بهترین راه برای نگهداری چای در خانه چیست؟ 7 راهکار فوق العاده!

23 فروردین 1403 زمان برای مطالعه: 3 دقیقه 0 دیدگاه اخبار

چای ماندگاری سخاوتمندانه ای دارد و می توان آن را تا یک سال و حتی بیشتر در خانه نگهداری کرد. اما نگهداری چای رابطه مستقیم با نحوه نگهداری از آن دارد. ما در چین چای سخت تلاش می کنیم تا مرغوب ترین چای ها را از مبدا وارد کنیم، در نگهداری آن در انبار خود بسیار حساس هستیم و با بسته بندی مناسب تحویل می دهیم تا از طعم و مزه چای در فنجان شما مطمئن شویم. اما نحوه نگهداری چای در خانه نقشی کلیدی در طعم و مزه فنجان شما خواهد داشت. چه چیزی چای را خراب می کند؟ بهترین راه برای نگهداری چای در خانه چیست؟

چه چیزی چای را خراب می کند؟

بیشترین خرابی چای به اکسیداسیون مربوط می شود. فرآیند اکسیداسیون بخشی از فرآیند تهیه برخی از چای هاست که چای را با روش های متفاوتی انبار کرده تا به طعم دلخواه برسند. فرآیند اکسیداسیون باعث تحریک و تسریع اسیدیته می شوند و در نتیجه طعم های تیره و قوی تری ایجاد می شود. اما چرا باعث خرابی چای می شود؟

فرآیند اکسیداسیون باید زیرنظر افراد متخصص قرار بگیرد. در واقع، پس از پروسه تولید، مراحل آماده سازی چای انجام شده است. از این رو، در نگهداری چای مهم است که آن را به همان شکلی که تهیه کرده اید حفظ کنید.

چای های ظریف مانند چای سبز و سفید، به طور طبیعی جز حساس ترین چای ها هستند که به نگهداری دقیق و حساس تری نیاز دارند. با در نظر گرفتن این موضوع برای حفظ طعم و عطر چای، بهترین راه برای نگهداری چای در خانه چیست؟

بهترین راه برای نگهداری چای در خانه چیست؟

1- چای را دربسته نگه دارید

با قرار گرفتن چای در معرض هوا (اکسیژن)، برگ های چای مجددا به فرآیند اکسیداسیون ادامه می دهند. بنابراین برای آنکه اکسیداسیون چای را محدود کنید بهتر است از یک کنیستر چای (نگهدارنده چای) استفاده کنید.

2- ظرف چای را پر کنید

شاید کمی دشوار به نظر برسد که از خالی شدن کنیستر چای جلوگیری کنید. در نظر بگیرید هرچه چای بیشتری در کنیستر باشد، فضای کمتری برای هوا و اکسیداسیون وجود خواهد داشت. بنابراین بهترین کار این است که قوطی ها را پر نگه دارید!

3- چای را خنک نگه دارید

جالب است بدانید که از حرارت بالا برای توقف فرآیند اکسیداسیون در طول پروسه تولید چای استفاده می شود اما دمای گرم مداوم می تواند باعث تسریع این فرآیند شود. بنابراین تلاش کنید تا چای خود را در یک مکان خنک نگهداری کنید.

4- چای را خشک نگه دارید

افزودن آب گرم به برگ های خشک چای باعث دم آوری یک فنجان خوش عطر و طعم می شود. بنابراین مهم است تا قبل از زمان دم کردن چای، آن را از رطوبت حفظ کنید تا از قفل شدن طعم چای مطمئن شوید. شرایط مرطوب شهری متفاوت در ایران می تواند متفاوت باشد که ممکن است برای حفظ کیفیت چای دردسر ساز باشد. بنابراین بازهم توصیه می کنیم که چای را در ظرف دربسته و در یک مکان خنک و خشک نگه دارید تا باعث افزایش عمر و حفظ کیفیت چای شود. همچنین از وارد کردن قاشق چای خوری خیس به دورن کنیستر خودداری کنید. این مورد نیز می تواند باعث کهنگی و کاهش کیفیت چای شود.

5- چای را از گیاهان و ادویه ها دور نگه دارید

همانطور که چای هر گونه رطوبت موجود در هوا را جذب می کند، برگ های چای نیز تمایل به جذب هر گونه بوی تند اطراف خود را دارند. به عنوان مثال، برخی از تولیدی های چای سبز یاس از این ترفند استفاده می کنند. برگ های چای سبز بوی شیرین گل های یاس را به سرعت جذب کرده و طعمی منحصربه فرد ایجاد می شود.

با این حال، اگر شما نمی خواهید چای سیاه‌تان طعم نعنایی، زیره یا ادویه ای داشته باشد، آن را در چای دان و کنیستر و در فضای متفاوت نگهداری کنید.

6- چای را در محیط تاریک نگه دارید

اگرچه هنوز مشخص نیست که چرا و چگونه نور بر طراوات چای تاثیر می گذارد، اما می تواند باعث خرابی چای شود. گاهی اوقات حتی ممکن است طعم چای درون قوطی را فلزی کند. بنابراین توصیه می کنیم چای را درون کمد و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

7- چای را به صورت تازه و مقدار کم خریداری کنید

خرید چای به صورت تازه و با مقدار کم می‌تواند تأثیر مهمی بر کیفیت و لذت مصرف آن داشته باشد. انتخاب چای تازه به معنای داشتن برگ‌هایی با طعم بیشتر است که در اثر برداشت به تازگی از گیاه، حفظ شده‌اند. همچنین خواه یا ناخواه ممکن است چای شما در طولانی مدت کیفیت خود را از دست بدهد. بنابراین توصیه می کنیم حجم کمتری از چای را تهیه کرده و مجددا خرید انجام دهید.

ظرف شیشه ای یا فلزی ؟

چای دان های شیشه ای روشی زیبا برای نگهداری چای است اما این روش برای چای هایی که به طور منظم در معرض نور هستند مناسب نیست. بهترین راه نگهداری چای، در کنیستر های کدر (جلوگیری از ورود نور) و در محیط تاریک است.

در نهایت

برای نگهداری چای در خانه و افزایش عمر و حفظ کیفیت چای، آن را در مکانی خنک، تاریک و خشک در یک ظرف درب دار نگهداری کنید. این بهترین راه برای اطمینان از اینکه همیشه چای خود را در بهترین حالت می نوشید خواهد بود.

منبع

realsimple

goodandpropertea

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.