چای جاسمین چیست ؟ 11 خواص چای جاسمین + معرفی انواع چای جاسمین

8 اردیبهشت 1403 زمان برای مطالعه: 5 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

چای جاسمین (جازمین)، به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی سرزمین چین شناخته می شود. این چای با شکوفه های تازه یاس معطر می شود و طعم و عطر گلی در این چای ایجاد می کند. چای جاسمین اغلب دارای چای سبز است اما می توانید از چای سفید، مشکی و اولانگ با بوی یاس لذت ببرید. از دوران باستان، چای جاسمین به عنوان نمادی از زبیایی، آرامش و تامل در فرهنگ چین نقش بسزایی داشته است. امروزه، علاوه بر جایگاه فرهنگی و هنری خود، خواص بهداشتی و درمانی این نوع چای مورد توجه بسیاری از محققان و دانشمندان قرار گرفته است. در این مقاله به 11 خواص چای جاسمین اشاره و در نهایت، انواع آن را معرفی خواهیم کرد.

تاریخچه چای جاسمین

چای جاسمین در زمان سلسله هان در چین معرفی شد و ارتباط نزدیکی با شهر فوژو در چین دارد. این چای، توسط گل یاس که از گل های مقدس در آیین بودا بود معطر شد. همچنین چای جاسمین ارتباط نزدیکی با کاربردهای دارویی دارد و در مراسمات چای گونگفو شناخته می شود.

خواص چای جاسمین

چای جاسمین خواص متعددی دارد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

1- چای چاسمین آرامش بخش است

تحقیقات نشان می دهد چای جاسمین با رایحه یاس دارای اثر آرام بخشی است که می تواند به افراد مضطرب کمک کند. همچنین چای جاسمین حاوی چای سبز، سفید و یا سیاه است که همگی از گیاه کاملیاسیننسیس تهیه می شود. این چای ها همگی حاوی ال تیانین هستند. ال تیانین یک ترکیب منحصربه فرد در چای است که می تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند.

2- بهبود هوشیاری، عملکرد مغز و بهبود حافظه کوتاه مدت

تحقیقات نشان می دهند که چای یاس، به افزایش هوشیاری و توجه کمک می کند. این می تواند به دلیل وجود چای سیاه، سفید و یا سبز باشد که حاوی مقادیر متوسط تا ملایمی از کافئین است. کافئین می تواند به افزایش انرژی و تقویت عملکرد مغز کمک کند. علاوه بر این، کافئین فعالیت مغز را افزایش می دهد و با آزادسازی سایر انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و سروتونین، باعث بهبود خلق و خو می شود.

3- جلوگیری از آلزایمر و بیماری پارکینسون

چای جاسمین به دلیل محتوی غنی پلی فنول، ممکن است از شما در برابر آلزایمر و بیماری پارکینسون محافظ کند. این چای به دلیل وجود چای سبز دارای EGCG بالایی است که می تواند التهاب را سرکوب کرده و اثر آسیب رادیکال های آزاد را خنتی کند. این دو، عامل کلیدی برای پیشرفت آلزایمر و پارکینسون در نظر گرفته می شود. چگونه ؟

EGCG موجود در این چای، از تجمع اشتباه پروتئین ها در مغز جلوگیری می کند. در غیر این صورت، این پروتئین ها در جای نادرست باعث التهاب می شود که در نهایت به اعصاب مغز آسیب می رسانند. این تنها مزایای EGCG نیست. همراه چین چای باشید.

4- کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

طبق بررسی ها، امروزه حدود 422 میلیون نفر در دنیا از دیابت نوع 2 رنج می برند. این بیماری زمانی رخ می دهد که بدن افراد نتواند به شکلی موثر از انسولین استفاده کند. انسولین، هورمونی است که به انتقال قند از خون به سلول ها کمک می کند. چای جاسمین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. EGCG موجود در این چای به بدن کمک می کند تا از انسولین، به شکلی موثرتر استفاده کرده و سطح قند خون را کاهش دهد. این می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

5- تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر مزایای چای جاسمین می توان به بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. چای جاسمین حاوی کاتچین هاست که می تواند از بیماری هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کند.

6- کاهش التهاب

چای سیاه، سبز و سفید که پایه اصلی چای جاسمین هستند، می توانند به کاهش التهاب کمک کنند. در صورتی که از دردهای موقتی و یا شرایط التهابی مزمن مانند آرتریت رنج می برید، یک فنجان چای جاسمین را امتحان کرده تا از اثرات آن شگفت زده شوید.

7- کمک به هضم غذا

در صورتی که به نوشیدن چای پس از صرف غذا علاقمند هستید، چای جاسمین یک گزینه ایده آل خواهد بود. چای جازمین می تواند به هضم بهتر غذا کمک کرده و به تسکین مشکلات معده کمک کند. همچنین صرف نظر از اینکه چای جاسمین یک راه عالی برای کمک به تسکین ناراحتی معده شناخته می شود، می تواند به هیدراته ماندن بدن کمک کند.

8- سرشار از آنتی اکسیدان

تمام چای هایی که بر پایه جاسمین هستند از گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شوند. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان ها است که برای کاهش رادیکال های آزاد مضر در بدن و ارتقای سلامت سلولی، نقش کلیدی دارند. همچنین این آنتی اکسیدان ها با کاهش رادیکال های آزاد، می توانند به پیشگیری از انواع خاصی از سرطان ها کمک کنند.

9- ممکن است به کاهش وزن کمک کند

مصرف چای جاسمین می تواند سرعت متابولیسم را افزایش دهد که می تواند در رژیم های غذایی تناسب اندام و لاغری ایده آل باشد. در واقع، چندین مطالعه علمی نشان می دهند رایج ترین پایه چای جاسمین، چای سبز است که می تواند متابولیسم را 4 الی 5 درصد تسریع و چربی سوزی را 10 الی 16 درصد افزایش دهد. این می تواند به دلیل محتوای کافئین و پلی فنل (EGCG) موجود در این چای باشد.

10- محفاظت از قلب

چای جاسمین سرشار از پلی فنول هاست که ممکن است به محافظت در برابر بیماری قلبی کمک کند. مطالعات نشان می دهند این پلی فنول ها از کلسترول بد (LDL) جلوگیری کرده که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود.

کلسترول بد همواره یک خطر بالقوه و مضر است، زیرا احتمال دارد به دیواره شریان چسبیده رگ های خونی را باریک و یا مسدود کند. در یک مطالعه که بر حیوانات انجام گردید، مشخص شد که چای جاسمین بر پایه چای سبز، 68 درصد احتمال ایجاد تشکیل پلاک را کاهش می دهد. (همچنین مشاهدات با کاهش سطح تری گلیسیرید همراه بود). بررسی 5 مطالعه نشان می دهد افرادی که روزانه 3 فنجان چای سبز مصرف می کنند، 19 الی 21 درصد کمتر در معرض خطر بیماری های قلبی (حملات قلبی و سکته ) قرار می گیرند.

11- بهبود سلامت دهان و دندان

چای جاسمین مملو از کاتچین هاست که این ترکیبات، حاوی گروهی از پلی فنول ها هستند. این ترکیبات با از بین بردن باکتری های تشکیل دهنده پلاک مانند استرپتوکوک موتانس (مهم ترین عامل خرابی دندان) از پوسیدگی دندان محافظت می کند. جالب است بدانید که مطالعات نشان می دهند مصرف چای جاسمین قالب بر چای سبز به اندازه دهانشویه های ضد عفونی کننده موثر است. همچنین چای جاسمین با کاهش باکتری ها، از بوی دهان جلوگیری می کند.

انواع چای جاسمین

در ادامه، به بهترین چای جاسمین موجود در چین چای اشاره خواهیم کرد.

برای مشاهده بیشتر در مورد ترکیبات، قیمت و خرید می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

مشاهده و خرید چای جاسمین اصل

سخن پایانی

چای جاسمین، معمولا بر پایه چای سبز، سیاه و یا سفید تهیه و سپس با عطر گل یاس آغشته می شود. تحقیقات علمی و مطالعات مختلف، نشان می دهد چای جاسمین نه تنها یک چای خوش عطر است، بلکه خواص و فواید متعددی ارائه می کند. در این مقاله به خواص و مزایای چای جاسمین اشاره شد. بنابراین، اضافه کردن چای جاسمین به زندگی روزمره می تواند یک گام مهم به سوی زندگی سالم تر باشد.

سوالات متداول

چای جاسمین چیست ؟

چای جاسمین (جازمین) به چای گفته می شود که از گیاه کاملیاسیننسیس تهیه و سپس با گل یاس معطر می شود. این چای را با چای سیاه، سبز، سفید و … تهیه می کنند که پرطرفدارترین قالب این چای، چای سبز است.

چای جاسمین چه طعمی دارد؟

طعم چای جاسمین می تواند به عوامل مختلفی مانند چای قالب، محل رشد گل یاس، نحوه پردازش و … وابسته باشد. به صورت کلی، چای جاسمین طعم و عطری شیرین و گلی دارد که می تواند تلخی چای پایه را بپوشاند.

از این رو اگر طعم چای سبز را نمی پسندید، به جای افزودنی ها می توانید چای جاسمین را امتحان کنید.

آیا چای جاسمین کافئین دارد؟

بله. البته گل یاس به خودی خود حاوی کافئین نیست. کافئین موجود در چای جاسمین، وابسته به چای قالب در کنار گل یاس تعیین می شود.

منابع مقاله

artfultea

healthline

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.