7 خواص چای ماچا که سلامت شما را بهبود می بخشد

5 آذر 1402 زمان برای مطالعه: 4 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

چای ماچا، یک نوع چای سبز ژاپنی است که به دلیل فرآیند خاص در تولید و برداشت، خواص منحصربه فردی ارائه می دهد. خاصیت آنتی اکسیدانی و کافئین بالای ماچا به محبوبیت روز افزون این چای در سراسر جهان کمک کرده که از مهم ترین خواص آن ها می توان به بهبود سلامت قلب، کنترل وزن و سایر جنبه های سلامتی که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت اشاره کرد. با 7 خواص چای ماچا همراه ما باشید.

 

ماچا چیست؟

چای ماچا از گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) تهیه می شود. کشاورزان ژاپنی در بیشتر دوره رشد گیاهان چای، از سایه بان استفاده می کنند تا کمبود نور خورشید باعث افزایش تولید کلروفیل در گیاه شود. با کمبود نور، اسید آمینه گیاه افزایش و گیاه رنگ سبز تیره تری به خود می گیرد. پس از برداشت برگ های چای، کشاورزان ساقه ها و رگبرگ ها را جدا کرده و برگ ها را به صورت پودر ریز خرد و آسیاب می کنند. این رشد متفاوت سبب ارزش غذایی منحصربه فردی در این چای می شود که آن با نام چای ماچا عرضه می شود. (منبع)

7 خواص چای ماچا

طبق آخرین مطالعات، فواید مختلفی برای چای ماچا کشف شده است که نشان می دهد چای ماچا می تواند از کبد محفاظت کرده و باعث سلامت قلب و حتی کاهش وزن شود. در ادامه به 7 خواص چای ماچا اشاره خواهیم کرد.

 

1- سرشار از آنتی اکسیدان

ماچا سرشار از آنتی اکسیدان همانند کاتچین است. این آنتی اکسیدان ها از تخریب رادیکال های آزاد مضر جلوگیری می کنند. این ترکیبات می توانند به سلول ها آسیب رسانده و باعث بروز بیماری های مزمن شوند. نکته جالب چای ماچا در این است که به دلیل کاشت و برداشت ماچا در سایه، محتوای کاتچین آن کمتر از انواع چای سبز است. با این وجود، بعد از اینکه ماچا در آب حل می شود، میزان کاتچین آن به یکباره 3 برار خواهد شد. (منبع)

با گنجاندن چای ماچا در رژیم غذایی خود، می توانید از مزایای بی نظیر آنتی اکسیدانی آن استفاده کنید. این خواص چای ماچا، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن می شود.

2- ممکن است به محافظت از کبد کمک کند

اصلی ترین عضو بدن در دفع سموم، متابولیسم داروها و پردازش مواد مغذی توسط کبد انجام می شود. مطالعات نشان می دهند ماچا ممکن است به محافظت از کبد کمک کند. یک بررسی در سال 2015 در 15 مطالعه نشان داد نوشیدن چای سبز خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش می دهد. برخی دیگر از مطالعات نشان داده اند ماچا می تواند از آسیب کبد جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش دهد. با این حال، مطالعات بیشتری برای بررسی اثرات آن مورد نیاز است.  (منبع)

3- تقویت و بهبود عملکرد مغز

تحقیقات نشان می دهد چندین جز موجود در ماچا می تواند باعث بهبود عملکرد مغز شوند. در یک مطالعه بر روی 23 نفر، یک سری وظایفی برای اندازه گیری عملکرد مغزی مشخص شد. شرکت کنندگاهی که چای ماچا استفاده کرده بودند، عملکرد مغذی متفاوت و بهتری داشتند. در مطالعه دیگر، مصرف روزانه 2 گرم پودر ماچا به مدت 2 ماه، باعث بهبود عملکرد مغز در افراد مسن گردید. (منبع)

چای ماچا کافئین بیشتری نسبت به چای سبز دارد. همچنین ماچا حاوی ترکیبی به نام ال تیانین (L-theanine) است که باعث افزایش هوشیاری می شود و از سقوط سطوح انرژی جلوگیری می کند. (منبع)

4- ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند

ماچا سرشار از اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است. این ترکیب نوعی کاتچین است که ممکن است خواص ضد سرطانی قوی داشته باشد. برخی مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده اند ماچا ممکن است به پیشگیری از برخی سرطان ها کمک و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند. اگر چه نیاز به تحقیقات بیشتری در این مورد وجود دارد. (منبع)

5- ممکن است قلب را تقویت کند

تحقیقات نشان داده اند نوشیدن چای سبز که مشخصات مغذی مشابهی با ماچا دارد می تواند به محفاظت از قلب در برابر بیماری ها کمک کند. از طرفی ماچا می تواند به کاهش فشار خون بالا و سایر عوارض در بیماری های قلبی کمک کند. (منبع)

6- کمک به کاهش وزن

چای سبز یکی از مکمل های گیاهی در رژیم های غذایی شناخته شده جهت کاهش وزن است. اگرچه اکثر مطالعات انجام گرفته بر چای سبز تمرکز دارد، اما ماچا از همان گیاه می آید و حاوی ترکیبات مشابهی است. یک بررسی در سال 2020 نشان داد استفاده از چای سبز به همراه رژیم غذایی و ورزش می تواند شاخص توده چربی را کاهش دهد. چای ماچا می تواند به افزایش متابولیسم و چربی سوزی و در نتیجه به کاهش وزن کمک کند. در صورتی که به دنبال کاهش وزن خود هستید، بهتر است ماچا را بدون شیر و شکر تهیه و سرو کنید. (منبع)

7- ماچا به راحتی تهیه می شود

راه های زیادی برای لذت بردن از ماچا و استفاده از فواید بی نظیر آن وجود دارد. یکی از راه های استفاده از ماچا الک کردن 1 الی 2 قاشق چای خوری (معادل با 2 الی 4 گرم) پودر ماچا در فنجان است. سپس با 59 میلی لیتر آب داغ مخلوط و میل کنید. شما می توانید نسبت پودر ماچا به آب را بر اساس قوام و سلیقه خود تنظیم کنید. از دیگر روش های تهیه چای ماچا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. سرو ماچا به همراه شیر (ماچا لاته)
  2. استفاده در دسر، نوشیدنی، غذا مانند پودینگ، بستنی، کوکی، اسموتی و …

در صورتی که به دنبال تهیه ماچا به روشی اصولی هستید، پیشنهاد می شود مقاله زیر را مطالعه کنید.

اینجا بخوانید : آموزش طرز تهیه چای ماچا + ماچا لته 

 

تفاوت چای ماچا با چای سبز

ماچا حاوی مواد مغذی کل برگ چای است. این مورد دلیلی بر کافئین و آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به چای سبز معمولی خواهد بود.

شاید برای شما جالب باشد : معرفی 5 ابزار ماچا ست در تهیه اصولی چای ماچا

سخن پایانی

ماچا از خانواده چای سبز است که با روشی متفاوت و منحصر به فرد کاشت و برداشت می شود. اصلی ترین تفاوت چای ماچا با چای سبز، مقادیر بیشتر آنتی اکسیدان و کافئین و سایر ترکیبات است. از مهم ترین خواص چای ماچا می توان به مدیریت و کاهش وزن، کاهش خطر بیماری های قلبی و سرطان، محافظت از کبد و بهبود عملکرد مغز اشاره کرد. تهیه ماچا نیز ساده است و می توان آن را با آب، شیر، شیک، دسر، غذاها و نوشیدنی های دیگر اضافه کرد.

منبع

https://www.healthline.com/nutrition/7-benefits-of-matcha-tea#heart-health

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.