بهترین برندهای چای جاسمین + انواع اشکال و روش تولید

12 شهریور 1401 زمان برای مطالعه: 8 دقیقه 0 دیدگاه مقالات

چای جاسمین یک چای سنتی چینی میباشد که معمولا از مخلوط برگهای چای سبز و گلهای یاسمن به دست می آید.این ترکیب منحصر به فرد از طریق عطر دار کردن برگ های درخت چای به وسیله گلهای یاس معطر حاصل میشود. روش تولید این چای تکنیکهای خاصی دارد که در طول نسلهای متوالی بهتر و کاربردی تر شده است. استفاده از گلهای یاس به منظور عطردهی به برگهای چای به حدود ۱۰۰۰سال پیش باز می گردد. منشا اولیه گل یاس کشور ایران (که در گذشته با عنوان پرشیا یاد می شد) است. گفته می شود گلهای یاس ابتدا از ایران به چین صادر شده اند. چای جاسمین یکی از ابتدایی ترین انواع چای عطردار شده می باشد که اولین بار در سال ۱۸۰۰ میلادی به غرب صادر شده است.پرورش دهندگان چینی چای تنها در ماه های فصل تابستان قادر به تولید این چای پرطرفدار هستند، زمانی که مزارع گل یاس پر از گلها و شکوفه های یاسمن شده اند. در ادامه با معرفی روش تولید، انواع اشکال و بهترین برندهای چای جاسمین همراه ما باشید.

روش تولید چای جاسمین

کیفیت چای جاسمین کاملا با روش تولید آن در ارتباط است.همواره محصول روش سنتی که در واقع روش دشواری هم میباشد بالاترین کیفیت و بهترین طعم را دارد.در این روشبرگهای چای، گیاه کاملیا سایننسیس، در ابتدای فصل بهار برداشت میشوند.سپس برگهای چای تا زمان برداشت گلهای یاس انبار میشوند.شکوفه های یاس در طول روز با دست چیده میشوند، در طی شب شکوفه ها در مجاورت برگهای چای (چای سیاه، سبز یا سفید) باز شده و برگهای چای عطردار میشوند.برگهای چای و گلهای یاس به صورت لایه ای و یک در میان به مدت چهار ساعت جایگزین میگردند.در طول این مدت برگهای چای روغنهای طبیعی نهفته در گلهای یاس را جذب و عطر و طعمی متمایل به آنها می گیرند.تکرار چندین باره این فرایند سبب افزایش کیفیت چای جاسمین شده و عطر و طعم ویژه آن حاصل می شود.

بهترین برند های چای جاسمین همچون ئین هائو و مروارید اژدها (Dragon pearl) پروسه عطر دهی را تا نه مرتبه هم تکرار میکنند، لذا بی نظیر ترین و مرغوب ترین چای های جاسمین را نیز به تولید میرسانند.برترین چای های جاسمین با استفاده از گلهای یاسمین تازه فراوری میشوند، این در حالی است که انواع ارزان قیمت و کم کیفیت از روغن و عصاره گل یاس برای این منظور بهره می گیرند.انواع نامرغوب نیز تنها از اسانس های گل یاس برای این هدف بهره می برند، پس نوشیدن آنها هرگز شما را با عطر و طعم یک چای یاسمن حقیقی آشنا نخواهد کرد.

شاید برای شما جالب باشد : 8 خاصیت جادویی چای پوئر چیست؟

انواع اشکال چای جاسمین:

۱. مروایدهای جاسمین(Jasmine pearls)

در این نوع از چای جاسمین، در مراحل فراوری برگهای چای (یک برگ چای به دور دو عدد شکوفه) با دست پیچانده شده و حالت توپی به خود گرفته اند که اصطلاحا مروارید نامیده میشوند.
مرواریدهای جاسمین در هنگام دم کردن به آرامی باز میشوند و عطر و طعم خود را وارد آب میکنند.

۲.حالت باز (حالتی که برگها به حالت کامل و منفرد هستند)

به این شکل از چای جاسمین چای سوزنی نیز می گویند. این نوع به همراه حالت مرواریدی بهترین و مرغوب ترین طعم را دارند.

۳. کیسه ای

بقایای برگهای چای در فرایند تولید دو نوع پیشین (باز و مروارید) برای تولید چای کیسه ای و پودری به کار می روند.
به همین دلیل است که انواع کیسه ای همواره نسبت به دو شکل قبلی از کیفیت کمتری برخوردارند.

۴. پودری

فواید چای جاسمین:

۱. سرشار از آنتی اکسیدان

چای جاسمین سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام کاتچین می باشد.
آنتی اکسیدانها مانع بزرگی بر سر راه رادیکالهای آزادی هستند که میتوانند سبب بروز انواع بیماری ها گردند.

۲. تقویت سیستم ایمنی

۳. سلامت قلبی و عروقی

با افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) کاهش میزان اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) و کاهش فشار خون به سلامت شریانها کمک نموده و از وقوع حملات قلبی ممانعت میکند.

۴. مقابله با پیری

یکی از مهم ترین و ارزشمندترین اثرات ترکیبات آنتی اکسیدان کند کردن روند پیری میباشد.چای جاسمین با دارا بودن مقادیر بالای این ترکیبات اثر مشابهی بر فرد مصرف کننده خواهد داشت.

۵. کاهش احتمال سرطان

وجود ترکیبات پلی فنولی از قبیل اپی گالوکاتچین گالات (Epigallocatechin gallate) در این چای به حذف رادیکالهای آزاد سرطانزای بدن منجر میگردد.
سرطان های مری، ریه و سینه از جمله سرطانهایی هستند که  چای جاسمین اثر مثبتی روی آنها دارد.

۶. تنظیم گردش خون

چای جاسمین با بهبود عملکرد سیستم گردش خون از عارضه های زیر پیشگیری میکند:
انسداد سرخرگها
لختگی نابجای خون
سکته های قلبی
سکته های مغزی
آسیبهای مغزی مرتبط با خونرسانی و اکسیژن رسانی
کاهش اثرات منفی دیابت
درمان استرس
بوئیدن عطر چای جاسمین موجب القای عکس العملهای پاراسمپاتیک در فرد میشود،
به این صورت که ترکیبات شیمیایی آرامبخش در بدن فرد تولید و آزاد میشود.
هم چنین نوشیدن این چای برای رفع سریع خستگی، تسکین سردرد، دردهای عضلانی و کاهش سرعت بالای تپش قلب موثر است.
کمک به تامین سلامت دستگاه گوارش
بهبود هضم مواد غذایی
کاهش وزن
چای جاسمین با افزایش میزان متابولیسم (سوخت و ساز) بدن به هضم و جذب هر چه سریع تر مواد غذایی منجر میگردد که عاملی مهم در راستای لاغری به شمار میرود.
آرتروز و دردهای مفصلی
با خاصیت ضد التهابی خود به مقابله و بهبود بیماریهای التهابی از جمله آرتروز می پردازد.
مقابله با عفونتهای باکتریایی
درمان سرماخوردگی و آنفولانزا
علاوه بر نوشیدن، غرغره آن نیز توصیه میشود.
تسکین قاعدگی های سخت
جوانسازی پوست
تحریک رشد و رویش مو

شاید برای شما جالب باشد : 11 خواص منحصر به فرد چای سیاه که نمی دانستید!

عوارض احتمالی چای جاسمین:

۱. دوران بارداری

پیش از مصرف در دوران بارداری بایستی با پزشک خود مشورت کنید چرا که نوشیدن آن ممکن است به زایمان پیش از موعد و تولد نوزاد نارس منجر گردد.

۲. مشکلات گوارشی

علی رغم تمام فوایدی که این چای برای دستگاه گوارشی دارد، یک نوشیدنی نسبتا اسیدی به شمار میرود. نوشیدن ناشتای آن میتواند به نارحتی های معدی و یا حتی روده ای منجر شود.

۳. کافئین

از آنجائیکه چایهای جاسمین معمولا خالص نیستند و پایه از چای سیاه یا سبز دارند، زیاده روی در نوشیدن آن میتواند عوارض ناشی از دریافت مقادیر بالای کافئین را ایجاد کند.البته توجه داشته باشید که اخیرا انواعی از چای جاسمین کیسه ای فاقد کافئین به بازار عرضه شده است.

بهترین برندهای چای جاسمین:

۱. چای جاسمین طلائی

یکی از بهترین برندهای چای جاسمین، جاسمین طلائی است. این چای سرشناس ترین نوع از انواع چای جاسمین است که به واسطه رنگ، طعم و عطر منحصربفردش شهرت یافته است.
گلهای یاس موجود در ترکیب چای جاسمین طلایی در هنگام نیمه شب چیده شده و با همراهی چای سبز چینی انبار میشود، تا زمانیکه رایحه گلها به برگهای چای سرایت کند.
گلبرگهای یاس موجود در ترکیب چای، پس از دم کردن چای، رنگ طلایی ویژه ای به آن می بخشد که نامگذاری این چای هم به همین دلیل است.
می توان گفت برجسته ترین برند چای جاسمین طلایی Jasmine gold dragon می باشد هرچند در سراسر جهان شرکتهای مختلفی به تولید چای با عنوان جاسمین طلایی مشغولند که به هر دو صورت فله ای و کیسه ای به فروش میرسد.

۲. هارنی و پسران (Harney & sons)

هارنی و پسران یک کمپانی بزرگ در زمینه تولید انواع چای است. چای جاسمین تولید شده توسط این کمپانی رنگ تیره ای داشته و عطر و طعم شگفت انگیزی دارد. این چای به طور بسیار جزئی خاصیت قابضیت خوشایندی دارد بدون اینکه به تلخی یا گزش بگراید و میتواند به صورت گرم یا سرد میل شود.
این چای خاصیت طراوت، سرزندگی و آرامبخشی را برای شما به ارمغان می آورد. عطر و طعم ناب و بی همتایی دارد و به طور کلی میتوان گفت تمام انتظارات یک فرد از چای جاسمین را برآورده میسازد.برای شروع توصیه میشود از انواعی که مخلوطی از چای سبز و شکوفه های یاس میباشد استفاده کنید.

۳. چای جاسمین آفتابگردان (Sunflower’s Jasmine Tea)

اگر در جستجوی یک چای سنتی و مناسب مصارف خانگی هستید، این برند بهترین گزینه قابل انتخاب برای شماست. محصولات این برند با کیفیت استثنائی اش، بیش از سی سال است که در تمام خانه های چینی کاربرد دارد. این چای ترکیب چای سبز و گل یاس است و تعادل بین عطر و طعم در آن به زیبایی رعایت شده است. برگهای این چای فاقد پیچ و تاب هستند و عطر غلیظی دارند. رنگ این چای پس از دم کردن روشن خواهد بود لذا اگر طرفدار چای پررنگ هستید مدت زمان دم کشیدن چای را افزایش دهید.

چای جاسمین این برند در دو گروه مجزا به فروش میرسد:
کیسه های زرورقی محتوی ۴۵۰ گرم چای
قوطی های فلزی محتوی ۲۲۷ گرم چای

۴. چای کیسه ای یاماموتویاما (Yamamotoyama)

یک برند آمریکایی در زمینه تولیدات چای است که فعالیت خود را از سال ۱۹۷۵ میلادی آغاز کرده است.
این برند در زمینه تولید و فروش انواع چایهای ژاپنی فعال است و تولیدات خود را به هر دو شکل چای کیسه ای و باز عرضه میکند.
چای های کیسه ای این برند از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و بر خلاف شیوه معمول در صنعت تولید چای، از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت تولید میشوند.
به همین جهت چای جاسمین کیسه ای این برند در ردیف بهترین انواع چای جاسمین قرار می گیرد. این چای معطر و خوش طعم بوده و جزء اصلی آن را چای سبز تشکیل میدهد. چای جاسمین کیسه ای یاماموتویاما قیمت معقولی دارد. چای جاسمین این برند از گل ها و شکوفه های یاس و برگهای چای سبز معطر شده با گل یاسمن تشکیل شده است. حضور ترکیبی گل یاس و برگهای چای سبز در این محصول نشان کیفیت بالای آنست.

۵. جمهوری چای (Republic of Tea)

جمهوری چای یک کمپانی تولید و فروش چایهای باکیفیت آسیایی می باشد که محصولات خود را در هر دو قالب کیسه ای و فله ای به فروش میرساند. چای جاسمین متعلق به این شرکت به صورت مخلوط شده با چای سفید به مصرف کنندگان عرضه میشود. در این محصول گلهای یاس با جوانه های چای سفید همراهند و عطر و طعمی منحصربفرد به ارمغان می آورند. تولید اولیه این چای به استان فوجین چین نسبت داده میشود. تولید این محصول با دقت و حساسیت ویژه ای پیگیری میشود و طعم شیرین و دلنشینی دارد. چای های کیسه ای این مجموعه به دو شکل ۵۰ عددی و ۲۵۰ عددی موجود در قوطی به فروش میرسند.

6. شوندنر (Tea Gschwendner)

شوندنر یک کمپانی چای آلمانی است که به کیفیت بالای محصولاتش شهرت دارد و مراحل پرورش و فراوری چای را در چین انجام میدهد. چای جاسمین چینی این شرکت یکی از پرفروش ترین محصولات تولیدی آنست. این چای به طور اختصاصی در ارتفاعات شمالی استان جیانگ ژی در روستای وویوآن (Wuyuan) تولید میشود. این چای متشکل از گلهای یاس و برگهای چای سبز چینی chun mee میباشد و عطر و طعم غلیظی دارد.
این نوع از چای جاسمین به علت کیفیت بالاترش نسبت به انواع دیگر قیمت بالاتری دارد.

۷. مروارید اژدها (Dragon pearl)

یکی دیگر از بهترین برندهای چای جاسمین چای مروارید اژدها است. این چای در شهر فودینگ استان فوجین چین تولید میشود و در سال ۲۰۱۷ موفق به کسب دو ستاره از فستیوال جوایز طعم های برتر شده است.
فرایند عطر دهی با گلهای یاس، شش مرتبه انجام میشود. گزینه بسیار مناسبی برای مصرف خانگی است.

۸. متروپولیتان (چای جاسمین اژدهای طلایی)

چای جاسمین تولید شده توسط این کمپانی به شکل فله ای یا باز به بازار عرضه میشود.
رنگ برگهای چای از سبز تیره تا قهوه ای متغیر است. چای عطر دلنشین و غلیظی دارد و فاقد هرگونه خاصیت منقبض کنندگی است.
این کمپانی در واقع به تولید چای جاسمین چینی با منشاء استان جیانگ ژی (Jiangxi) مشغول است.

۹. ئین هائو (Yin Hao)

جزء پایه این چای چای سبز استان فوجین چین است که چندین بار با شکوفه های یاسمن عطر دهی شده است.
دو روش متدواول چای جاسمین:
۱. چای جاسمین گرم
۲. چای جاسمین سرد (Jasmine Iced Tea)
قابل توجه می باشد که در مجموعه چین چای تنوعی کم نظیر از بهترین برندهای چای جاسمین و انواع چای های شرقی هم به صورت چای و هم به صورت دمنوش با ترکیبات گل یاس و اکسسوری های متنوع برای دم آوری بهتر این چای موجود می باشد و میتوانید لیست چای های گل یاس و اصول دم آوری این چای خوش عطر و ارامش بخش را در پیج و سایت چین چای جستجو نمایید.

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.