چای زرد چیست و طرز تهیه آن چگونه است ؟

8 آبان 1401 زمان برای مطالعه: 3 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

چای زرد یک نوع چای کم‌تر شناخته‌شده و نسبت به برخی از انواع دیگر چای تا حدی گران‌ قیمت‌تر است و استفاده و سرو چای زرد نیاز به معرفی و شناخت بیشتری دارد. در این مقاله سعی بر معرفی، خواص و طرز تهیه‌ چای زرد اشاره خواهیم داشت.

چای زرد  از 6 نوع دسته های اصلی چای و از گیاه کاملیا سیننسیس که از برگهای تازه و غنچه های کوچک بوته چای تهیه می شود.
خاستگاه اصلی چای زرد، در آسیای شرقی و کشور چین می باشد. این چای در استان‌های یو ا نان، سیچوان و ژیانگ، به دلیل آب و هوای مناسب تر پرورش می یابد. کشور‌های دیگری هم وجود دارند که شرایط جوی مناسبی برای تولید چای زرد دارند. اما بیشترین میزان تولید چای زرد در جهان مربوط به همین چند استان در کشور چین است.

چای زرد دارای طعمی ملایم که، هنگام دم کشیدن، به رنگ زرد لیمویی و طلایی در می‌آید و میزان کافئین این چای کم می باشد. به طور کلی چای زرد از نظر طبقه‌بندی انواع چای، با نوع سفید در یک طبقه‌بندی مشترک قرار می‌گیرد. هم‌چنین در چای زرد، خواص طبی مفید نوع چای سبز حفظ شده ولی بوی سبزینگی چای سبز حذف شده است.

تولید چای زرد

تولید چای زرد به طور قابل‌ملاحظه‌ای سخت‌تر و زمانبر تر و نیازمند مهارتی است که افراد بسیار کمی آن را دارند.
این مرحله آماده‌سازی نهایی چای زرد نام دارد که باعث می‌شود چای زرد با چای سبز قبل از فرایند فرق داشته باشد و به صورتی خاص و متفاوت از انواع دیگر چای درآید.
این مرحله شامل بخار دادن و فرآوری روی برگ‌هاست و همچنین در نوعی بسته‌بندی‌های خاص و  بر اثر این فرایند، اکسیداسیون روی برگ‌ها سرعت کمتری خواهد داشت. این امر باعث عطر ملایم و طعم دلپذیر آن می‌شود.
در حقیقت، عمل اکسیداسیون چای زرد، بسیار آهسته‌تر صورت می‌گیرد و در نتیجه چای زرد دارای طعمی ملایم‌تر از چای سبز می‌شود.
بعد از تثبیت ، برگهای چای در  پارچه ای پیچیده می شوند تا برای بار دوم اکسیداسیونی آرام اتفاق بیفتد.
سپس آنها به وسیله ذغال که  به آرامی خشک می شوند و برای بار دیگر در نهایت چای تثبیت می شود. این نوشیدنی را به عنوان یک نوشیدنی خوشبوتر و کامل  می توان توصیف کرد .
این چای به مدت یک تا سه دقیقه در آب دمای(۷۷ تا ۸۲ درجه سانتیگراد) دم میکشد و به بسته به گونه های مختلف چای زرد کمی متفاوت می باشد.

خواص چای زرد

چای زرد نسبت به نوع سبز فواید بیشتری برای سلامتی انسان دارد و نیز جذب چای زرد نسبت به چای سبز در سیستم گوارشی راحتتر انجام می‌شود.
کم کردن وزن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ذکر شده برای این چای است  چربی‌های خنثی توسط چای زرد از بین می‌روند. هم‌چنین در حفظ سلامتی و شادابی پوست ، رفع لکه‌های پوستی، برطرف کردن چین و چروک تأثیر زیادی دارد. هم‌چنین چای زرد برای قلب و سیستم گوارشی  مفید است. چای مذکور، فعالیت روده‌ها را تنظیم و از اسهال و نیز یبوست پیشگیری می کند.
این چای سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است.
چای زرد، به پاکسازی سموم بدن و تقویت سیستم ایمنی و افزایش متابولیسم(سوخت و ساز) بدن کمک کرده که باعث کاهش وزن و به دفع «توکسین»‌ها (سمی که باکتری‌های ترشح می‌کنند) یاری می‌رساند.
«کاتچین»‌ (نوعی آنتی‌اکسیدان) موجود در این چای، میزان نوسان گلوکز و انسولین بدن انسان را تنظیم می‌کند. این موضوع برای افراد دیابتی و یا کسانی که در معرض ابتلا به دیابت هستند خبری خوب محسوب می‌شود.
این چای، باعث کاهش رسوب پلاک‌ها و در نتیجه کمک به سلامتی قلب و جلوگیری از سکته‌ی مغزی و درمان بیماری‌های قلبی و عروق «کرونری» می‌شود. این نوع از چای، به دلیل دارا بودن ترکیبات «پلی‌فنولی»، ضد سرطان است و خطر ابتلا به سرطان را نیز تا میزان زیادی کاهش می یابد و باعث جلوگیری از برخی بیماری‌های استخوان می‌شود و نقش خوبی در افزایش تمرکز دارد. اما طرز تهیه‌ چای زرد چگونه است ؟


طرز تهیه‌ چای زرد

برخلاف مراحل آماده‌سازی و فرآوری برگ چای زرد که پروسه‌ای بسیار حساس و وقت‌گیر است؛ دم کردن آن کاری راحت محسوب می‌شود. به این منظور می‌توانید به ترتیب زیر عمل کنید:
پنج گرم از این نوع چای را داخل فرنچ پرس و یا قوری کوچک به حجم ۳۰۰ الی ۴۰۰ میل بریزید.
آب گرم را به مقدار مناسب داخل فنجان قوری و یا فرنچ پرس و با توجه به این که می‌خواهید چای زرد شما چقدر غلیظ باشد بین ۱ تا ۳ دقیقه صبر کنید و سپس تفاله‌ را از قوری خارج کنید.

راهنمای دم کردن

مقدار مناسب: 5 گرم برای حجم ۳۰۰ الی ۴۰۰ میل برای دو الی ۳ نفر
دمای مناسب: ۸۰ الی ۸۵ درجه سانتی‌گراد
زمان تقریبی: ۱ الی ۳ دقیقه

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.