گایوان (GAIWAN) چیست و چگونه از گایوان استفاده کنیم؟

19 فروردین 1403 زمان برای مطالعه: 3 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

برای شروع سال 1403، توجه شما را به یکی از ظروف دم آوری چای گرانبها و کمیاب جلب می کنیم. گایوان، فنجانی محبوب که در دوره های مختلف در سراسر جهان استفاده می شود. این ظرف چینی منحصر به فرد، در چین ابداع و با نام گایوان (盖碗) عرضه شد. گایوان که برای دم کردن و نوشیدن چای استفاده می شود. چگونه از گایوان استفاده کنیم؟

تاریخچه گایوان

گایوان که به صورت guy-wahn تلفظ می شود، معمولا دارای دیواره نازک با جنس سرامیک یا شیشه است. قدمت استفاده از گایوان درب دار در چین، حداقل از سلسله تانگ تکامل یافته است. تکامل بعدی نعلبکی شکل شبیه پایه فنجان در زمان سلسله سونگ (960-1279) پدیدار شد.

سه قسمت اصلی گایوان شامل درب، کاسه و نعلبکی می شود. این سه عضو رایج گایوان است که به همین دلیل، با عنوان «سان کای وان» (三才碗) یا «جام سه استعداد» شناخته می‌شود. بر اساس فولکلور چینی، “gai” (盖، درب) نماد بهشت، “wan” (碗، کاسه چای) نماد انسان، و “tuo” (托، نعلبکی) نماد زمین است. به طور کلی، این ظرف چای سه جانبه مظهر هماهنگی بین بهشت، زمین و انسان است. در کنار مفهوم زیبا، طراحی ظریف و کاربری بی نظیر گایوان سبب می شود تا تمام چیزی که برای دم کردن یک فنجان چای لازم است فراهم شود.

نحوه عملکرد گایوان

همانگونه که در مطلب فوق ذکر شد، گایوان از سه بخش اصلی تشکیل می شود. درب گایوان، برای نگه داشتن گرما و نگه داشتن برگ های چای هنگام نوشیدن و یا ریختن استفاده می شود. فنجان آن محل دم آوری و نعلبکی راهی برای نگه داشتن گایوان بدون سوزاندن انگشتان را فراهم می کند.

چگونه از گایوان استفاده کنیم؟

گایوان معمولا در یک دست نگه داشته می شود و با دستی دیگر، با کمی فشار سبک برای نگه داشتن اجزای انباشته شده داخل، نیرو وارد می شود. آداب سخت گیرانه پیرامون استفاده از آن می تواند نیاز به تمرین داشته باشد. در صورتی که برای اولین بار از گایوان استفاده می کنید، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول

گایوان را با آب داغ بشویید. این عمل باعث می شود که گایوان گرم و گرد و غبار ظرف پاک شود.

مرحله دوم

برگ های خشک چای را داخل کاسه گایوان بریزید. این میزان می تواند برابر با 1 الی 2 قاشق چایخوری باشد. در نظر داشته باشید که حجم زیاد چای و آب می تواند از فضای کافی برای باز شدن چای و دم آوری جلوگیری کند. همچنین در صورت سطح تماس آب داغ با درب گایوان، احتمال داغ شدن درب وجود دارد که می تواند باعث سوختگی دست شود.

مرحله سوم

آب داغ را داخل گایوان بریزید و سپس درب آن را بگذارید. فنجان را با انگشت شست خود ثبات نگه دارید تا چای دم بکشد.

مرحله چهارم

درب فنجان را برداشته و عطر برگ های چای را توسط درب، ببوید. این عمل باعث می شود تا از طعم چای لذت بیشتری ببرید.

مرحله پنجم

درب را به منظور سرو و جلوگیری از خروج برگ های چای بگذارید و کمی آن را کج کنید. سپس چای داخل گایوان را درون فنجان دیگر سرو کنید. چای می تواند مستقیما از گایوان مصرف یا در فنجان دیگری سرو شود.

کدام چای ها را می توان با گایوان سرو کرد ؟

در اصل، گایوان برای چای سبز استفاده می شد که نیاز به ظرافت در دم آوری و سرو داشت. دیواره های نازک چینی گایوان، حرارت کمی را حفظ می کند که به دم آوری بهتر چای سبز کمک می کند. اگر چای سبز را با آب جوش و خیلی داغ (بالاتر از 80 درجه سانتی گراد) دم کنید، نتیجه یک چای سبز تلخ بدون ظرافت است تا چای سبز خوشمزه با طعم های گلی. از این رو برای حفظ کیفیت چای، همچنان از گایوان استفاده می شود. شما می توانید انواع چای را توسط گایوان دم آوری و سرو کنید.

سخن پایانی

گایوان (Gaiwan) ابزاری سنتی و بسیار مهم در فرهنگ چای نوشی چینی است که از قرن‌ها پیش به کار گرفته می‌شود. این وسیله شامل سه قسمت اصلی می باشد. درب، فنجان و نعلبکی. چگونه از گایوان استفاده کنیم؟ استفاده از گایوان یک هنر است که نیاز به تمرین و تجربه دارد. برای دم آوری، چای را به همراه آب داغ درون گایوان می ریزند. سپس اندکی بعد، درب آن را با یک انگشت نگه داشته و چای درون آن را سرو می کنند. این فرآیند نه تنها برای آماده کردن چای استفاده می‌شود بلکه برای تجربه لذت بردن از عطر و طعم چای نیز مفید است. با تمرین مداوم، می‌توانید هنر استفاده از گایوان را بهتر بیاموزید و لذت بیشتری از چای بردارید.

منبع

chitracollection

essenchatea

jardinsdegaia

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.