چای ماچا چیست؟

22 آذر 1400 زمان برای مطالعه: 5 دقیقه 0 دیدگاه دانشنامه

ماچا یک چای سبز ریز آسیاب شده از ژاپن است. قبل از برداشت، بوته‌ های چای حدود 20 روز در سایه مصنوعی قرار می‌گیرند. این کار باعث کاهش رشد آنها و افزایش تولید اسیدهای آمینه می شود و اط رفی دیگر هم از نرم و لطیف ماندن برگ ها اطمینان حاصل می کنند. برگ ها بلافاصله پس از برداشت بخارپز می شوند تا از اکسیداسیون جلوگیری شود.

سپس خشک می شوند و رگه ها و ساقه ها جدا می شوند. در این مرحله چای به دست آمده «تنچا» نام دارد. هرچند ممکن است بتوانید تنچا را برای دم کردن بیابید، اما هنوز هم نسبتاً نادر است. سپس تنچا را با سنگ آسیاب، به پودر تبدیل می کنند تا ماچا درست شود.

این اسیاب ها می توانند تا یک ساعت یک ظرف 30 گرمی پودر چای سبز را آسیاب کنند. همچنین آسیاب های سنگی آنقدر داغ نمی شوند که بر طعم چای تأثیر منفی بگذارد. به هر حال، نسخه های با کیفیت پایین تر چای ماچا، ذرات درشت و طعم تلخ تری خواهند داشت.

تاریخچه پودر ماچا به دوران سلسله تانگ در چین باز می گردد. یعنی زمانی که استفاده از پودر چای معمول بود. این چای توسط راهبان بودایی که از ژاپن به چین سفر کرده بودند، به ژاپن برده شد. ماچا در ژاپن به طرزی محبوب شد که به بخشی چدایی ناپذیر از فرهنگ ژاپنی تبدیل شد و در مراسم چای مهم «چانویو» مورد استفاده قرار گرفت. بهترین چای ماچا در منطقه ای به نام «اوجی» در ژاپن تولید می شود.

چای ماچا تنها در ژاپن تولید می شود؟

ماچا را فقط در ژاپن می توان درست کرد. به طور خاص، ماچا باید از چای سایه‌ای که به نام تنچا شناخته می‌شود، تهیه شود. اما برای پاسخگویی به تقاضای زیاد بازار، یک تن چای پودری «ماچا مانند» در چین و سایر کشورهای اطراف تولید می شود. هرچند چای سبز پودری ارزان قیمت جای خود را دارد اما هرگز نباید آن را ماچا نامید، در حالی که اصل نیست.

ماچا بسیار با ژاپن مرتبط است، اما بسیاری از مصرف کنندگان چای نمی دانند که چای پودری ریشه در تاریخ چین دارد. در آن زمان برگ های چای را به شکل کیک فشرده می کردند، تقریباً به همان روشی که اکنون چای پوئر را تولید می کنند. این سبک چای توسط راهب بودایی ایسای، زمانی که کتاب درمان نوشیدن چای را در سال 1214 منتشر کرد، رایج شد. در نهایت به ماچایی که همه ما امروز می شناسیم و دوستش داریم، تبدیل شد.

 

همانطور که می توانید تصور کنید، برای تهیه مقدار کمی پودر ماچا به مقدار زیادی برگ نیاز است. ماچا با استفاده از آسیاب های سنگی به پودر بسیار ریز تبدیل می شود. مواد دیگر باعث اصطکاک بیش از حد می شوند که بر طعم چای تأثیر منفی می گذارد. این بخشی از این است که چرا با انداختن برگ های خود در غذاساز یا آسیاب ادویه به نتایج مشابهی نخواهید رسید.

درجات چای ماچا

دو درجه تشریفاتی برای ماچا وجود دارد: «یوزوکا» به معنای نازک و «کویچا» به معنای ضخیم و همچنین درجه پایین تری هم موسوم به درجه «شیرینی پز» وجود دارد. «یوزوکا» در دسترس ترین درجه است و برای استفاده روزانه کاربرد دارد. درجه «کویچا» نیز در مراسم رسمی «چانویو» مصرف می شود.

در آخر درجه شیرین پزی که ارزان ترین چای ماچا است، برای استفاده در آشپزی، تهیه ماکارون و کیک و بستنی مصرف می شود.

البته علیرغم آنچه ممکن است تبلیغات فروشنده چای شما بگوید درجه تشریفاتی یک اصطلاح بی معنی است. در حالی که معمولاً برای دلالت بر کیفیت بالاتر استفاده می شود، هیچ مقرراتی برای استفاده از این عبارت وجود ندارد. از تامین کننده خود بپرسید که آیا ماچای آنها توسط یک مدرسه مراسم چای مانند Urasenke یا Omotesenke تایید شده است یا نه؟ همچنین مهم است که تفاوت بین ماچا با کیفیت بالا و کم کیفیت را یاد بگیرید. رنگ همیشه یک شاخص بزرگ است. به دنبال رنگ سبز پر جنب و جوش با حس ابریشمی صاف باشید.

ماچا باید تازه باشد

تازگی برای لذت بردن از بیشتر چای ها ضروری است، اما این مورد به ویژه در مورد ماچا بیشتر صدق می کند. از آنجایی که برگ های چای به صورت پودر ریز آسیاب می شوند تا ماچا درست شود، سطح بسیار بیشتری در معرض محیط قرار می گیرد. از این رو تأثیر زمان و اکسیداسیون بر روی ماچا می تواند از نظر بصری قابل توجه باشد.

برای این تازگی باید چند نکته را رعایت کرد. نگهداری چای به روش صحیح عمر مفید آن را افزایش می دهد. به هر حال اگر تاریخ انقضای ماچا هم گذشته باشد، در واقع بد نمی شود مگر اینکه آلودگی یا کپک وجود داشته باشد.

همانطور که چای های کم اکسید شده ماندگاری کمتری دارند، ماچا نیز چنین است و به مرور زمان طعم خود را از دست می دهد. البته میزان این ماندگاری تا حد زیادی تحت تأثیر شرایط نگهداری است. پودر چای هر چه بیشتر اکسید شود بد می شود. به عنوان مثال، یک بسته بندی باز شده ماچا که در دمای اتاق و بدون در بماند، خیلی سریع‌تر از یک بسته بندی شده که در یخچال یا فریزر نگهداری می‌شود، خراب می‌شود.

هرچند حتی با ذخیره سازی مناسب، نقطه عطفی فرا می رسد که مزه ماچا و مزایای سلامتی آن دیگر مانند قبل نیستند. چرا که یکی از دلایل اصلی نوشیدن ماچا برای سلامتی است. آنتی اکسیدان هایی مانند EGCG (اپی گالوکاتچین گالات) ظرف شش ماه پس از ذخیره سازی در خانه شروع به تجزیه شدن می کنند.

 

طعم چای از ترکیبات معطر ناشی می شود که با گذشت زمان از بین می روند. در حالت ایده آل، ماچا باید به درستی ذخیره شود و ظرف 6 تا 12 ماه پس از خرید مصرف شود. به ویژه مصرف سریع ماچای تشریفاتی را توصیه می شود. چرا که به دلیل طعم و عطر عالی با قیمت بالاتری خریداری شده و اغلب در مناسبت های خاص مصرف می شود. وقتی پودر ماچا تازه است، طعم آن بهترین است.

به خاطر داشته باشید که چای از لحظه باز شدن شروع به تحلیل می کند. ماچای تازه هنگام هم زدن لایه ضخیمی از کف ایجاد می کند. هنگامی که ماچای شما کمی قدیمی شد، متوجه خواهید شد که کف نازک تر و سخت تر ایجاد می شود.

ماچای تازه

رنگ: پودر سبز روشن عمیق

بافت: ریز و نرم

رایحه: گیاهی، اقیانوسی، تمیز

طعم: علف، گیاهی، خامه ای، اومامی

کف: ضخیم، به راحتی بدون تلاش زیاد به دست می آید

 

ماچای کهنه

رنگ: سبز زیتونی یا قهوه ای

بافت: خشک (خیلی نرم نیست)

رایحه: کپک زده، بدون بو

طعم: تلخ، ترش، نت های گیاهی ناخوشایند، فقدان اومامی

کف: نازک، تلاش زیادی برای کف کردن می خواهد

چگونه چای ماچا را نگهداری کنیم؟

در این قسمت هفت مورد برای نگهداری اصولی چای ماچا را بررسی می کنیم تا بتوانید آن را به بهترین حالت ممکن نگهداری کنید:

  1. چای ماچا با کیفیت بالا بخرید. ماچای خوب اغلب از ژاپن تهیه می شود، جایی که حداقل 3 تا 4 هفته قبل از برداشت در سایه مصنوعی رشد می کند.
  2. چای ماچا با درجه آشپزی معمولاً کیفیت پایین ‌تری دارد. این درجه ماچا برای محصولات پخته شده یا شیرینی پزی مانند خامه فرم گرفته ماچا یا بستنی ماچا مناسب است.
  3. از خرید چای ماچا که در ظرف شفاف نگهداری می شود خودداری کنید. همچنین خرید چای را از بخش عمده فروشگاه های مواد غذایی یا مواد غذایی بهداشتی توصیه نمی کنیم. این خرده ‌فروشان تاریخ انقضای ماچای خود را به‌طور عمومی به اشتراک نمی‌گذارند و احتمالاً قبل از اینکه آن را به خانه بیاورید اکسید می ‌شود و ممکن است ماچای قدیمی باشد.
  4. سعی کنید ماچای خود را ظرف چند ماه یا بیشتر پس از باز کردن ظرف به پایان برسانید. همزدن یک کاسه ماچا را به یک عادت روزانه تبدیل کنید تا ماچای شما بیش از حد نماند.
  5. چای را در برابر اکسیژن، گرما، نور و رطوبت قرار ندهید. برای نگهداری ماچا، قوطی بهتر از کیسه است. ماچای باز نشده در محفظه ای غیر شفاف، مهر و موم شده با خلاء، با کمترین سرعت خراب می شود.
  6. ماچای خود را در صورت امکان در یخچال قرار دهید. اما مطمئن شوید که از بوی غذا دور نگه داشته می شود. قرار دادن چای در یخچال در داخل کیسه پلاستیکی زیپ دار می تواند به جلوگیری از تراکم و حفظ کیفیت محصول کمک کند.
  7. از خرید عمده چای سبز ماچا خودداری کنید. اما اگر مقدار زیادی از چای را خریداری می کنید، مقداری از چای را برای استفاده روزانه در یک ظرف کوچکتر بریزید تا قرار گرفتن آن در معرض اکسیژن را محدود کنید.

چای ماچا به عنوان یک افزودنی

بستنی ماچا

اضافه کردن آن به کوکی ها، کیک های کوچک، پودینگ و موارد دیگر بسیار آسان است. اما استفاده زیاد از چای در خمیر شما می تواند طعم تلخی ایجاد کند. ماچا همچنین یک افزودنی عالی برای اسموتی ها و شیک هاست. در ژاپن همه چیز از نودل ماچا گرفته تا کیت کت، چای سبز دارند.

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.