تی پت ( مجسمه یا اسباب بازی مخصوص همراه مراسمات چای )

22 شهریور 1401 زمان برای مطالعه: 4 دقیقه 1 دیدگاه مقالات

 تی پت ( مجسمه یا اسباب بازی مخصوص همراه مراسمات چای )

مجسمه ی چای یا حیوان خانگی عاشق چای (چینی ساده شده: 茶宠؛ چینی سنتی: 茶寵؛ )، همچنین به عنوان چاچونگ شناخته می‌شود، یک شکل کوچک سفالی است که توسط برخی از نوشیدنی‌های چای برای خوش شانسی نگهداری می‌شود.
آنها معمولاً از “زیشا” یا خاک رس ییکسینگ، از منطقه نزدیک ییکسینگ در استان جیانگ سو، چین ساخته می شوند. درست مانند قوری های Yixing که از همان خاک رس ساخته شده اند، حیوانات خانگی چای بدون لعاب هستند و عمدتا تک رنگ با سطح خشن هستند که به شکل حیوان، میوه ، بودا و یا جنگجو ساخته می شود و با الهام از اساطیر و افسانه های آسیای شرقی گرفته شده است.
یک مجسمه چای معمولاً در سینی چای قرار می گیرد و در طول زمان چای روی آن چای ریخته می شود.

و در کنار مراسمات سرو چای های شرقی به شیوه گونگفوو قرار میگیرد. یک ضرب المثل چینی هست می گوید چای اول برای پت می باشد زیرا باید برای اولین بار در زمان دم آوری، چای شستشو و بلافاصله تخلیه شود.

جنس تی پت

مجسمه ی چای به دلیل لعاب نداشتن تی پت، این مجسمه ها مقداری از چای را جذب می‌کند و در نتیجه به مرور زمان رنگ مجسمه تغییر می‌کند و همچنین عطر و رایحه خوش چای به خود جذب میکند. یکی از پرطرفدارترین مدل ها برای تی پت چای «پی-پیر پسر» است که وقتی ابتدا در آب سرد خیس می شود و سپس با آب داغ دوش می گیرد، آبی که قبلا جذب کرده بود خارج می شود. مجسمه چای همچنین در قالب حیوانات زودیاک یا موجودات افسانه ای چینی مانند اژدها، پیکسیو و کیلین برای نماد خوش شانسی، اقبال و خوشبختی و همچنین شخصیت های تاریخی یا اسطوره ای مانند Guanyin، Maitreya و Zhuge Liang ساخته می شوند.

زادگاه حیوانات مجسمه چای، Yixing، برای اولین بار به عنوان زادگاه خاک رس Yixing در سلسله Song (960-1279 CE) معروف بود. با محبوبیت قوری سفالی Yixing به یک مرکز تولید عمده برای قوری‌های چای، لیوان‌ها و سایر مواردی که برای تهیه چای استفاده می‌شد تبدیل شد. پس از آن صنعت‌گران قوری شروع به قالب‌گیری از خاک رس Yixing به موجودات افسانه‌ای یا حیوانات مختلف به‌عنوان طلسم برای علاقه‌مندان به چای کردند، و تولید آن هنوز در منطقه Yixing در روزگار مدرن متمرکز است. علیرغم عمر طولانی Yixing به عنوان یک مرکز تولید محصولات و لوازم جانبی چای، کمی در مورد توسعه حیوانات خانگی چای در تاریخ چین نوشته شده است، با منابع ادبی کمی که جزئیات استفاده و تولید آنها را توضیح می دهد.


تی پت چای معمولاً با استفاده از خاک رس Yixing بدون لعاب دست ساز هستند و در نتیجه چای حیوان خانگی رنگ طبیعی خاک رس را حفظ می کند. سه نوع خاک رس Yixing وجود دارد: بنفش، قرمز و سبز. یک تی پت چای را می توان از یکی از این خاک رس ها یا مخلوطی از دو تا برای تولید رنگ های مختلف درست کرد. خاک رس بنفش خاک رس اصلی است که پس از پخت به رنگ قرمز قهوه ای یا قهوه ای تیره در می آید. صنعتگر اغلب خاک رس آهن را برای دستیابی به جلوه رنگ بهتر اضافه می کند. خاک رس قرمز، همچنین به عنوان “زرد سهام” شناخته می شود، درصد انقباض بسیار بیشتری نسبت به خاک رس بنفش دارد و پس از پختن، رنگ سرخابی را نشان می دهد. خاک رس قرمز به دلیل درصد انقباض بالایی که دارد برای ساخت اجسام کوچک مانند حیوانات خانگی چای و قوری مناسب تر است. خاک رس سبز رنگی شبیه به پوسته تخم مرغ اردک دارد و پس از پخت به رنگ سفید مایل به زرد ظاهر می شود. از خاک رس بنفش کمیاب تر و گران تر است.

نگهداری

نگهداری از یک تی پت چای شبیه به قوری سفالی Yixing است. چای باقیمانده یا آب شستشوی برگ معمولاً روی حیوان خانگی چای ریخته می‌شود و از یک برس چای برای پاک کردن سطح مجسمه خانگی چای استفاده می‌شود تا به جذب یکنواخت چای کمک کند. برای اطمینان از افزایش تدریجی رنگ چای، تی پت باید فقط با آب، بدون استفاده از صابون یا مایع ظرفشویی شسته شوند. پس از نگهداری طولانی مدت، طی ماه ها یا سال ها، حیوان خانگی چای را جذب می کند و ظاهر آن براق تر می شود


حیوان خانگی چای «پی پی پسر» نماینده محبوب ترین چهره یک مجسمه ی خانگی چای است. بیشتر فیگورهای «پسر ادرار» 3 اینچ (76 میلی متر) قد دارند و به رنگ قرمز مایل به قهوه ای هستند. ویژگی اصلی «پیر-پی پسر» توانایی پاشیدن آب هنگام ریختن آب داغ روی آن است. برای انجام این کار، مجسمه چای که توخالی است، در آب سرد غوطه ور می شود تا زمانی که پر شود، و تکان داده می شود تا اطمینان حاصل شود که تا نیمه از آب پر شده است. پس از این، آب داغی که روی «پیک پیپ پسر» ریخته شود، اگر آب به اندازه کافی گرم باشد، آن را «بیف» می کند. هرچه آب گرمتر باشد، دورتر “بیف” می شود. اصل “پي-پي پسر” انبساط حرارتي هوا است. طراحی شده است که توخالی باشد و فقط یک دهانه کوچک داشته باشد، به طوری که آب می تواند با سرعت آهسته به داخل “پیر ادرار” جریان یابد و تا زمانی که آب به اندازه کافی داغ روی سر آن ریخته نشود، چکه نمی کند. هنگامی که آب داغ روی سر آن ریخته می شود، هوا در “پیر ادرار” منبسط می شود و در نتیجه آب از طریق سوراخ کوچک به بیرون فشرده می شود. نتایج تجربی و شبیه‌سازی بر اساس اصول ترمودینامیک و مکانیک سیالات توانایی چنین دستگاهی را برای اندازه‌گیری دما تأیید کرده است.در زمان‌های اخیر، ویژگی انبساط حرارتی که منجر به رانش آب می‌شود، در اشکال دیگر چای خانگی مانند ایجاد اژدهاهای تنفس‌کننده آب یا لاک‌پشت‌های آب پاش استفاده شده است. در ضمن شما دوستان علاقه مند به چای های شرقی و (تی پت) مجسمه های مخصوص همراه چای می توانید در سایت و پیج اینستاگرام چین چای این محصولات زیبا و کاربردی رو دنبال کنید.

 

ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.