چای تیگوآنین : داستان الهه آهنین چای اولونگ

28 دی 1400 زمان برای مطالعه: 4 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

مانند بسیاری از بهترین چای های روی کره زمین، تیگوآنین ریشه های خود را به چین باستان پیوند زده است. با تاریخی که شامل جنبه های شاهانه، شانس و کار سخت است، جای تعجب نیست که امروزه «چای» مورد علاقه و محبوب مردم است. چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در دوران مدرن به دلیل عطر گلی درخشان و طعم شیرین آن است. حال بیایید داستان چای تیگوآنین از ریشه و کشت آن گرفته تا انواع مختلف و نحوه دم کردن آن را با هم بخوانیم.

تیگوآنین چیست؟

چای تیگوآنین یک چای اولانگ از چین است. این اولانگ به خوبی رول شده و دارای عطر گلی درخشان و طعم شیرین است که برای چند دقیقه باقی می ماند. این چای از گونه خاصی از گیاه چای تهیه می شود. این گونه با شکل برگ هلو که دارای نوک کج و مرکز صورتی است مشخص می شود.

 

تاریخچه تیگوآنین

تیگوآنین یک چای اولانگ چینی است که عمدتاً در شهرستان «آنچی» در استان فوجیان کشت می شود. نام این چای برگرفته از الهه چینی «گوانین» است که به الهه آهنین رحمت معروف بوده است. این نام به عنوان چای Ti Kuan Yin و TGY نیز شناخته می شود.

افسانه ها

قدمت کشت تیگوآنین به اوایل قرن 19 باز می گردد. در حالی که منشاء دقیق آن ناشناخته است، دو افسانه اصلی وجود دارد که ظهور این چای اولانگ منحصر به فرد را توضیح می دهد. اولی داستان یک کشاورز فقیر به نام «وی» است. او هر روز معبد محلی را جارو می کرد و احساس می کرد که این تنها راه او برای کمک به خدایان است.

روزی او در معبد رویایی دید که در آن گنجی در غاری در نزدیکی معبد یافت می شود. پس از رؤیا، او به غار رفت و در آنجا یک شاخه چای پیدا کرد. او شاخه چای را برداشت، آن را در باغش کاشت و از آن مراقبت کرد تا اینکه به یک بوته چای خارق‌ العاده تبدیل شد. از این گیاه، او اولین چای تیگوآنین را درست کرد و سپس کشت را گسترش داد تا شرایط رفاهی را برای همه روستاییان فراهم کند.

افسانه دوم بر محققی به نام «وانگ» تمرکز دارد. در حالی که وانگ در حال پیاده روی بود، به طور تصادفی با یک گلوله چای در زیر سنگ «گوآنین» برخورد کرد. او این گیاه را به خانه برد، آن را کاشت و شکوه این نوع چای اولانگ را کشف کرد. وانگ یک فنجان چای از این برگ های چای را به امپراتور کیانلونگ تقدیم کرد. امپراتور تحت تأثیر قرار گرفت و بنابراین سلطنت طولانی تیگوآنین به عنوان یک چای اولانگ محبوب آغاز شد.

در حالی که اینها ممکن است فقط افسانه باشند، واقعیت این است که چای تیگوآنین یک چای اولانگ استثنایی با ویژگی های منحصر به فرد است.

فرآوری تیگوآنین

تیگوآنین سنتی، فقط با استفاده از برگ ها ساخته می شود، نه جوانه های گیاه چای. این چای معمولاً با استفاده از برگ های متوسط تا بزرگ تهیه می شود و استادان چای سه تا چهار برگ را همراه با ساقه های هر شاخه چای می چینند. برداشت معمولا در پاییز اتفاق می افتد، نه در بهار که اکثر چای های دیگر چیده می شوند.

پس از کندن برگ ‌های چای، آن‌ ها را در آفتاب پژمرده می ‌کنند تا فرآیند خشک شدن آغاز شود. برگ ها هر 2 ساعت تکان داده یا هم زده می شوند تا از خشک شدن یکنواخت اطمینان حاصل شود و کل فرآیند پژمرده شدن بین 6 تا 10 ساعت طول می کشد. هنگامی که لبه ها به رنگ قرمز مایل به قهوه ای در می آیند و مرکز آن مایل به زردی دارد، پژمرده شدن برگ ها کامل در نظر گرفته می شود.

 

پس از پژمرده شدن، فرآیند اکسیداسیون فرا می رسد. برگ ‌ها معمولاً در طول شب رها می‌ شوند تا اکسید شوند. فرآیندی که در آن آنزیم ‌ها با اکسیژن واکنش می‌ دهند، طعم‌ های جدیدی ایجاد می ‌کنند و برگ ‌ها را به رنگ قهوه ‌ای یا سیاه تیره تبدیل می ‌کنند. سپس برگ ها را در یک سینی بزرگ قرار می دهند و روی آتش می گذارند تا فرآیند اکسیداسیون متوقف شود.

برگ های تیگوآنین را در حالی که هنوز گرم هستند، می پیچند به شکل نیمه توپ در می آورند. سپس برگ ها قبل از بسته بندی برای فروش به عنوان چای فله ای، پخته و برشته می شوند.

انواع تیگوآنین

دو دسته اصلی از چای تیگوآنین وجود دارد که به عنوان چای «آنکسی» یا «موژا» شناخته می شود. «آنکسی تیگوانین» چایی است که از منطقه آنکسی چین می آید. این نوع چای اولانگ از نظر طعم شبیه به چای سبز با عطر گل و مایع زرد طلایی است. «موژا تیگوآنین» طعم قوی تری با طعم یادهای آجیلی ارائه می دهد. عصاره این نوع، به رنگ قرمز مایل به قهوه ای است.

این نوع چای بسته به سطح بو دادن و زمان برداشت نیز می تواند متفاوت باشد. تیگوآنین که در پاییز برداشت می شود، دارای طعم های قوی است در حالی که تیگوآنین تابستانی با کیفیتی پایین تر، اما مقرون به صرفه تر در نظر گرفته می شود. همچنین چای های تیگوآنین مختلفی وجود دارد که به دلیل دوره های برشته شدن طولانی تر یا کوتاه تر، متفاوت است. از جمله معروف ‌ترین آن‌ ها «تیگوآنین یشمی» است که به رنگ سبز بوده، طعمی گلی دارد و فقط کمی برشته می ‌شود. تایوان همچنین یک چای «الهه آهنین» را کشت می کند، اگرچه گونه خاص گیاه چای مورد استفاده در چین همیشه برای تولید چای تایوانی استفاده نمی شود.

نحوه دم کردن چای اولونگ تیگوآنین

  1. با یک قوری، فنجان چای (به طور سنتی گایوان) و یک کتری چای با دمای کنترل شده که می توانید روی اجاق گاز گرم کنید، شروع کنید.
  2. قوری و فنجان چای را با آب داغ بشویید تا گرم شوند. سپس آب را دور بریزید.
  3. آب را در یک کتری با دمای کنترل شده روی اجاق گاز با دمای بین 88 تا 93 درجه سانتیگراد گرم کنید.
  4. دو قاشق غذاخوری تیگوآنین را در قوری بریزید.
  5. سژس آب داغ را داخل قوری بریزید و روی ظرف را با درب بپوشانید. بگذارید چای به مدت ۲ تا ۳ دقیقه دم بکشد.
  6. چای را در فنجان بریزید و لذت ببرید.

چای تیگوآنین را می توان 3 تا 6 بار دوباره دم کرد. برای هر دم کرده اضافی، حدود 30 ثانیه زمان دم کردن را اضافه کنید تا طعم آن حفظ شود. در حالی که این چای را می توان با استفاده از کیسه های چای درست کرد، چای فله ای آن ویژگی های طعمی بهتری دارد.

درخشان و گلدار

 

تیگوآنین یک چای چینی محبوب است که رایحه گلی روشن و طعمی شیرین ارائه می دهد. این چای را می توان برای دوستان و خانواده سرو کرد یا به عنوان بخشی از مراسم سنتی چای گونگفو استفاده کرد. کسانی که چای می نوشند از اولین تا آخرین جرعه، عطر و بوی خوش گل را احساس خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.