معرفی 5 ابزار ماچا ست در تهیه اصولی چای ماچا

18 تیر 1402 زمان برای مطالعه: 4 دقیقه 1 دیدگاه مقالات

ماچا از خانواده چای سبز است که در ژاپن به روش خاصی تهیه می شود. این نوشیدنی از برگ های جوان چای تهیه و به دقت برداشت، خشک و به کمک آسیاب های سنگی مخصوص آسیاب می شوند تا کلروفیل برگ سبز چای نسوزد. آسیاب ماچا بسیار ریز است و تا پودری شکل شدن ماچا به رنگ سبز زمردین ادامه می یابد . ماچا به عنوان یک نوشیدنی آرامش بخش به همراه خواص فراوان و منحصر به فرد شناخته می شود که در فرهنگ مردم آسیایی به ویژه ژاپن بسیار به آن پرداخته شده است. تهیه چای ماچا طبق عادات و رسوم خاصی انجام می شود. از این رو، برای سرو صحیح ماچا، به ابزار های مناسب نیاز دارید. در این مقاله سعی بر معرفی ابزار ماچا ست خواهیم داشت.

معرفی ابزار ماچا ست

ست مخصوص ماچا یا ماچا ست شامل چند قطعه مختلف و ضروری برای تهیه و نوشیدن ماچا مانند کاسه ماچا، ویسک (همزن)، نگهدارنده همزن (هولدر ویسک)، پیمانه مخصوص ماچا (چاشاکو) و صافی (استرینر) است. این ابزار های ضروری در فرآیند تهیه و مصرف چای ماچا از اهمیت بالایی برخورداراند.

معرفی ابزار ماچا ست

کاسه

کاسه های مخصوص ماچا نقش مهمی در تهیه این نوشیدنی دارند. معمولا جنس این کاسه ها از سرامیک است که طراحی مخصوصی جهت تهیه و مخلوط کردن چای ماچا با آب یا شیر دارند. همچنین اندازه این کاسه ها برای نگهداری و انجام مراسمات مناسب است.

مشاهده و خرید انواع کاسه ماچا

کاسه

همزن (ویسک)

همزن و یا ویسک ماچا یکی از مهم ترین ابزار های ست ماچا در فرآیند تهیه ماچا است. معمولا جنس ویسک ماچا از چوب بامبو است که وظیفه آن مخلوط کردن پودر ماچا با آب است. با چرخاندن ویسک به شکل w در آب می توانید ماچا را به خوبی و به صورت یکنواخت با آب ترکیب کنید. معمولا این فرآیند تا زمان به وجود آمدن حباب ها بر روی سطح ماچا ادامه می یابد.

حال اگر برای شما سوال است که چرا ویسک ماچا از جنس بامبو تهیه می شود، در ادامه با ما همراه باشید.

1- منشا طبیعی

بامبو یک گیاه طبیعی است که در بسیاری از کشورهای جهان رشد می کند. این گیاه در چین به صورت وسیع رشد می کند و به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی نیز شناخته می شود. هند، اندونزی، بنگلادش، ویتنام، تایلند، مالزی و … نیز دارای این گیاه با ارزش هستند که به عنوان یک منبع طبیعی و مفید در صنایع مختلفی استفاده می شود.

از این رو، استفاده از چوب بامبو در تهیه وی

سک ماچا، کم هزینه تر است زیرا چوب بامبو متریال طبیعی و آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کند

2-خواص مناسب

چوب بامبو به خوبی با ماچا سازگار است و برای تهیه این نوشیدنی به خوبی عمل می کند. بامبو به عنوان یک همزن مناسب به تشکیل لایه هایی از حباب در ماچا کمک می کند.

3- بامبو و فرهنگ ژاپنی

استفاده از بامبو در ابزار ماچا ست با سنت و فرهنگ ژاپنی سازگار است. در فرهنگ ژاپنی ها، بامبو یک جز مهم در فرآیند تهیه و سرو ماچا با ارزش بالای فرهنگی شناخته می شود.

نگهدارنده ویسک (هولدر ویسک)

هولدر ماچا یا نگهدارنده ویسک یکی دیگر از ابزارهای مهم ماچا ست است. هولدر ویسک معمولا از جنس سرامیک ساخته می شود تا نقش نگهداری ویسک ماچا را ایفا کند. رها کردن ویسک ماچا در سینی قبل و یا بعد از سرو ماچا ظاهر زیبایی ندارد و مهم تر از آن می توان باعث آلوده شدن ویسک، شکستگی پرهای آن و از بین رفتن شکل ظاهری آن شود.

معرفی ابزار ماچا ست

پیمانه مخصوص ماچا (چاشاکو)

یکی دیگر از ابزار تهیه ماچا، چاکاشو یا پیمانه ماچا است. معمولا جنس چاشاکو از بامبو بوده که دارای شکلی زیبا و طراحی منحصر به فرد است. از چاشاکو برای اندازه گیری پودر ماچا در هنگام تهیه چای ماچا استفاده می شود. همانگونه که در فوق گفته شد، جنس چوبی بامبو ویسک و چاشاکو در ست ماچا بسیار معروف است.

پیمانه مخصوص ماچا (چاشاکو)

پیمانه مخصوص ماچا (چاشاکو)

صافی (استرینر)

صافی یا استرینر ابزاری کاربردی و مهم در ست ماچا است. با استفاده از فیلترهای ریز استرینر، پودر خالص ماچا وارد محفظه می شود. از این رو استفاده از استرینر بسیار حائز اهمیت است.

مشاهده و خرید استرینر

صافی (استرینر)

سخن پایانی

در این مقاله سعی بر معرفی ابزار ماچا ست جهت تهیه نوشیدنی ژاپنی ماچا و تجربه ای روش لذت بخش و اصولی کردیم. با استفاده از ابزار ست دم آوری ماچا که شامل کاسه، ویسک، هولدر ویسک، چاشاکو و استرینر است می توانید به درستی این چای را تهیه و سرو کنید.

سوالات متداول

در ادامه به سوالات متداولی که مشتریان حضوری ما بر می خورند پاسخ خواهیم داد. در صورت هرگونه سوال و ابهام، در قسمت نظرات همین مقاله، پاسخگوی شما خواهیم بود.

بله. محدودیتی برای تهیه ماچا وجود ندارد. اما لازم به ذکر است که استفاده از ابزارهای مناسب و طراحی شده مخصوص ماچا می تواند بهترین عملکرد را برای شما داشته باشد تا بتوانید از خواص کامل ماچا بهره مند شوید. ست دم آوری مخصوص ماچا از دیرباز تا کنون در فرهنگ برخی کشورها مانند چین و ژاپن محبوب و مرسوم است.

ست ماچا شامل ابزار های مختلفی در فرآیند تهیه اصولی و صحیح ماچا است که می تواند باعث بهبود نتیجه تهیه ماچا شود.

خیر. امروزه ممکن است ویسک ها از جنس های گوناگونی باشند. اما انتخاب همزن با کیفیت در تهیه این نوشیدنی جادویی بسیار حائز اهمیت است. از این رو، برای تهیه ماچا، ویسک بامبو پیشنهاد می شود.

بله. اما در صورتی که به دنبال با کیفیت ترین روش تهیه ماچا هستید، استرینر نقش مهمی ایفا خواهد کرد. با رد کردن ماچا از فیلتر استرینر، نوشیدنی با کیفیت تری خواهید داشت.

بله. با اضافه کردن شیر به ماچا، طعم آن مقداری تغییر و نوشیدنی کرمی رنگ خواهد شد. اما در نظر داشته باشید که اضافه کردن شیر می تواند طعم اصیل ماچا را تغییر دهد.

این بار بیشتر بخوان : آموزش طرز تهیه چای ماچا + ماچا لته (به همراه فیلم آموزشی)

بله. شما می توانید برای تهیه سایر نوشیدنی ها مانند ماچا لته از پودر ماچا استفاده کنید. حتی از پودر ماچا در تهیه کیک، کوکی، انواع دسر و … استفاده می شود.

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.