن چای سفید بر سرطان، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

این بار بیشتر بخوان : 5 تفاوت چای سبز و چای زرد

  1. مقاومت به انسولین را کاهش می دهد

انسولین یک هورمون فوق العاده مهم است که به انتقال مواد مغذی از طریق جریان خون به سلول‌ها کمک می‌کند تا بعداً استفاده یا ذخیره شوند.

با این حال، در نتیجه چندین عامل از جمله مصرف زیاد قند، بدن برخی از افراد به انسولین پاسخ نمی دهند و این پدیده «مقاومت به انسولین» نامیده می شود.

متأسفانه، مقاومت به انسولین بسیار رایج است و با بسیاری از بیماری های مزمن از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سندرم متابولیک مرتبط است.

جالب توجه است، مطالعات نشان داده‌ اند که پلی فنول‌ های موجود در چای سفید ممکن است خطر مقاومت به انسولین را کاهش دهند.

مطالعات حیوانی نشان داده است که EGCG و سایر پلی فنول های موجود در چای سفید ممکن است اثرات انسولین را تقویت کرده و از افزایش سطح قند خون جلوگیری کنند.

در تجزیه و تحلیل 17 مورد مطالعه روی بیش از 1100 نفر، دانشمندان دریافتند که مولکول های داخل چای، مانند پلی فنل ها، به طور قابل توجهی سطح قند خون و انسولین را کاهش می دهند.

در حالی که این تحقیقات امیدوارکننده به نظر می رسد، مطالعات بیشتر مبتنی بر انسان به طور خاص در مورد چای سفید به روشن شدن اینکه آیا می تواند خطر مقاومت به انسولین را کاهش دهد یا خیر کمک خواهد کرد.

  1. چای سفید می تواند ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد

پوکی استخوان یک بیماری است که در آن استخوان ها پوک و متخلخل می شوند.

این بیماری 44 میلیون آمریکایی بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است منجر به شکستگی و کیفیت زندگی پایین تر شود.

مطالعات نشان داده اند که رادیکال های آزاد و التهاب مزمن ممکن است پوکی استخوان را تسریع کنند. این دو عامل ممکن است سلول‌ هایی را که به رشد استخوان کمک می‌کنند، سرکوب کرده و سلول‌ هایی را که استخوان‌ ها را تجزیه می‌ کنند، تقویت کنند.

نشان داده شده است که کاتچین‌ هایی که در چای سفید یافت می‌شوند با این عوامل خطر مبارزه می ‌کنند. تصور می شود که آنها سلول هایی را که استخوان ها را می شکنند، سرکوب می کنند.

این کاتچین ها در چای سفید در مقایسه با دیگر انواع چای به وفور یافت می شوند.

  1. جلوگیری از پیری زیاد پوست

دیگر مزیت چای سفید، جلوگیری از پیری زود رس پوست است. با بالا رفتن سن افراد، طبیعی است که پوست آنها چروک و شل شود. پیری پوست به دو روش اصلی رخ می دهد: پیری داخلی و پیری خارجی.

پیری خارجی زمانی اتفاق می افتد که عوامل محیطی به پوست آسیب می رسانند و باعث پیری می شوند. به عنوان مثال، اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند به مرور زمان از طریق التهاب به پوست آسیب برساند.

پیری درونی به پیری طبیعی نیز معروف است. این در اثر آسیب عوامل مختلف در داخل بدن شما مانند رادیکال های آزاد و آنزیم های خاص ایجاد می شود.

آنزیم هایی به نام الاستاز و کلاژناز ممکن است به شبکه فیبر پوست آسیب برسانند که به طور معمول به سفت و محکم ماندن آن کمک می کند.

ترکیبات موجود در چای سفید ممکن است به محافظت از پوست شما در برابر اثرات پیری داخلی و خارجی کمک کند.

در یک مطالعه، دانشمندان کشف کردند که استفاده از عصاره چای سفید روی پوست به محافظت در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید کمک می کند.

بسیاری از مطالعات نشان داده ‌اند پلی ‌فنول‌ هایی که در چای سفید یافت می‌شوند، می ‌توانند چندین مؤلفه سلولی را که ممکن است به شبکه فیبری آسیب بزنند، سرکوب کند.

شاید برای شما جالب باشد : انواع چای زرد چیست؟ 7 چای زرد محبوب

  1. محافظت در برابر بیماری های پارکینسون و آلزایمر

از دیگر مزیت چای سفید می توان به محافظت در برابر فراموشی و آلزایمر اشاره کرد. ترکیبات موجود در چای سفید، مانند پلی فنل EGCG، ممکن است خطر ابتلا به پارکینسون و بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند که EGCG می تواند رادیکال های آزاد را سرکوب کند، التهاب را کاهش دهد و سایر عوامل خطر را برای هر دو بیماری کاهش دهد.

به عنوان مثال، چندین مطالعه نشان داده اند که EGCG می تواند از تجمع نامناسب پروتئین ها جلوگیری کند که عاملی خطر برای پارکینسون و بیماری آلزایمر است. تجمع نادرست پروتئین ها می توانند باعث التهاب و آسیب به اعصاب مغز شوند.

همچنین چندین مطالعه انسانی وجود دارد که نوشیدن چای را با خطر کمتر ابتلا به هر دو بیماری مرتبط دانسته است.

برای مثال، مروری بر هشت مطالعه با بیش از 5600 نفر نشان داد افرادی که چای می‌نوشیدند نسبت به افرادی که چای نمی‌نوشیدند، 15 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون بودند.

تجزیه و تحلیل دیگری از 26 مطالعه و بیش از 52500 نفر نشان داد که نوشیدن روزانه چای با 35 درصد کاهش خطر ابتلا به اختلالات مغزی مانند بیماری آلزایمر مرتبط است.

مزیت چای سفید برابر بیماری های پارکینسون و آلزایمر
مزیت چای سفید برابر بیماری های پارکینسون و آلزایمر

جمع بندی

چای سفید سرشار از آنتی اکسیدان است که آن را به یک چای فوق العاده سالم تبدیل می کند. در این مقاله به 9 مزیت چای سفید اشاره شد. مطالعات چای سفید و اجزای آن را با انواع مزایای سلامتی چشمگیر از جمله کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان مرتبط دانسته اند. همچنین ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

متأسفانه، چای سفید به اندازه چای های دیگر، مانند چای سبز، مورد مطالعه قرار نگرفته است، زیرا آنقدر محبوب نیست. مطالعات بیشتر انسانی بر روی چای سفید می تواند به روشن شدن مزایای سلامتی آن کمک کند. از این رو مطالعات بر مزیت چای سفید همچنان ادامه دارد.

در مجموع، چای سفید یک مکمل عالی برای رژیم غذایی شما است و تهیه آن آسان است. طعمی لطیف و در عین حال با طراوت دارد و می توان آن را هم به صورت گرم و هم به عنوان دم کرده سرد میل کرد.

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.